Aggression: Reign over Europe bestrijkt de periode van 1910 tot 1950. Jouw ultieme einddoel als opperbevelhebber van Rusland, Duitsland, Engeland of Frankrijk is op een beschaafde manier heel Europa te verenigen tot één 'big happy family. En zoals we allemaal weten betekende beschaafd in deze periode niets anders dan iedereen aan de andere kant van de grenspaal te doorzeven met een uitgebreid scala aan metaalsoorten.

Want hoewel het in Aggression mogelijk is om tijdelijke verdragen af te sluiten zul je uiteindelijk alle bevriende landen moeten verraden om zo een volledige militaire zege te behalen. Het alternatief is dat het spel eindigt wanneer het jaar 1950 is bereikt, of wanneer twee staten een atoombom weten te ontwikkelen en zo het begin van de Koude Oorlog inluiden.

Maar voordat iedereen inziet dat jij dé toffe peer bent die Europa zal moeten gaan leiden heb je nog een lange weg te gaan. Nadat je gekozen hebt voor één van de vier landen kom je op een overzichtskaart terecht waarop precies valt te zien welke gebieden in handen zijn van de vier Europese mogendheden. Deze kaart is verdeeld in 92 vlakken welke allemaal veroverd moeten worden voor 1950. Dit veroveren doe je door een van de tweehonderd historische personages in dienst te nemen zoals bijvoorbeeld Winston Churchill. In de steden produceer je legereenheden zoals tanks en infanterie waarna je deze aan een van deze personen toewijst en op pad stuurt. Dood en verderf zaaien doe je uiteraard nooit in je eentje en dus kun je tot een maximaal tien van deze historische karakters in dienst van jouw land stellen. Elk personage heeft bepaalde vaardigheden die je kunt aanpassen door middel van een paar simpele muisklikken zodat ze jouw speelstijl het best reflecteren.

Zodra je een gebied binnenvalt wordt de overzichtskaart ingeruild voor een driedimensionaal slagveld waarna je directe controle krijgt over je stoottroepen. Dit is het pure RTS gedeelte van het spel. Eenheden zoals infanterie en tanks stuur je over het slagveld om zo iedere vorm van oppositie uit te wissen. Hoewel we helaas nog niet te zien kregen hoe dit in zijn werk ging, kregen we wel al een mooi beeld van de uitgebreide physicsengine. De normaal zo vriendelijke Playlogic-medewerker toonde ons hoe hij met een van de special abillities van zijn bevelhebber een klein stadje huis voor huis tot rokend puin reduceerde. Terwijl de bakstenen in de rondte vlogen, sloot hij het spektakel af met een atoombom, die zelfs het inmiddels gedesintegreerde stenen muurtje aan de rand van de stad in individuele kiezelsteentjes naar andere kant van de kaart deed lanceren.

Een belangrijke regel uit Murphy's Law of Combat is dat “no plan survives the first contact”. Tijdens je veldtocht op de overzichtskaart zul je dan ook constant opdrachten krijgen zoals het bespioneren van een van je rivalen. Wanneer je deze opdrachten niet (op tijd) vervuld kan het zijn dat je oorlogsmachine vertraagd zal worden doordat een stad bijvoorbeeld tijdelijk minder zal produceren. Daartegenover staat dat je weer bonussen krijgt bij het succesvol afsluiten van een missie, waardoor je constant zult moeten anticiperen en calculeren welke middelen je waar inzet. Tijdens het spelen krijg je niet alleen opdrachten voorgeschoteld. Ook zullen er op bepaalde historische data educatieve “wistjedatjes” voorbij komen zodat je niet alleen gratis een geschiedenislesje erbij krijgt, maar ook nog eens kunt nagaan of je dezelfde koers vaart als onze voorouders.

Tussen het etnisch zuiveren en destructief renoveren van kleine historische stadjes door, vallen er natuurlijk ook meer pacifistische zaken te regelen. Zo zul je namelijk moeten aangeven hoeveel procent van je productiecapaciteit gaat naar respectievelijk population, industry en education. Wil je snel een bepaalde technische doorbraak bereiken dan kun je er voor kiezen om even iets minder tanks te produceren en iets meer mankracht in te zetten op onderzoek. In Aggression zitten tevens diverse politieke systemen met elk hun eigen voor of nadelen. Elk historisch personage onder jouw leiderschap is namelijk aanhanger van een bepaald politiek systeem. Wanneer je één van deze personages staatshoofd maakt, dan zal ook de regeringsvorm gewijzigd worden. Hekel je 'het systeem', zorg dan dat je een anarchistisch staatshoofd hebt.

 

Aggression laat je heel vrij in het kiezen van je pad naar de totale overwinning en is een stuk minder lineair dan het gewoon domweg doorlopen van een vaste missiestructuur. Aggression: Reign over Europe zal alleen een singleplayeronderdeel bevatten en is ontwikkeld om gespeeld te worden op een gemiddelde PC. De releasedatum is momenteel geprikt op eind maart.

Gamer.nl's eigen leunstoelgeneraal Yarno zal binnenkort zijn eigen hands-on visie geven over dit spel, dus stay tuned voor meer omtrent Agression: Reign over Europe.