Partnerbijdrage

Het nut van hogere framerates in games

Leveren meer frames echt betere games op?

Geschreven door Tom Kauwenberg op
Beeldverversing van boven de standaard 60 frames per seconde was voorheen enkel weggelegd voor esporters van topniveau, maar inmiddels is het ook doorgedrongen tot de mainstream. Menig gamer spreekt daarover alsof het een godsgeschenk is waar ze nu niet meer zonder kunnen. Hoeveel heil zit er precies in die zogenaamde evangelie van 144 Hertz en hoger? We zetten de feiten voor je op een rij.

Dit artikel is een partnerbijdrage van MSI. Lees hier wat dat betekent.

Voordat we het hebben over het verschil tussen de 60 Hz-norm en hogere standaarden, is het zaak dat we op één lijn zitten over alle terminologie. Mocht je daar compleet onbekend in zijn: geen zorgen, zo moeilijk is het allemaal niet.

Framesnelheid en Hertz: hoe zit dat precies?

We behandelen vandaag vooral termen in de beeldverversing. Aan de kant van het beeldscherm zelf spreken we dan over verversingsratio per seconde — refresh rates, zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen — welke uitgedrukt wordt in Hertz (Hz). Die frequentie aan beeldjes wordt aan de andere kant opgevuld door de games (en daarmee de hardware waarop ze draaien), waarbij we spreken over framerates, uitgedrukt in frames per seconde (fps).

In de volksmond worden ‘Hz’ en ‘fps’ vaak overlappend gebruikt, maar er is dus sprake van een miniem verschil. De hoeveelheid Hertz is wat je beeldscherm maximaal kan verversen, de framerate is specifiek wat je systeem aan beelden uitspuwt.

Misschien trekt je monsterbak dan een dikke 240 fps in Minecraft; op een doorsnee 60Hz display zie je daar alsnog maar 60 plaatjes per seconde van. Jawel: ook je beeldscherm kan de bottleneck van je systeem zijn.

Hoe krijg ik meer frames in games?

Mocht je benieuwd zijn naar het ‘hoe’ achter hogere framerates: ook dat hoeft niet bijzonder complex te worden. Afhankelijk van je situatie komt het mogelijk neer op de aankoop van een nieuw component voor je set-up, maar je volume frames vergroten is verder geen raketwetenschap.

Wat heb je nodig voor hogere framerates (+60 fps) in games?

  • Een monitor met hogere beeldverversing (+60 Hz);
  • De juiste bekabeling (minimaal HDMI 1.4b, DisplayPort 1.2 of DVI-D);
  • Games die framerates van +60 fps ondersteunen;
  • Een videokaart die de beoogde beeldfrequentie uit kan spuwen.

Over het algemeen zijn games die beter tot hun recht komen op een hogere framerate, niet per se de zwaarste spellen. De meeste hedendaagse spellen ondersteunen beeldverversing tot (ver) boven 60 Hz, maar vooral de competitieve games hebben er baat bij — en juist die laten zich ook gemakkelijk opschalen naar dat soort framerates.

Voorbeelden van games die goed geoptimaliseerd zijn om hogere framerates te klokken, zijn Counter-Strike: Global Offensive, Valorant, Rainbow Six: Siege, Overwatch en competitieve moba’s zoals Dota 2 en League of Legends.

Het belang van je videokaart

De belangrijkste factor in het klokken van hogere framerates is en blijft de videokaart, de grafische motor van het geheel. Mocht je dus frames denken te missen in de competitieve titels, dan wordt het misschien tijd om een nieuwe videokaart in je systeem te installeren.

Om games als CS:GO, Fortnite of Overwatch op een stabiele 144 fps (en 1080p-resolutie) te spelen, zit je al gebakken met bijvoorbeeld de betaalbare GeForce GTX 1650 Super — bijgestaan door wat optioneel gesjoemel met de grafische instellingen. Dik je die upgrade op tot bijvoorbeeld een GeForce RTX 2060 Super, dan klok je die framerates ook makkelijker in mooiere spellen en/of met hogere resoluties. Denk aan Rainbow Six: Siege zorgeloos op 1440p/Ultra knallen of een potje Call of Duty: Warzone zonder catastrofale inkakkers.

