Nieuws

Witcher 3 wint Game of the Year

Valt driedubbel in de prijzen

Geschreven door Gijs Scheltens op

The Witcher 3: Wild Hunt is bij The Game Awards verkozen tot game van het jaar. De openwereld-rpg wist daarnaast nog twee prijzen binnen te slepen: beste rpg en ontwikkelaar van het jaar.

De andere genomineerden voor Game of the Year waren Bloodborne, Fallout 4, Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain en Super Mario Maker. De winnaars in de andere categorieën:

Beste indie-game: Rocket League
Beste mobiele/handheldgame: Lara Croft GO
Beste verhaal: Her Story
Beste art direction: Ori and the Blind Forest
Beste soundtrack: Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain
Beste (stem)acteur: Viva Seifert in Her Story
Games for Change Award: Life is Strange
Beste shooter: Splatoon
Beste action/adventure: Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain
Beste RPG: The Witcher 3: Wild Hunt
Beste vechtspel: Mortal Kombat X
Beste gezinsspel: Super Mario Maker
Beste sportgame: Rocket League
Beste multiplayer: Splatoon
Meest verwachte game: No man's Sky
Beste esports-game: Counter-Strike: Global Offensive

Dit artikel delen:

Lees meer

Mario & Luigi: Paper Jam Bros. Eerste teaser Telltale's The Walking Dead: Michonne verschenen
40

Reacties op: Witcher 3 wint Game of the Year

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • TheChief

    • 4 december 2015 07:57
    Super, absoluut verdiend. Deze developer laat iedere keer weer zien een passie voor games en hun fans te hebben. Top dat hun harde werken zo beloond wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tim94

    • 4 december 2015 09:01
    Terecht. Developer of the year was misschien nog wel het meest op zijn plaats. Als ze die niet hadden gewonnen was ik echt verbaasd geweest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sollitdude

    • 4 december 2015 09:06
    Teleurgesteld dat fallout 4 alleen genomineerd was :(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ph4ge

    • 4 december 2015 09:18
    Teleurgesteld dat fallout 4 alleen genomineerd was :(
    Ik zou snel The Witcher 3 gaan spelen en dan kom je er wel achter waarom The Witcher 3 gewoon een beter spel is. :) Ik vind Fallout ook wel leuk, maar het is gewoon op het gebied van verhaalvertelling, gameplay, graphics, levendigheid van de wereld etc van een lager niveau dan The Witcher (en eigenlijk ook dan Dragon Age Inquisition van vorig jaar).

    Overigens ook respect voor de wijze waarop The Witcher 3 wordt ondersteund. Geen DRM, heel veel patches en gratis DLC tot lang na de release, een uitstekende uitgebreide betaalde DLC en meer op komst.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sollitdude

    • 4 december 2015 12:46
    Ik had de witcher 3 ook gedownload en gespeelt, maar vond het niet echt mijn spel. Ik vond het crafting systeem iets te complex en vond de bossen, weet dat het raar klinkt, te realistisch. Er was iets met de struiken en de bossen waar ik me niet bij kon vinden. Alsof ze teveel hun best erop deden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rohirrimdwarf

    • 4 december 2015 13:30
    Geef fallout nog een jaartje de tijd om zich te ontwikkelen. Heb het spel ook gekocht maar wanneer ik klaar ben met hoi4 en xcom 2 volgend jaar. Is het mooi een goed moment om fallout er weer eens bij te pakken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NextKid

    • 4 december 2015 09:13
    Meer dan verdiend. Heb me niet zo vermaakt met een RPG game sinds SKyrim. En fallout 4 was niet een sterke RPG vergeleken met deze meesterwerk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • garciagarcia

    • 4 december 2015 09:30
    Toch triest dat een game als Bloodborne geen enkele andere prijs krijgt. Deze game verdient gewoon waardering en dat is het beste uit te drukken in een prijs gekozen door experts of het publiek.

    The Witcher 3 is ook wel terecht, erg genoten van de game!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arrahant

    • 4 december 2015 10:23
    Toch triest dat een game als Bloodborne geen enkele andere prijs krijgt. Deze game verdient gewoon waardering en dat is het beste uit te drukken in een prijs gekozen door experts of het publiek.

    The Witcher 3 is ook wel terecht, erg genoten van de game!

    Ik snap het sentiment helemaal! Maar welke award had de game dan moeten winnen? Art direction had ie wellicht kunnen winnen als ik dit lijstje zie, hoewel het fantastische Ori net zo goed een award verdiend. Waaronder voor haar art direction.

    Hoogste tijd voor een 'best action rpg' categorie :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • garciagarcia

    • 4 december 2015 15:45
    Beste nieuwe IP dacht ik zo

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rudeycapone

    • 4 december 2015 17:53
    Toch triest dat een game als Bloodborne geen enkele andere prijs krijgt. Deze game verdient gewoon waardering en dat is het beste uit te drukken in een prijs gekozen door experts of het publiek.

