Een klein jaar geleden, het moest begin april zijn geweest, de gaming wereld was in rep en roer. Het nieuwe spel van Peter Molyneux, het brein achter Dungeon Keeper, Magic Carpet, Syndicate en Populous, was gold en zou weldra in de winkels komen! Iedereen pre-orderde het spel, vooral om te zorgen dat niemand hem voor was. Binnen de eerste paar weken was er een ware monsterverkoop waar te nemen, maar wat bleek? Bij veel gamers viel het spel ongeloofelijk tegen. Door de enorme hype zijn zelfs fans van actiegames, die totaal niet het geduld hebben om rustig voor een strategiespel te gaan zitten, overgegaan tot aankoop. En teleurgesteld dat ze waren!

GameSpy had op de Game Developer Conference een interview met Peter Molyneux over het vervolg op Black & White. Voor dit spel is zelfs een aparte development studio opgezet onder de naam Black & White Studios.The Black and White Studios team is composed in thirds: one-third of people are from Lionhead, one-third from within the industry and another third "new blood." The team started working on Black & White 2 for the PC about three months before Creature Isle came out. "This game will be far, far more than Black & White," Molyneux said. "There are refinements and new concepts. We've thrown some things out and enhanced others."

The Citadel will not be as important in Black & White 2. Molyneux explains that this new incarnation of the game will have the world at war. As the god figure, you will either encourage the war or try to pacify it and help make peace. Your creature will now be able to use things, such as weapons, and even wear clothes. Some of the original Black & White mechanics won't exist in the new game. For example, the Citadel won't play much of a role anymore. Since the world will be at war, there will be little time for dancing. Screenshot uit de eerste Black & White Ook is er reeds een derde deel van Black & White in de planning waar men binnen drie maanden mee hoopt te beginnen. Dit deel zal een volledig nieuwe engine bevatten. Men hoopt met de delen 3, 4 en 5 de techonolgische stand van zaken bij de dorpelingen steeds een beetje te verhogen. Lees het hele interview, compleet in zwart & wit, op GameSpy.