Gamen is niet voor iedereen een hobby of levensstijl. Voor de distributeurs gaat het om het geld. Dat geld kunnen ze op 3 manieren verdienen:

1. Via de winkel of online shop waar de gamer een spel koopt.

2. Via een maandelijks abonnement waarbij de gamer een vast bedrag betaald om online te kunnen gamen.

3. Een mix van beiden. De gamer koopt eerst de game en betaald dan nog eens per maand een vast bedrag.

De Daily Radar interviewde een aantal mensen over de toekomst van online gamen. Volgens een aantal experts gaan we steeds meer richting modellen 2 en 3 waarbij je dus moet betalen om online te kunnen gamen. But are things going to stay this way? Are gamers really going to be satisfied with a $9.95 EQ fee with a $4.95 monthly sports package at EA.com, along with their monthly ISP charge? With such a wide variety of games, is there enough revenue out there for the massive multiplayer games heading our way, along with all the subscription services? And what about going to the store to buy your gamesVoorlopig blijft het kopen in de winkel nog mogelijk, maar de vraag blijft: "zou jij betalen om online te kunnen gamen en zo ja, hoeveel?". Voor een goede service heb ik best geld over. Men moet dan wel zorgen dat de game servers niet down gaan en dat je een lage ping hebt. Je betaalt er tenslotte geld voor en dan mag je ook wat verwachten.