Volgens Hines liggen er verschillende redenen ten grondslag aan het uitstel. Zo zou het een uitdaging zijn om zowel voor de huidige als volgende generatie consoles te ontwikkelen, omdat die laatste qua specificaties regelmatig veranderd is vanwege nieuwere ontwikkelkits. Als primaire reden noemt hij echter dat The New Order nog niet aan de kwaliteitsstandaard van uitgever Bethesda voldeed.

Hines: "Dit moet de beste Wolfenstein-game die ooit gemaakt is worden en dan kun je geen stappen overslaan. Het zal niet dezelfde historische impact als Wolfenstein 3D hebben, maar het kan wel een betere game worden." Hij legt uit dat The New Order vooral meer dan enkel een shooter moet worden via de stealthgedeeltes, het verhaal en voertuigen om te besturen.

Wolfenstein: The New Order is in ontwikkeling bij MachineGames, een studio die bestaat uit veel voormalige werknemers van The Darkness-maker Starbreeze. Buiten 2014 werd geen precieze releaseperiode genoemd, enkel dat het spel "enkele maanden" vertraging oploopt. Daarmee lijkt een release in het eerste kwartaal van volgend jaar waarschijnlijk.