Nieuws
Donkey Kong 64

YouTuber haalt met Donkey Kong 64-stream geld op voor transgender jongeren

Meer dan 340.000 dollar opgehaald

Geschreven door Michel Musters op
YouTuber Hbomberguy heeft Donkey Kong 64 volledig uitgespeeld tijdens een livestream en daarmee meer dan 340.000 dollar opgehaald voor een liefdadigheidsinstelling die zich richt op transgender jongeren.

Hbomberguy, die in het echt Harry Brewis heet, heeft afgelopen weekend bijna zestig uur in Donkey Kong 64 gestoken. De stream liep maandagochtend ten einde en er werd in totaal meer dan 340.000 dollar opgehaald.

Het geld gaat naar Mermaids UK, een liefdadigheidsinstelling waarmee transgender jongeren worden ondersteund. De stream was ook bedoeld als antwoord op recente kritiek op Mermaids UK, voornamelijk van Graham Linehan, de medebedenker van comedyserie The IT Crowd. Linehan zorgde er indirect voor dat een donatie van een half miljoen Britse Pond door de Nationale Loterij richting Mermaids UK teruggetrokken werd en maakte tevens diverse anti-trans opmerkingen op Twitter.

De stream was met het opgehaalde geld een groot succes. Tijdens de stream belden diverse bekende mensen via Discord in, waaronder Doom-bedenker John Romero, transgender muzikant Nat Puff en Fallout: New Vegas-regisseur Josh Sawyer. Ook de Amerikaanse congresvrouw Alexandria Ocasio-Cortez verscheen op de stream. Zij uitte niet alleen haar steun naar transgender mensen, maar claimde ook dat de Nintendo 64 "het beste systeem" is.

Dit artikel delen:

Lees meer

Omgevingen in Switch-versie Mortal Kombat 11 worden minder gedetailleerd PUBG-spelers ontdekken probleem in wapen-mechaniek
32

Reacties op: YouTuber haalt met Donkey Kong 64-stream geld op voor transgender jongeren

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • AlexKidd

    • 22 januari 2019 08:39
    Ik dacht dat dit een gamingsite was, geen politieke activistische site. Kan het mis hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paxopoxo

    • 22 januari 2019 08:54
    @AlexKidd Gaat toch ook over gaming?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • AlexKidd

    • 22 januari 2019 09:19
    @Paxopoxo ik kom hier om over games te lezen, niet over een stream voor een goed doel(hoe goed dit ook is, don't get me wrong)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • vjiezze vir

    • 22 januari 2019 09:30
    @AlexKidd je hoef het niet te lezen… kopjes die je niet intresseren kun je gewoon overslaan.. is niet erg.. dat mag gewoon.. fijn toch!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paxopoxo

    • 22 januari 2019 10:31
    @vjiezze vir Dankje, dit inderdaad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CroniC

    • 22 januari 2019 14:08
    @vjiezze vir
    Hoeft niet, maar hij mag ook laten weten dat hij zich er niet in kan vinden. het werkt twee kanten op.
    Iemand moet maar zn mond houden als er een topic voorbij komt waar hij het niet mee eens is?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 22 januari 2019 14:37
    @CroniC Je kan zeggen wat je wil maar het artikel gaat toch over gaming? Als je op elke website waar je komt een reactie moet gaan plaatsen als je twijfelt of een artikel daar wel thuishoort zou ik niet verder gaan kijken op internet, dan kom je niet meer aan slapen toe.
    Ik vraag me af waar je je druk om maakt, sla het artikel over en lees een artikel wat je wel interessant lijkt i.p.v. te gaan zitten zuurpruimen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NintendOwnd

    • 22 januari 2019 08:58
    @AlexKidd Sorry maar waar slaat dit precies op?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Robert-Frans

    • 22 januari 2019 09:01
    @AlexKidd Gamen voor het goede doel wordt echter al langer gedaan en is mijns inziens een mooie ontwikkeling. Denk aan Awesome Games Done Quick en ook aan Far Lands or Bust.
    Lijkt mij weinig mis mee om daarover nieuwsitems te maken, ook als een goed doel je niet zou aanstaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Markus88

    • 22 januari 2019 10:29
    @AlexKidd jou leven MOET gewoon zo zwaar zijn als jij je druk maakt over dit soort dingen.. haha.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • btbam

    • 23 januari 2019 13:43
    @AlexKidd jezus eerst dat bericht bij New Dawn en nu dit. Probeer je een bingo kaart te vullen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 22 januari 2019 10:04
    Een paar mensen missen hier AlexKidd's Eurogamer-sarcasme denk ik …

    Ik ben trouwens aan het streamen om geld op te halen, om een museum te bouwen voor oude spelcomputers die alleen door mensen met een beperking bezocht kan worden. (mezelf.) plz give moneis.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Markus88

    • 22 januari 2019 10:29
    @casualkiller dan vraag ik mij toch af ; mocht iemand jou stream willen bezoeken hoe komen ze erachter wat jou stream naam is of hoe ze jou überhaupt kunnen vinden?
    neem aan dat zelf promotie niet is toegestaan op gamer dus hoe ga je dat promoten dan? :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • AlexKidd

    • 22 januari 2019 10:53
    @casualkiller haha iemand die het snapt. Kijk dat is een heel goed doel!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paxopoxo

    • 22 januari 2019 11:15
    @casualkiller Dit is Gamer.nl, niet Eurogamer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Devenace

    • 22 januari 2019 10:42
    En hoe gaat dat in de praktijk een liefdadigheids centrum speciaal gericht optransgender jongeren???
    Horen hun niet gewoon bij een algemeen liefdadigheids gedoe voor jongeren? Ik bedoel waarom die kloof en waarom die distantie van de niet transgender mens, allemaal hokjes en groepjes waar we met zn alleen steeds meer in terecht komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Robert-Frans

    • 22 januari 2019 11:54
    @Devenace Tja, dat blijft altijd een interessante discussie inderdaad. Moeten specifieke groeperingen met specifieke kenmerken zich "terugtrekken" in eigen verenigingen, gemeenplaatsen en goede doelen, of is het juist beter om grote, algemene gemeenplaatsen op te richten waar verschillende doelgroepen elkaar ontmoeten en kunnen uitwisselen?