    The Witcher 3 is ook wel terecht, erg genoten van de game!

    Bloodborne is absoluut een fantastisch spel, maar wel een rpg van een ander kaliber. In mijn ogen appels met peren vergelijken. Bloodborne is een uitdaging waar je tot het uiterste gepusht wordt, The Witcher moet het hebben van zijn verhaalvertelling en karakters, de prachtige omgevingen en de algehele sfeer die de game zo compleet maakt.

    Overigens ben ik bekend met Bloodborne lore, maar die is bijna poëtisch dat je je er echt in moet verdiepen. Desalniettemin twee fantastische games, waar The Witcher in mijn ogen de terechte winnaar is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 4 december 2015 09:49
    Rocket League sportgame of the year….:"D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arrahant

    • 4 december 2015 10:20
    Rocket League sportgame of the year….:"D

    Best logisch, Rocket Leage was een van de weinige innovatieve sportgames in 2015. De meeste franchises in het genre brengen jaarlijks hetzelfde met een paar tweaks en up to date speler/team rosters.
    Tussen 96 en 99 vond ik Fifa bijvoorbeeld nog leuk, maar daarna is er jaar in jaar uit zo weinig veranderd dat ik rond 2002 helemaal klaar met de serie was. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat Fifa ook auto's moet gaan bevatten, maar wel dat Rocket League wat broodnodige innovatie heeft geïntroduceerd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Agent4125

    • 4 december 2015 10:14
    Wat zijn qua gameplay de belangrijkste verschillen (als ze er zijn) tussen Witcher 2 en 3?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Erwintjuh

    • 4 december 2015 10:43
    Wat zijn qua gameplay de belangrijkste verschillen (als ze er zijn) tussen Witcher 2 en 3?

    Witcher 3 is een echte open wereld waarin je vrij rond kan lopen met heel weinig laad tijden, waar witcher 2 nog meer vaste paden en kleinere levels is. Ook zit er in de cambat wat aanpassingen waardoor je wel wat anders moet vechten. In witcher 3 heb je de mogelijkheid tot blokken, dodgen en weg rollen, waar je bij witcher 2 alleen blocken en rollen had. En volgens mij heeft de magic wat minder impact in witcher 3. Het verhaal gaat wel verder waar 2 het achter liet en je zal dan ook veel herkennings momenten hebben als je de voorgaande games hebt gespeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Agent4125

    • 4 december 2015 12:16
    Thanks, heb ik wat aan. 1 uitgespeeld, 2 paar keer aan begonnen, maar niet doorgezet. Die toch eerst maar eens uitspelen dan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arrahant

    • 4 december 2015 13:07
    Inmiddels is er ook een enhanced edition van The Witcher 2; als het goed is krijg je die content en tweaks automatisch erbij als je de game nu opstart.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arrahant

    • 4 december 2015 10:43
    Wat zijn qua gameplay de belangrijkste verschillen (als ze er zijn) tussen Witcher 2 en 3?

    Puur qua mechanics is de game weinig veranderd en qua combat is TW3 slechts adequaat… Het is wat dat betreft "gewoon" een rpg in een fantasy setting. Het feit dat de game open wereld is geworden en de detective mode zijn denk ik de enige gameplay innovaties in het derde deel? Maar dat is ook niet waar de game in uitblinkt…
    In plaats daarvan zijn met name de narratieve elementen ongeëvenaard. Net zoals de uitwerking van de sidequests, Geralt als personage in conversaties en zijn monologen, de relatief originele implementatie van Europese fabels, de relatief subtiele manier waarop je het einde kunt beïnvloeden (heb je Fallout 4 al uitgespeeld, wat een teleurstelling hoe duidelijk de paden daar zijn) en de open wereld die in ieder geval in technisch opzicht het meest imposant imho.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arrahant

    • 4 december 2015 10:45
    Wat zijn qua gameplay de belangrijkste verschillen (als ze er zijn) tussen Witcher 2 en 3?

    Puur qua mechanics is de game weinig veranderd en qua combat is TW3 slechts adequaat… Het is wat dat betreft "gewoon" een rpg in een fantasy setting. Het feit dat de game open wereld is geworden en de detective mode zijn denk ik de enige gameplay innovaties in het derde deel? Maar dat is ook niet waar de game in uitblinkt…
    In plaats daarvan zijn met name de narratieve elementen ongeëvenaard. Net zoals de uitwerking van de sidequests, Geralt als personage in conversaties en zijn monologen, de relatief originele implementatie van Europese fabels, de relatief subtiele manier waarop je het einde kunt beïnvloeden (heb je Fallout 4 al uitgespeeld, wat een teleurstelling hoe duidelijk de paden daar zijn) en de open wereld die in ieder geval in technisch opzicht het meest imponeerde imho.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Phobia

    • 4 december 2015 10:23
    Imo is het terecht. The witcher is en van de weinige spellen die me echt is bijgebleven.