Ben je al voorzien in een mooi display en wil je voorlopig zo min mogelijk om hoeven te kijken naar systeemeisen, dan zit je uiteraard goed bij absolute toppers als de GeForce RTX 3080. Daarmee draaien vrijwel alle competitieve games ver boven de 1440p/144Hz, terwijl ‘langzamere’ high-end spellen bijvoorbeeld ook afgesteld kunnen worden voor een sjieke 2160p/60Hz-vertoning.

Om games als CS:GO, Fortnite of Overwatch op een stabiele 144 fps (en 1080p-resolutie) te spelen, zit je al gebakken met bijvoorbeeld de betaalbare GeForce GTX 1650 Super.

Word ik met meer frames een betere gamer?

Benaming en benodigdheden daargelaten: wat héb je nu aan al die extra frames boven de normatieve 60 fps? In de praktijk komt het neer op een deel gevoel, maar een nog groter part aan pure informatie. Meer beelden per seconde staat niet alleen voor een vloeiender plaatje, het stelt je ook in staat om meer van de actie mee te krijgen. En juist in competitieve spellen kan dat grandioos veel voordeel schenken.

Het klinkt misschien wat pretentieus, maar door je ogen ‘meer informatie’ te gunnen, kun je beter reageren op wat er op het scherm gebeurt. Animaties worden vloeiender weergegeven en in snelle bewegingen (denk aan Framerates versus beeldfoutjesin shooters) zie je gewoon méér van wat er precies plaatsvindt. Ook al betreft het maar fracties van seconden, het is en blijft informatie die je op een lagere framerate mogelijk gemist had. Je kunt natuurlijk niet reageren op wat je niet ziet.

Die extra informatie maakt het mogelijk om juist in die paar milliseconden beter in te schatten waar bijvoorbeeld de sprong van een tegenstander neerkomt. Bij het snel scannen van de horizon zie je op een hogere framerate mogelijk net dat beetje meer beweging bij die ene boom. Nee, dat was geen tak in de wind; dat was een geweer dat geladen werd.

Wil dat zeggen dat je automatisch preciezer bent of meer potjes wint met meer frames? Nee, zo simpel is het ook weer niet. Een hogere framerate en beeldverversing stelt je systeem enkel in staat om meer van de aanwezige informatie te vertonen — wat je daar vervolgens mee doet, is alsnog afhankelijk van je eigen reflexen en kunde. Leg je dan alsnog het loodje door die ene eikel met een shotgun, kun je die afgang echter niet langer op lage framerates afschuiven.

Framerates versus beeldfoutjes

Ook niet onbelangrijk: met stabiele, hogere framerates worden per definitie een aantal bekende beeldproblemen verminderd. Denk daarbij vooral aan lelijke, asynchrone beeldverversing (doorgaans screen tearing genoemd) en ghosting, het verschijnsel waarbij bewegende vormen kortstondige ‘schimmen’ achter kunnen laten.

Klokt je videokaart bijvoorbeeld een rotsvaste, gesynchroniseerde 240 frames per seconde, dan is dat al einde verhaal voor screen tearing, terwijl ghosting gemiddeld vier keer minder zichtbaar wordt. Des te meer frames (en des te beter de synchronisatie tussen je videokaart en beeldscherm), des te meer deze verschijnsels verleden tijd worden.

Welke framerate is geschikt voor mij?

Welk voordeel jij persoonlijk uit een hogere framerates kan halen, hangt dus alsnog van legio factoren af. Daaronder vallen de (soort) spellen die er gespeeld worden, de mate waarin die games profiteren van hogere verversingsratio’s en natuurlijk hoe kwiek je eigen reflexen zijn. Voor de één betekent een toename aan beeldinformatie meer dan voor de ander.

In dat opzicht is ook het onderstaande framerate-experiment van YouTuber Linus Tech Tips een regelrechte kijktip. In deze uitgebreide video worden de reflexen en prestaties van een handvol professionele gamers gemeten, verspreid over drie uiteenlopende framerates. De resultaten zijn genuanceerder dan je misschien zou denken.

