Warcraft III lijkt steeds meet op zijn voorgangers te lijken nu er in de loop van ontwikkeling zoveel veranderingen plaatsvonden. Na het terugdringen van het RPG-element bleken daar bovenop ook nog eens 2 rassen ingrijpend te worden veranderd, namelijk de Demons en Undead.

Vooral de omvorming van Demons naar een NPC ras heeft voor veel mensen nogal kwaad bloed gezet en het ontbreken van een verklaring vanuit Blizzard heeft dit niet verbeterd.

Maar Rob Pardo van Blizzard komt nu eindelijk met een klein beetje toelichting op de site War3.com.I know that the fans are looking for a detailed answer to why the demons were removed as a playable race, but it was not a process that can be easily explained in an e-mail but rather a long series of discussions that took place over time. It really boiled down to we felt that we could make a better game with them as a powerful NPC race then if they were a playable multi-player race. The loss of any part of the design pains me, but sometimes you have to leave features on the cutting room floor :(Persoonlijk denk ik dat de keuze voor een NPCras een aantal aardige tweaks in de game kan geven. Misschien zijn ze vergelijkbaar met de rebellen in C&C en zijn deze bedoeld om alle partijen flink dwars te zitten tijdens multiplayer.