    Ik denk dat het één het ander niet hoeft uit te sluiten. Er zijn verschillende specifieke aandoeningen, geaardheden, leefwijzen, standen, overtuigingen, activiteiten, etc. die unieke ervaringen en (soms) problemen opleveren die "buitenstaanders" niet snel zullen begrijpen. Waarbinnen mensen zich verenigen en de daarbij behorende ervaringen uitwisselen.
    Van transgenders tot postzegelverzamelaars, mensen hebben zich altijd verenigd op basis van gemeenschappelijke kenmerken en ook verenigingen opgericht om vanuit die kenmerken elkaar te ondersteunen en het goede in het algemeen te doen.

    Voorbeeld: als boeddhist (ik noem maar wat) zul je ongetwijfeld prima met niet-boeddhisten omgaan en samenleven, maar zul je misschien ook graag bij tijd en wijle met medeboeddhisten willen uitwisselen en samen het boeddhisme willen bestuderen en beoefenen, in een omgeving waarin je niet steeds je hoeft te verdedigen en niet steeds hoeft uit te leggen wat het nu is om boeddhist te zijn. En zul je wellicht ook goede doelen oprichten die boeddhisten in nood ondersteunen, de kennis over het boeddhisme willen bevorderen of die vanuit de boeddhistische leefwijze liefdadigheid beoefenen, ter aanvulling op de meer inclusieve goede doelen.
    Er is dan een tijd van het boeddhisme uitdragen in je doen en laten en een tijd van je voeden met het boeddhisme. En ik denk dat dat met transgenders niet veel anders zal zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Devenace

    • 22 januari 2019 15:39
    @Robert-Frans Dus in feite spreken we dan over positieve discriminatie toch? Lijkt een beetje op moslims die tegen niet moslims zeggen je mag niet met mij discussieren over de islam want je hebt geen kennis en de kennis die je hebt is vanuit 1 dimensionaal perspectief, zelfde met Kendrick Lamar die een blank meisje op het podium roept en zijn lyrics laat rappen en het nummer stopt als zij “n*gga” rapt, want dat mag zij niet als blanke, ondanks dat het gewoon de lyrics zijn. Ook zijn er speciale scholings fondsen voor “zwarte” studenten, heb jij als blanke die struggelt dan geen recht op deze “apartheids regeling”? Zo ook met de transgender fonds, jij als hetero heeft daar dan geen recht op??? Ookal lig je in de modder te creperen of om maar iets extreems te noemen.
    Het zijn eigenlijk allemaal verkapte vormen van apartheid en selectiviteit die ons stiekem een vorm van positieve racisme binnensmokkelen in ONZE samenleving, en met onze bedoel ik ons allemaal ongeacht kleur ras geloof en geaardheid.
    Ik begrijp dat “minderheden” struggelen en soms tegen de rivier in zwemmen, maar draag dan niet bij aan die distantiëring door jezelf ergens te plaatsen en anderen dingen te ontnemen.
    Misschien draaf ik wat door, maar ik zie in dit de zaadjes die geplant worden en voor later misschien teveel hokjes gaat plaatsen en dankzij de huidige tech en digitalisering staan we al een stukje verder van elkaar dan tien jaar geleden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Robert-Frans

    • 22 januari 2019 18:47
    @Devenace Er is denk ik dan ook verschil tussen overheidsinitiatieven en particuliere initiatieven en ook in hoe exclusief een bepaalde gemeenschap is.
    Als je bijvoorbeeld een psychische aandoening hebt, waardoor je niet goed mee kunt komen in de samenleving, dan is extra hulp altijd welkom en kan het prettig zijn om daarbij óók met gelijkgestemden om te gaan.
    Je kunt dan zeggen dat iedereen die hulp zou moeten krijgen en daar nog gelijk in hebben ook, maar de kwestie is dan juist dat niet iedereen die hulp nodig hééft. Mensen zonder zo'n aandoening redden zichzelf immers al prima.

    Je voorbeeld van de zwarte studenten is daarin ook interessant. De kwestie is namelijk dat in Amerika racisme, al dan niet onderhuids, echt nog wel speelt en zwarte mensen decennialang op basis van hun huidskleur en cultuur wel degelijk achtergesteld en gediscrimineerd werden. En dat wordt niet altijd erkend.
    Daardoor is veel van de armoede in die gemeenschap ook ontstaan, hoewel we natuurlijk niet enkel naar de blanke gemeenschap daarvoor mogen wijzen.
    Natuurlijk moeten ook blanke studenten die worstelen hulp krijgen en blijft elk mens ook verantwoordelijk voor diens doen en laten, maar soms heeft een minderheid toch wat extra hulp daarbij nodig om gelijkwaardig mee te kunnen doen.
    Niet om haar positief te discrimineren, maar om haar te helpen juist op gelijkwaardige voet mee te doen.

    Wat betreft de social media waar je denk ik (ook) op doelt: dat moet je niet al te serieus nemen. Al die #ophef over de meest kleinzerige dingen is bepaald geen afspiegeling van het gewone leven daarbuiten. Niet teveel door laten leiden dus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheDeeGee

    • 22 januari 2019 12:25
    [Gewaarschuwd]