Nieuws
Xbox Series X

Xbox Series X-dashboard wordt in 4k-resolutie getest

Dashboard is normaliter in 1080p

Geschreven door Michel Musters op
Microsoft test het Xbox Series X-dashboard in een 4k-resolutie.

De test vindt op moment van schrijven plaats via de Alpha Skip-Ahead-groep. Bij succes moet het logischerwijs naar alle Xbox Series X-gebruikers worden uitgerold.

De huidige interface van de Series X en wordt in 1080p weergegeven, in tegenstelling tot het dashboard van concurrerend platform PlayStation 5. Veel gebruikers hebben hier hun beklag over gedaan. Wanneer een game wordt opgestart wordt - wanneer de game in kwestie dat ondersteunt - overgeschakeld naar 4k. 

Of hdr-ondersteuning ook toegevoegd wordt aan het dashboard is niet bekend. De hogere resolutie moet er in ieder geval voor zorgen dat teksten en afbeeldingen op het dashboard duidelijker en scherper in beeld komen op een 4k-scherm. 

Binnenkort moet ook een nachtmodus aan Xbox-consoles werden toegevoegd. Die feature wordt inmiddels een paar weken getest. In deze modus worden bepaalde felle kleuren gedimd, zodat het rustiger voor de ogen van de spelers is. Ook kunnen de lichten op de consoles en controllers worden uitgezet.

Dit artikel delen:

Lees meer

Aankomende Mortal Shell-uitbreiding vijf dagen gratis te claimen Eerste teaser Call of Duty: Vanguard getoond
12

Reacties op: Xbox Series X-dashboard wordt in 4k-resolutie getest

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Roy36NL

    • 17 augustus 2021 09:01
    Ik stoor me er niet heel erg aan. Vind de dashboard nu lekker soepel werken als dat met 4K ook nog zo is ben ik een tevreden mens. Zo niet laat het lekker zoals het is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 17 augustus 2021 09:11
    Het is niet echt storend ofzo, maar voor een flagship console mag je eigenlijk wel 4K verwachten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Improv

    • 17 augustus 2021 09:28
    Goed bezig. Het was mij niet opgevallen. Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien. Als alles maar niet 4x zo klein wordt.. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Xymie

    • 17 augustus 2021 09:41
    @Improv
    Issues nu zijn:
    1. Op wat grotere 4K schermen (> 55") is het dashboard van de Series X wat wazig. Dat zal na de 4K upgrade wat scherper zijn.
    2. Als je nu een 4K app of game opstart, dan zal je niet meer die korte hapering van resolutie switch zien.

    Ben wel benieuwd of:
    - Bij mij als ik Netflix aanzet heb ik altijd 0.5s dat m'n tv switched naar een andere modus. Dacht altijd dat dit door HDR kwam, maar misschien komt dit omdat de Netflix app 4K is, weet iemand dit??
    - Als je nu een 1080p app/game opstart heb je dan de res switch naar beneden?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 17 augustus 2021 10:09
    @Xymie Die resolutie switch zie je nog steeds. Dat heeft te maken met HDR. Dashboard heeft geen HDR, vervolgens de game wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bart81

    • 17 augustus 2021 09:31
    Tof dat Microsoft gehoor geeft aan de behoeften van zijn gebruikers! Kan Sony nog wat van leren. :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RIOdeMIO

    • 17 augustus 2021 09:37
    Laat maar komen :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Real13

    • 17 augustus 2021 09:37
    Microsoft heeft deze keuze gemaakt zodat er meer RAM beschikbaar is voor games dus dat heb ik liever dan een 4K resolutie. Stoor me niet aan 1080p.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bart81

    • 17 augustus 2021 09:52
    @Real13 hopelijk hebben ze daar ook rekening mee gehouden in deze update

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Improv

    • 17 augustus 2021 11:19
    @Real13 de series consoles kunnen dat volgens mij prima aan. Ik geloof idd dat dit tijdens de one generatie wel meer een ding was.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 17 augustus 2021 10:37
    Leuke update voor mensen die dit wilde, maar zit zelf vaak maar paar seconden in het menu en dan al niet meer niet echt toegevoegd voor mij zelf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • MrGizMo

    • 17 augustus 2021 13:13
    Leuke update voor mensen die erop geilen