Nieuws

Waarde CD Projekt Red ruim 75% gedaald

Gevolg van de dramatische Cyberpunk-release

Geschreven door Jari Klapwijk op
De aandelen van CD Projekt Red zijn flink gekelderd sinds de release van Cyberpunk 2077.

Dat schrijft PCGamer op basis van een verslag van Business Insider Poland. De waarde van de ontwikkelaar van The Witcher en Cyberpunk 2077 stond op veertig miljard Poolse złoty en is gedaald naar minder dan tien miljard. Dat is een daling van ruim 75% in twee jaar tijd. Het bedrijf is daarmee weer net zoveel waard als in 2017.

In de weken voor de release van Cyberpunk kostte een aandeel van CD Projekt Red zł400 (ongeveer 84 euro). Zes dagen voor de release steeg het zelfs naar zł443. Daarna halveerde de waarde in de eerste paar maanden van 2021, om vervolgens nog eens te halveren sinds maart van dit jaar.

De daling is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan de problematische staat waarin Cyberpunk 2077 bij release verkeerde. Met name de Xbox One- en PlayStation 4-versie van het spelen draaiden erg slecht en zaten vol met bugs en glitches. Sony vond de staat van het spel zo onacceptabel dat het Cyberpunk 2077 verwijderde uit de PlayStation Store. In eerste instantie meldde ontwikkelaar CD Projekt Red dat gamers voor geldteruggave bij de bedrijven achter de consoles moesten aankloppen, waarna Sony besloot het spel uit de digitale winkel te gooien.

Dit artikel delen:

Lees meer

Britse overheid roept game-industrie op lootboxen aan te pakken Back 4 Blood-uitbreiding heeft meer tijd nodig
25

Reacties op: Waarde CD Projekt Red ruim 75% gedaald

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 17 juli 2022 11:11
    Het is afwachten tot een partij een bod doet en aandeelhouders/investerders het verkopen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Hoofd

    • 17 juli 2022 11:25
    Ik wacht zelf altijd tot minstens 90% korting voordat ik een game koop, dus hopelijk dit jaar!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Vogeltje

    • 17 juli 2022 11:45
    Bijzonder dat we hier nu nog mee bezig zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tyranus

    • 17 juli 2022 11:48
    En met Witcher 4 kan het zo maar weer helemaal anders zijn..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ronnyp

    • 17 juli 2022 12:15
    En terecht hebben ze tog nog een soort van straf gekregen voor die oplichting praktijken! En op deze manier voelen die aandeelhouders het ook.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 17 juli 2022 12:26
    Hebben ze helemaal aan zichzelf te danken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    R.J

    • 17 juli 2022 13:31
    Ik speelde op release de ps4 versie met getwiste armen tijdens het schieten door de grond glitchen en eindeloos vallen of opeens gelaunched worden en door de stad vliegen het ergste was dat Jackie buiten de auto hing in een zekere scene.

    Nee ik heb hem geretourneerd aan bol en niet meer terug gekeken wat een faal zeker omdat ze ook achter The Witcher zitten wat gewoon top is

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Rossellini

    • 18 juli 2022 23:20
    @R.J
    Sinds wanneer kan/mag je games (gespeeld) retourneren?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    R.J

    • 19 juli 2022 02:05
    @Rossellini Ik bestel al jaren mn games bij bol en wat me niet bevalt retourneer ik binnen 14 dagen.

    Ze hebben er nooit moeilijk over gedaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Rossellini

    • 19 juli 2022 11:24
    @R.J
    Oh wow. Bij gamemania gaat dat er anders aan toe. Ik kwam denk ik anderhalf uur later terug met het spel BioMutant omdat het in bijna alles mij niet beviel. Mocht ik het niet retourneren of ruilen met een ander spel.

    5euro tegoedbon mocht ik ervoor krijgen. Gekkigheid!

    Ik ga bol ook maar eens proberen dan. Bedankt voor de reactie

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    R.J

    • 19 juli 2022 11:33
    @Rossellini Jaa die ervaringen heb ik ook met Gamemania hun personeel is meteen een stuk minder aardig als je iets komt retourneren.

    Ik heb daar eens een xbox one gehaald waarvan de controller uit de doos stick drift vertoonde volgens hun was dit niet mogelijk na 1 dag en geven ze aan niks te kunnen doen of dan komen ze met hun belachelijke inkoop voorstellen.

    Mediamarkt is ook redelijk makkelijk maar dat ligt vooral aan wie erachter staat ik heb bijv eens gehad dat ze een game niet wouden terug nemen en toen ik mijn vriendin 1 uur later stuurde met dezelfde game en bon ging het wel en zeiden ze niet eens wat.

    Iig als je online besteld heb je altijd recht op de wet koop op afstand.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Valerium

    • 17 juli 2022 15:35
    Totaal verdient. Na witcher 3 was iedereen hyped for cyberpunk dat wisten ze, en dan releases ze een game in zo'n staat. Triest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 17 juli 2022 17:02
    Hun waarde was sowieso belachelijk hoog. €8miljard+ voor een video game bedrijf dat ongeveer 1x in de 5 jaar een game uitbrengt slaat nergens op.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 17 juli 2022 17:56
    @poklaan totdat je bedenkt dat CD Projekt ook eigenaar is van GOG.com. Dus vergelijkbaar met Valve, alleen bij valve draait alles om hun steam platform te vergroten en zijn games maar een bijzaak geworden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 19 juli 2022 17:26
    @SuperDre Hun inkomsten uit GOG.com zijn zo goed als 0. Ik heb net even hun financien bekeken, in de eerste 3 maanden van dit jaar haalde ze via GOG.com ongeveer 8,5miljoen euro aan inkomsten binnen voor een winst van net nog geen 32.000 euro.
    Ter vegelijking: CD Projekt RED als game uitgever haalde in die periode ongeveer 37,7miljoen binnen voor een winst van ongeveer €14,4miljoen
    GOG.com zal dus weinig tot geen invloed hebben up hun waarde als bedrijf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 17 juli 2022 18:22
    Het kan verkeren. Een paar jaar terug was CDPR nog de Indie developer die als voorbeeld diende, nu zijn ze uiteindelijk toch te groot geworden waardoor ze niet afhankelijk konden blijven. Investeerders willen er zeker van zijn dat ze hun geld terug verdienen met winst en dus minder afhankelijkheid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 17 juli 2022 19:27
    Toch was Cyberpunk 2077 in van mijn game hoogtepunten dit jaar. Vanaf 1.5 uiteraard op XSX.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 17 juli 2022 22:10
    @mhnl1979 ik moet er eigenlijk nog steeds aan beginnen. Hij staat wel geinstalleerd en al een paar keer opgestart maar niet meer dan dat

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    racerozzy

    • 18 juli 2022 08:42
    @Ziminar Eerste 10 uur doorspelen, duurde bij mij ook even voor ik er in kwam. Denk ook dat het deels met mijn leeftijd inmiddels te maken heeft want dit is de gemiddelde tijd wat ik doorbreng in een game voordat het me 'pakt'. Heb vervolgens Cyberpunk 100% uitgespeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 18 juli 2022 08:50
    @racerozzy wellicht, ben zelf ook al wat ouder