Nieuws
Xbox

Xbox One krijgt nieuw dashboard en verliest Cortana-ondersteuning

Update moet dit najaar live gaan

Geschreven door Ralph van Dodewaard op
Het dashboard van de Xbox One krijgt een aantal veranderingen. Ook wordt aangekondigd dat de ondersteuning voor spraakopdrachten met behulp van Cortana wordt verwijderd.

Microsoft heeft aangekondigd dat er een aantal veranderingen worden gemaakt aan het dashboard van de Xbox One. In een blogpost op Xbox Wire vertelt Bradley Rossetti, het hoofd van het Xbox Insider-team, dat deze veranderingen moeten zorgen voor een snellere Home-ervaring.

Als onderdeel van de veranderingen aan het Xbox One-dashboard, wordt het Twist-menu bovenaan het scherm vervangen door losse knoppen. Hierdoor moet het nog makkelijker worden om de Xbox Game Pass, Mixer, Community en Store te openen. Ook is er meer ruimte gemaakt om de recent gespeelde games te weergeven. Leden van Xbox Insider kunnen de veranderingen vanaf deze week testen en dit najaar moet de update live gaan voor alle gebruikers.

Naast de veranderingen aan het dashboard, wordt ook de mogelijkheid om spraakopdrachten in te spreken met behulp van Cortana uitgeschakeld op de Xbox One. Dit is opvallend, omdat hiermee een belangrijk onderdeel van de toegankelijkheid van de console wordt weggenomen. Veel fans zijn dan ook teleurgesteld met de beslissing van Microsoft, die zegt dat ze de ondersteuning van spraakopdrachten willen verplaatsen van de console naar cloud-gebaseerde ervaringen. Dit betekent dat er straks niet meer kan worden gesproken tegen Cortana via de headset, maar via de Cortana-app voor Android, iOS en Windows.

Xbox

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuw platform van Bandai Namco koppelt speelgoed aan mobiele games Borderlands 3 toont stadse Promethea-planeet
22

Reacties op: Xbox One krijgt nieuw dashboard en verliest Cortana-ondersteuning

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • casualkiller

    • 25 juli 2019 14:32
    Het kan niet veel slechter als het nu is, dus dat is een plus. Van mij mogen ze die 'discover' troep er wel helemaal uit slopen, al die ongewenste reclame direct op je homescreen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aces-82

    • 25 juli 2019 14:56
    Vind weinig mis met wat ze nu hebben. Ben benieuwd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • FishSt1ck

    • 25 juli 2019 15:39
    @Aces-82 behalve dan de enorme traagheid van de hele UI

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kleinekoosjer

    • 25 juli 2019 16:07
    @FishSt1ck Daar zijn wat trucjes voor. . Ik heb nergens last van.
    Voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=KRWxa0EHmTg

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 25 juli 2019 16:34
    @kleinekoosjer goeie User Interface als je met een youtube video de boel moet fixen !! :thumbs up:

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aces-82

    • 25 juli 2019 16:25
    @FishSt1ck trager als dat zooitje van ps kan bijna niet dus ben blij met wat ze doen met die xbone

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 25 juli 2019 16:06
    Vind sowieso de hele ui van de xbone een groot drama, dus erger kunnen ze 't bijna niet maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 25 juli 2019 16:34
    @darkmanwls alsof ze de metro user interface aan een stagiaire hebben gegeven en zeiden, doe maar een UI'tje :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • lavadragonista

    • 26 juli 2019 00:27
    @casualkiller Op ieder xbox artikel huilen en zeiken.. wat een zielig bestaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 26 juli 2019 11:06
    @lavadragonista je druk maken op het internet om wat ik ervan vind, een nog zieliger bestaan

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 25 juli 2019 16:35
    Ik vind persoonlijk de Xbox UI vele malen fijner dan die van Playstation.
    Xbox kan je games pinnen, apps pinnen, ik kan heel snel navigeren naar de store en instellingen. Bij Playstation staat alles op die stomme balk en je moet voor alles een tyfes end scrollen. De PSstore is een trage app, en instellingen moet je doorheen zoeken.

