In een nieuw patent wat Microsoft vorig jaar had aangevraagd en kortgeleden gepubliceerd is, zijn een paar mogelijke onthullingen omtrend de opvolger van de Xbox naar boven komen drijven. Het lijkt erop dat Microsoft het in de toekomst mogelijk wil maken dat games onderling data met elkaar uit kunnen wisselen. Dit betekent onder andere dat een tweede deel in een franchise, weer nieuwe dingen kan unlocken in diens voorganger en omgekeerd. Opvallend is dat bij het opslagmedium voor games, steeds cartridges worden genoemd en dat het communicatiemedium voor de games onder andere een spelcomputer kan betreffen. Once the player reaches the end of the game or feels he or she has sufficiently completed the game, the player often loses interest in the game. In response, manufacturers often create multiple versions of a popular game offering, for example, new quests for the character of that game. However, even though the general essence of the game is retained in subsequent versions, the original game remains essentially useless to the player. Furthermore, each of the subsequent games in the sequence is separate and distinct, providing no interaction between the games but rather only a common theme.

Therefore, there is a need for a system that prolongs the useful life of video games, and thus video game cartridges or other storage media, by maintaining a player's interest in the game by the sharing of data between separate games. Dit lijkt er dus niet alleen op te duiden dat de volgende Microsoft console een innovatieve toepassing gaat gebruiken om speciale interactie tussen games mogelijk te maken, maar ook dat de console mogelijk cartridges gaat gebruiken in plaats van een optisch medium. Aan de andere kant kan dit laatste ook duiden op het alternatief wat men voor de hardeschijf bedacht heeft, aangezien deze niet meer in de Xbox 2 te vinden zou zijn. Dan spreken we over een verwijderbaar opslagmedium zoals ook in de xPod gebruikt wordt.