Ongeacht de beoogde toename in geslaagde schoten of versnelde reflexen, blijft een aantal factoren van hogere framerates een onvermijdelijke verbetering. Meer beeldjes per seconde resulteert simpelweg in een vloeiender plaatje — en daarmee dus meer informatie om op te kunnen reageren.

Mocht je er dus overtuigd van zijn dat ook jij sneller zou kunnen schieten, springen of racen in games, laat je eigen spelervaring dan niet gebottleneckt worden door de maximale framerate. Mochten je games, beeldscherm en hardware die extra frames uit kunnen spuwen, dan zal het je verbazen hoeveel vloeiender je gamesessies kunnen worden — die gast met een shotgun in je flank daargelaten...

Dit artikel delen:

Lees meer

Microsoft onderzoekt nieuwe backwards compatible Xbox-titels De games van Awesome Games Done Quick 2021 zijn bekend
19

Reacties op: Het nut van hogere framerates in games

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    wootism

    • 4 november 2020 13:41
    Wel typisch dat de meerwaarde van meer dan 60fps pas zichtbaar wordt met een zware beeldvertraging.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 4 november 2020 14:08
    @wootism Dat is puur om heel duidelijk het verschil te laten zien. Toen ik de stap maakte van 60 hz naar 144 hz voelde ik direct het verschil. De eerste game die ik startte was Warzone, en daar voelde ik gewoon m'n aim vloeiender worden. Om echt uit te testen wat het verschil was, heb ik daarna m'n FPS weer op 60 gezet, en het voelde allemaal een stuk minder vloeiend en soepel. Ik kan in dat soort games echt niet meer terug naar 60. Ik voel het ook meteen als een game op 60 fps staat ipv 144.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 4 november 2020 20:35
    @Djobba007 Dat voel ik persoonlijk ook wel, maar aangezien ik GSYNC heb op mijn scherm heb ik gemerkt dat ik boven de 90 fps/Hz eigenlijk geen verschil meer merk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aquemini

    • 4 november 2020 14:00
    Ben niet zo lang geleden overgestapt van 4k@60 naar 1440p@240 en ik zou niets anders meer willen (totdat 4k@240 betaalbaar wordt ;-)). Super soepel en heerlijk om zo te spelen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 4 november 2020 16:58
    @Aquemini 240 fps op 1440p, ben ik benieuwd wat voor videokaart je hebt en welk spel op welke settings. 4k 60 is al aardig knap dan moet je minimaal een 3080 hebben. Heb zelf 2080ti en 1440p 144hz, aantal spellen draaien op 100 a 120 fps maar de nieuwere met alles max en raytracing is maar 40 tot 80 fps verschilt per game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aquemini

    • 4 november 2020 17:33
    Heb een TUF3080OC. En 240 is de Max van de monitor. Zeg niet dat iedere game die ik speel de 240 aantikt, maar veel wel heel hoog@GoofyZ3

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sall3mander

    • 4 november 2020 14:33
    Op de pc merk ik het zeker als ik dicht op mn monitor zit en een fps speel zoals cod of bf. als ik een spel zoals gta5 speel merk ik er niks van. Ook op een console met een controller merk ik er minder van omdat ik dan wat verder van de tv zit en over het algemeen speel ik geen fast paced games op console.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Haunting