    Wel benieuwd waarom mensen de Xbox UI niks vinden, welke problemen ondervinden mensen die ik blijkbaar niet ervaar.

    Anyway, ik heb Insider, dus ga vanavond de update maar ff binnen halen denk ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • hulstpower

    • 25 juli 2019 18:03
    @Krytuun ben het helemaal met je eens xbox dashboard is zoveel sneller dan ps..maar beide hebben plus en min punten

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 25 juli 2019 21:03
    @Krytuun Je kunt bij de PS4 zowat alles in mappen stoppen op het home menu dus een tyfuseind scrollen is totaal onnodig. Ik heb maar een icoontje of acht daar staan en van daaruit is alles heel makkelijk en snel bereikbaar. Het ligt er dus aan hoe je t zelf indeelt.(of niet natuurlijk)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 25 juli 2019 22:11
    @Krytuun Ik vind t vooral mooi dat het antwoord op kritiek op iets van de xbox gelijk is "Ja maar op de ps4 is het niet beter" Dat klopt, die is OOK kut. Maar dat veranderd niets aan mijn mening dat die van de xbone een drama is.
    Iemand mag best kritisch zijn, dat hoeft niet gelijk een soort belediging te zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • lavadragonista

    • 26 juli 2019 00:26
    @darkmanwls Jou mening maakt het nog niet waar. Accepteren dat ps4 een veeeeeeeeeeel slechtere UI heeft dan xbox is al vanaf dag 1 een feit en als dit over je geliefde playstation ging was je ook de eerste die kwam verdedigen !!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 26 juli 2019 01:01
    @lavadragonista Jij snapt mijn hele bericht niet he? Mijn punt is juist dat zodra er iemand kritiek heeft op xbox men diegene gelijk in t playstation kamp drukt. De playstation is helemaal niet "geliefd" door mij en als je mijn comment goed zou lezen dan had je dat geweten. Je maakt mijn hele punt voor mij. Want als je effe mijn ANDERE comment onder dit bericht had gelezen had je gezien dat ik die OOK kut vind.
    Dus dank je

    ps, klopt mijn mening maakt het ook niet waar, dat beweer ik ook helemaal niet, daarom zeg ik ook heel bewust dat het mijn MENING is.
    Jij beweert echter dat jouw bewering een feit is. terwijl ook dat jouw mening is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 26 juli 2019 12:01
    @darkmanwls Heh, bij het terug lezen van mijn reactie komt dat inderdaad zo over. Zo was het echter niet bedoeld. Ik heb persoonlijk weinig issues met de Xbox UI, het erbij halen van de PS UI is off-topic.

    Veel vrienden van mij vinden echter dat de PS UI fijner werkt wat ik dan opmerkelijk vind.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 26 juli 2019 12:37
    @Krytuun Je zou bijna denken dat alle mensen verschillend zijn en verschillende meningen hebben :)
    Maar jij geeft tenminste een normale en fatsoenlijke reactie, wat je niet van iedereen kan zeggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 26 juli 2019 13:25
    @darkmanwls Zo veel mensen zo veel wensen ;).

    Fatsoenlijk blijven moet een standaard gegeven zijn, "fanboys" is ook zo'n vreemde term, mensen zien blijkbaar een belang in het verdedigen van hun fave platform. Terwijl er ook veel liefhebbers van alle systemen waaronder ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 26 juli 2019 11:03
    @lavadragonista Het heeft niet zoveel zin om de UI van de PS dashboard erbij te halen, het verandert namelijk niet de staat van de XBox dashboard, welke ik persoonlijk wel ok vind. Het kan zeker beter, maar zo dramatisch als andere doen voorkomen is het volgens mij ook niet.

    Ik vraag me ook een beetje af of die negatievelingen uberhaupt wel een xbox hebben en niet alleen negatief willen doen om dat het over xbox gaat. Maar goed dat is weer een andere discussie.