Gamespy heeft de vijfde dag van haar RPG week opgevuld met een feature over wat ons verder te wachten staat op RPG gebied het komende jaar. Er worden een aantal ontwikkelaars geciteerd met hun visie, allemaal verweven in een leuk twee pagina groot verhaaltje. Het is vooral een artikeltje dat je vooruit doet kijken naar de rest van het jaar, want titels als Morrowind en Neverwinter Nights zijn spellen die mening RPG fanaat van hun nachtrust zullen beroven. Ook wordt er ingegaan op het belang van user-made content in toekomstige games en op de lengte van RPG's:RPGs used to present gigantic worlds, and even Morrowind is significantly smaller in size than Daggerfall, most of this is due to the emphasis on graphics. Are the worlds getting smaller, but more detailed? "It's crazy what you can do with graphics now. You'll see RPGs getting better and better looking. I think a trend in games that is happening to other genres that will happen with RPGs is … game-length drastically shrinking," explains Howard. "The average game now is like 10 to 20 hours of play. I'd expect future RPGs to be 20 to 60 hours of play." But he allows, "The Elder Scrolls is obviously much longer than that, but it's a trend I expect to see in other games." Baldur's Gate bucked this trend; the sequel is dramatically longer than the original, yet it's also more focused. Maybe the lesson in Baldur's Gate II is that the main plot is shorter, tighter, and a story told with more focus. Neverwinter Nights, de nieuwe game van Bioware gaat zowat zeker potten breken Morgen komt het laatste deel in de featureweek die de Console RPG's eens onder de loep zal nemen, een heel apart genre binnen de RPG's die hun focus toch op hele andere aspecten leggen dan de spellen de PC. Lees het hele artikel over de toekomst van de RPG's op GameSpy.