    • 4 november 2020 16:10
    Aantal jaren geleden meegedaan met een evenement van Hardware.info waar men ging kijken of 120hz te merken was t.o.v. 60hz. We mochten 4 maal een kwartier gamen op 4 verschillende monitoren. We wisten niet wat het aantal hz was en dit moesten we aan het eind aangeven. Het was heel duidelijk te merken welke de 120hz was en welke de 60hz. Dus het heeft zeker voordeel. Het voelt ook rustiger aan de ogen. Het verschil tussen 120 en 144 hz zal misschien niet te merken zijn maar het verschil tussen 60/120 en tussen 144/240 dus wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 4 november 2020 16:55
    Ja 4k en 240 fps. Waar gaat dit over. Tuurlijk is meer fps beter, maar wat wil je spelen dan tetris of counter strike van 1990. 4k is al bijna onmogelijk, en dan heb je nog VR. Er komen altijd spellen uit die 30 fps a 50 fps draaien op alles max, tenzij we 4 jaar stil gaan staan met ontwikkeling van games en dat 240 fps a 500 a 800 fps de standaard wordt en 8k of 16k natuurlijk want 4k kan niet. Dit soort artikelen wordt je tegenwoordig mee dood gegooid maar niemand heeft pc's of beeldschermen die dit aan kunnen, ja een game uit 1990.

    Geef anders even wat prijzen van een 4k of 8k scherm met 240hz met 1ms of 2ms responsetijd. En dan nog een pc die 4k en 240 fps aan kan, doe maar 8k btw want consoles kunnen dat tegenwoordig ook aan. Ik denk dat je aan de 6000 a 8000 zit. Ik heb er het geld voor maar ik ga dit echt niet uitgeven aan een pc die binnen een jaar out dated is, althans als je altijd 240 fps wil halen uiteraard, we gaan niet voor minder.

    Sorry ik bedoel een pc die minimaal 240fps haalt. Framedrops onder de 240 fps kan natuurlijk niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TomKauw

    • 4 november 2020 18:02
    @GoofyZ3 Als je niets wilt kopen wat met circa een jaar outdated is, ga je nooit iets kopen, imho. Zo blijf je bezig en settel je nooit voor een systeem/beeldscherm.

    Denk dat het vooral een kwestie is van vereisten en gewenning afwegen. 1440p@144Hz voldoet voor veel competitieve gamers; de schermen daarvoor worden alsmaar meer mainstream en legio games laten zich makkelijk opschalen naar die standaard. Om dat stabiel te klokken (en af te beelden) in de games waar het ertoe doet, hoef je echt geen zesduizend euro neer te leggen.

    Sowieso kun je ook doorschieten in je resolutie en framerate. Meer pixels en frames is natuurlijk des te fijner voor het oog, maar laten we niet vergeten dat zelfs de snelste (online) games vaak aftoppen op een tick rate van 144Hz. Dat zal in de toekomst ongetwijfeld nog oplopen, maar het is een goede reden om vandaag de dag ongeveer op die refresh rates te mikken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Heiny Reimes

    • 4 november 2020 19:25
    Ik heb hier ooit eens een uitgebreid stuk over geschreven op Tweakers, want ook hierboven wordt totaal voorbij gegaan aan de wisselwerking tussen 'type game' en framerates.

    Niet dat het vreemd is als je alles puur van de technische kant bekijkt, maar als je bijvoorbeeld naar een Candy Crush Kijkt, een digitaal bord/kaartspel of andere low intensity games waarbij actie reactie niet zo van belang is, verwaterd de noodzaak van framerates als sneeuw voor de zon.

    Neem een voorbeeld aan Zelda de Windwaker in zijn tijd of Breath of the Wild nu, beide 30 fps spellen die bij de absolute top horen. Niet te spreken over Occarina of Time(20fps if memory serves me right.

    Het genot 'hoeft' dus totaal niet samen te gaan met framerates. En dan hebben we het niet eens over 24-25fps gehad met films. Hier geld natuurlijk wel dat bewegingzweems enorm helpen en onze hersens er een vloeiender beeld van maken. Iets waar de eerste 3D gerenderde beelden gemengd met camerabeelden die in het echt geschoten werden mensen regelatig in de Uncanny Valley lieten vallen.

    Zijn dan framerates onbelangrijk of overrated? Zeker niet, in bepaalde gevallen zoals het stuk hierboven zelfs essentieel. Dingen als fps en resolutie zijn essentieel bij first person shooters, waarbij iedere ms en pixel kan helpen bij de overwinning. Straaljager piloten zijn zelfs getest en konden het verschil tussen 120fps en 240fps makkelijk oppikken.

