"Nee he?", hoor ik je denken,"toch niet weer een artikel over games & geweld?". Ik kan er nu wel omheen gaan draaien, maar dat is inderdaad het geval. Wat alleen zo bijzonder is aan dit artikel, is dat het afkomstig is van HellChick die een hele andere kijk op dit onderwerp heeft. Aanleiding van het schrijven van het artikel is natuurlijk de laatste schietpartijen op een school in...Amerika natuurlijk. Er zijn weer wat uitspraken geweest van politici die ze bekritiseert in dit artikel.

HellChick is van mening dat gewelddadige games inderdaad invloed hebben op de jeugd. Maar de schuld mag niet bij de spelletjes makers liggen.

Op dit moment is er namelijk een ESRB ratingsysteem op alle games aanwezig. Hierop staat aangegeven of een game alleen geschikt is voor volwassenen ('M'), voor tieners ('T') of voor iedereen ('E'). De gamesindustrie heeft zijn verantwoordelijkheid dus al genomen volgens HellChick. Het is nu dan ook de taak aan de verkopers van games om de 'M'-rated games niet meer te verkopen aan kleine kinderen. Doen ze dit wel, dan zijn ze strafbaar, en horen ze hoge boetes te krijgen.

Maar dan nog, als de winkelier wel de games verkoopt, dan zijn er nog altijd ouders om hun kinderen in de gaten te houden. Als ouders deze verantwoordelijkheden niet nemen, en hun kinderen niet in de gaten houden, dan zijn ze ook schuldig.In a Friday USA Today story, John Ashcroft was quoted as saying that video games teach children how to shoot, and that violent entertainment, in his opinion, can indeed be blamed for school shootings like Thursday's in San Diego, which followed yet another school shooting in Santee, California.

John Ashcroft was very careful in his wording. Reading his quotes, one could come to the conclusion that he was spreading blame equally among various parties--the entertainment industry for marketing violent content to children, and society for not teaching these children to deal with problems without resorting to violence. But Mr. Ashcroft picked on the games industry in particular in his statement that these games "literally teach shooting" and his belief that they are partially to blame for this violence.Er zijn dus drie partijen, waarvan 1 zijn verantwoordelijkheid al genomen heeft: de gamesindustrie.

Een omstreden en veelbesproken onderwerp, dat toch interessant blijft.