Volgens de geruchten, onderschreven door meerdere NeoGAF-gebruikers met vaak accurate insider-informatie, zijn de opbrengsten van de eSRAM in de Xbox One zorgwekkend. Een lage opbrengst wil zeggen dat een groot gedeelte van het werkgeheugen productiefouten bevat. Hoewel dergelijke fouten altijd voorkomen, zou de architectuur van de Xbox One een veel hogere foutmarge veroorzaken dan gebruikelijk. Tevens zou Microsoft in de problemen zijn geraakt door het overhaasten van het ontwikkelproces.

De architectuur van de Xbox One maakt gebruik van een erg grote chip, die zowel de CPU, GPU als de relatief veel ruimte innemende eSRAM moet behuizen. Omdat de kans op defecten op een chip significant toeneemt met de grootte van de hardware, zou de chip van de Xbox One dus een lagere opbrengst zien dan in theorie haalbaar.

Het probleem zit hem vooral in de zogenaamde wafer. Op deze dunne plak silicium worden geïntegreerde schakelingen gemaakt, die belangrijk zijn voor computer chips. Doordat hier sprake is van zeer kleine schaal kunnen er echter kleine foutjes op de wafer terecht komen. Een wafer kan vervolgens in verschillende die's worden gesneden, de individuele chips. Naarmate deze die's groter worden stijgt dus ook de kans dat er een fout op gevonden kan worden.

Grafische Kaart

Tenzij Microsoft de opbrengst van de eSRAM kan verbeteren, zou dit mogelijke hardware- of zelfs oververhittingsproblemen kunnen veroorzaken. Een mogelijke oplossing hiervoor is het verlagen van de grafische kracht. Dit vanwege het feit dat de bandbreedte (en daarmee kans op oververhitting) van eSRAM gecorreleerd kan worden aan de kloksnelheid van de grafische kaart. Door die te verlagen, wordt de kans op oververhitting verkleind, maar neemt de grafische kracht ook af. Het alternatief zou het accepteren van een kans op oververhitting zijn, wat onwaarschijnlijk lijkt na de soortgelijke problemen bij de eerste Xbox 360.

Een enkele bron stelt dan ook dat Microsoft heeft besloten om de kloksnelheid van de Xbox One terug te schroeven, zodat de grafische kaart nog slechts 800 a 900 Gigaflops (Floating Point Operations per second, een manier om de rekensnelheid vast te stellen) in plaats van 1.2 Teraflops oplevert. In dat geval zou de Xbox One slechts 50% van de theoretische rekenkracht van de Playstation 4 kunnen leveren.

Reactie Microsoft

Microsoft zou overigens geen intenties hebben om tijdens zijn E3-persconferentie concreet over de hardware te spreken. Verder is de latere informatiesessie voor journalisten geannuleerd. Wel heeft Microsoft in een interview met Edge gezegd dat de Xbox One geen soortgelijke problemen als de Red Ring of Death gaat krijgen. Dit is echter op meerdere manieren te interpreteren en ontkracht niet direct dat er hardwareproblemen zijn. Het stelt enkel dat mogelijke problemen bij de lancering opgelost zullen zijn.  

Op eenzelfde manier heeft Larry ‘Major Nelson’ Hyrb via Twitter de geruchten ontkend. Maar zonder een officiële uitspraak van Microsoft over de kloksnelheid van de Xbox One GPU, lijkt een dergelijke ontkenning weinig substantie te hebben. Wel kan het zo zijn dat Microsoft een alternatieve oplossing zoekt en dus probeert de opbrengst te verbeteren in het fabricageproces. Zo zou het bijvoorbeeld kunnen kiezen voor het niet plaatsen van mogelijk defecte chips, een dure oplossing vanwege de hogere productiekosten, maar tevens een die de consument niet direct treft. Of er uiteindelijk echt problemen zijn geweest, merken we mogelijk pas wanneer de Xbox One in de winkels ligt. Microsoft sprak tijdens het onthullingsevenement al niet over de GPU, en lijkt dit op de E3 wederom niet te gaan doen.