    Dus hoe hectischer en preciezer iets van de speler wordt vereist, hoe belangrijker deze zaken. Ook met racers als je een bocht ingaat wil je graag op zijn minst een 60fps voor een lekkere flow als je er doorheen scheurt en zo goed mogelijk je positie met die van je tegenstander goed op je scherm ervaren.

    En dan hebben we het nog niet eens gehad over VR, waarbij de ondergrens bij 90Hz lijkt te liggen. Je zit tenslotte ook in zijn geheel in een andere wereld en hebt geen referentie punten meer om ff snel weg te kunnen kijken en je ogen daarom sneller vermoeid kunnen raken.

    Dus 'gemiddeld gezien' zijn fps lang niet zo belangrijk, maar daar staat tegenover dat het juist ook bij bepaalde games eigenlijk nog belangrijker is dan mensen denken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TomKauw

    • 4 november 2020 20:38
    @Heiny Reimes Allereerst: dank voor de feedback en je uitgebreide reactie. Kan me helemaal vinden in je commentaar. Als ik het zo lees, denken we er volgens mij ook grotendeels hetzelfde over — blijkbaar heb ik alleen niet voldoende nadruk gelegd op het soort games waar hoge(re) framerates meer belang dragen.

    For the record: ik zou stellen dat meer beeldjes *altijd* prettiger zijn voor het oog, maar als het aankomt op de nuttigste situaties, vind je die dus vooral bij de snellere en vooral competitieve spellen. Dat heb ik ook vermeld in de tekst (en de keuze in voorbeeldgames), maar ik heb het niet nadrukkelijk losgetrokken van de andere deelonderwerpen om verder over uit weiden. Maar goed, die feedback neem ik absoluut ter harte.

    De insteek van het artikel was hoofdzakelijk om bijvoorbeeld ook leken op dit gebied uit te leggen waarom en hoe men op hogere framerates mikt. Wat je daar als eindgebruiker precies aan hebt (en in welke spellen) is naar mijn idee wel afhankelijk van smaak en persoonlijke eisen; daar zit in mijn optiek geen exacte waarheid of wetenschap achter.

    De bottom line voor mij is simpelweg: probeer voor jezelf eens uit te vinden of jij iets kan hebben aan snellere beeldverversing. Zo ja, dán begint natuurlijk het afwegen van games-hardware-instellingen om een perfecte balans te vinden.

    Als we daar dan ook nog VR bij moeten betrekken, ben ik bang dat het wel een hele forse kluit informatie wordt. Als je het mij vraagt, is het belang van (hogere) framerates op HMD's een compleet artikel op zichzelf waardig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 5 november 2020 08:51
    @TomKauw
    De insteek van het artikel was hoofdzakelijk om bijvoorbeeld ook leken op dit gebied uit te leggen waarom en hoe men op hogere framerates mikt.

    Je bedoelt dat de insteek van het artikel voornamelijk was om reclame te maken voor videokaarten van MSI en je daarom wel tot de conclusie moest komen dat hogere framerates altijd prettiger zijn voor het oog, wat dus zo subjectief als de neten is.

    Helemaal prima maar zeg het dan gewoon eerlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TomKauw

    • 5 november 2020 21:32
    @niqomipa Dat een hardware-fabrikant wil investeren in het technische begrip van consumenten, zal ik heus niet ontkennen.

    Dat haalt echter niet weg dat de insteek precies is zoals ik 'm verwoord. Haal jij een andere lading uit het artikel dan?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 6 november 2020 10:12
    @TomKauw
    Ja, je stelling 'dat meer beeldjes *altijd* prettiger zijn voor het oog,' vind ik veel te ver gaan en is zo subjectief als het maar zijn kan (zoals ik hierboven al zei).

    Ik snap dat je in een gesponsord artikel wel tot die conclusie moét komen want waarom zou MSI er anders voor betalen. Het haalt de subjectiviteit uit je artikel. Helaas is dat inherent aan dit soort artikelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TomKauw

    • 6 november 2020 15:31
    @niqomipa Jij bent van mening dat meer haperingen en/of langzamer beeld juist prettiger is voor het oog of je game-prestaties?

