Een reünie? Ja, want het is immers alweer een tijdje geleden sinds we ons hebben mogen onderdompelen in een virtueel Aliens vs Predator-universum. Opnieuw krijg je de kans om te spelen als Predator, Alien of Marine. Op de Gamescom kregen we de campagnes van de Marine en Alien voorgeschoteld, die vanzelfsprekend enorm verschillen. De Marine moet het namelijk vooral hebben van zijn vriendjes en z'n hightech wapens, waar de Alien in z'n eentje opereert en zijn snelheid als belangrijkste wapen heeft.

Survival-horror

Omdat het op de buitenaardse kolonie alles behalve licht is en het stikt van de nauwe gangetjes en ruimtes, heb je als Marine de beschikking over fakkels. Deze helpen om de duisternis te verjagen, maar het gevoel dat je niets minder dan prooi bent, verlaat je nooit. Dat is ook precies wat ontwikkelaar Rebellion tijdens de presentatie benadrukt: het leven van een opgejaagde soldaat is eng. Bijna survival-horror-achtig eng. Maar gelukkig is de Marine die jij speelt geen mietje en heeft hij de beschikking over verscheidene wapens, zoals de bekende pulse rifle.

Waar tijdens de presentatie de nadruk op lag, was de campagne van de Alien. Dit glibberige wezen kan op daken en muren lopen en zo zijn prooi vanuit onverwachte hoek aanvallen. Een Alien bekijkt zijn wereld heel anders dan een mens. Het lijkt net alsof je door een ´fisheye-lens´ kijkt. Het beeld is wat vertekend, maar je ziet wel een groter deel van de wereld om je heen. Doordat de Alien kruipt, zie je de wereld ook van dichter bij de grond. Aliens kunnen de feromonen van hun tegenstanders opmerken. Doelwitten worden geel omlijnd en zijn ook door muren te zien.

Omdat de Alien meestal alleen opereert, kan hij het effectiefst soldaten uitschakelen wanneer deze geïsoleerd zijn van hun collega´s, liefst op een donkere plek. Qua aanvalsmogelijkheden is de Alien beperkt. Hij kan natuurlijk slaan, maar die klapjes zijn eerder lekker dan pijnlijk. Veel bruter zijn dan ook de finishing moves. De Alien kan de lichamen daadwerkelijk uit elkaar rukken, de ogen uit de tegenstander prikken of gewoon de nek doorsnijden met zijn scherpe nagels.

Gangetje-gangetje

Op grafisch gebied weet Aliens vs Predator vooralsnog niet echt te overtuigen. Het ziet er niet slecht uit, maar wat wij hebben gezien wordt in deze industrie veelal bestempeld als 'gangetje-gangetje'. Op zich niet erg, want het weet wel bij te dragen aan de beklemmende sfeer. Het moet echter niet zo worden dat de game ditzelfde trucje continue herhaalt, want dan zal de verveling snel toeslaan. Hopelijk kan Rebellion dit voorkomen door de drie campagnes genoeg van elkaar te laten verschillen.

Alien versus Predator is een horrorgame als je Marine speelt, een stealthgame als je Alien speelt en een actiegame als je Predator speelt. De beloofde afwisseling binnen elk van deze verhaallijnen weet echter nog niet te overtuigen. De finishing moves van de Alien zijn bijvoorbeeld enorm tof, maar de gewone actie mist flair en afwisseling. Hopelijk weet Rebellion nog de nodige diepte en variatie toe te voegen, want een franchise als Aliens vs Predator heeft genoeg potentie.