    Mijn punt was dus dat ik persoonlijk achter alles sta wat hierboven verwoord is. Als mij gevraagd werd dit onderwerp te behandelen buiten de opdracht van een hardware-fabrikant (of wie dan ook) om, had ik grofweg hetzelfde geschreven. Ik ben door niemand of niets 'naar een bepaalde conclusie' gewezen.

    Heb alleen een naar vermoeden dat ik je daar niet snel van ga overtuigen. Dat is je ook helemaal recht, maar ik hoop wel dat je inziet dat dit soort schrijfwerk niet per se zo zwart-wit hoeft te zijn als je het zelf al (preventief) invult.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 7 november 2020 19:16
    @TomKauw
    Jij bent van mening dat meer haperingen en/of langzamer beeld juist prettiger is voor het oog of je game-prestaties?
    Hou toch op. Alsof 120fps zoveel beter is dan 60fps als ik een third-person action game aan het spelen ben. Alsof 60fps hapert en/of langzaam beeld is. Dit bedoel ik dus; zo subjectief als het maar zijn kan.

    Ik geloof je best als je zegt dat je tot dezelfde conclusie zou komen als het geen gesponsord artikel was. Probleem is dat dit soort artikelen per definitie gekleurd overkomen en dat vind ik zonde, je hebt er overduidelijk veel werk ingestoken. Daarom ben ik ook van mening dat je gesponsorde artikelen niet moet willen hebben op een site als dit. Ik snap dat de extra centjes fijn zijn maar ik ben echt niet de enige die vraagtekens zet bij de conclusie van een gesponsord artikel.

    Ben het dan ook niet eens met je conclusie; dit soort schrijfwerk is wel degelijk zo zwart/wit als ik stel want jij zou nooit een kritisch gesponsord artikel mogen schrijven, dus is je conclusie per definitie gekleurd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TomKauw

    • 9 november 2020 14:33
    @niqomipa Waar heb ik ooit gezegd dat 120fps 'zoveel beter' is voor actiespellen? Ik stip *juist* aan dat het nut ervan vooral voortleeft in competitieve en/of snellere spellen. Die nuance stond al in het artikel, maar ben ik nu ook al meermaals aan het herhalen in de reacties.

    Gesponsorde artikelen zijn nu eenmaal een werkelijkheid. 't Is niet anders in het medialandschap nu. Sites/outlets die niet aan dit soort sponsoring doen, spammen je vol over hun Patreon (of alternatief daarop), leveren in op kwaliteit of gaan uiteindelijk kopje onder wegens tekorten. Hoe zou jij dan voorstellen dat Gamer het hoofd boven water houdt?

    Het enige wat ik mee wilde geven, is dat een 'Partnerbijdrage' niet per se hoeft te betekenen dat álles in het teken staat van een soort illustere verkoopdrang. In dit geval is het letterlijk MSI die wilde investeren in het begrip van gamers over een (voor sommigen lastig) technisch onderwerp. Daarvoor werd ik dan toevallig ingeschakeld.

    Natuurlijk wil zo'n betalende partij dan een terugkoppeling of twee naar hun producten, maar zijn die paar linkjes hierboven nu echt funest voor de integriteit van een compleet outlet? Er staat toch duidelijk boven dat het hier gaat om zo'n Partnerbijdrage? Nergens worden claims gemaakt over producten die onwaar/onrealistisch zijn; ik probeer vooral wat principes en termen uit te leggen.

    Snap ook niet hoe je dit ziet als 'kritisch gesponsord artikel'. Nogmaals: de insteek is informeren. Dit is geenszins een review of stuk kritiek op bepaalde producten.

    Vandaar ook dat ik oprecht benieuwd ben naar hoe jij Gamer het liefst in zou richten met het oog op integriteit en het hoofd boven water houden. Als er een beter alternatief is dan hoe het schip nu vaart, is het misschien iets wat hogerop overwogen kan worden?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Zarniwoop

    • 4 november 2020 23:07
    Silky smooth!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.