Mannelijke gamers spelen vaak liever een lekkere fragpartij Quake3 of Unreal Tournament, dan hun belevingen te doen in de uitgestrekte werelden van Ultime Online, Asherons Call of EverQuest. Vrouwen daar in tegen spelen vrouwen liever uren lang role-playing games.

De oorzaak van de bovengenoemde tegenstelling ligt volgens NYT aan de vechtlustigheid van menig mannelijke gamer. Vrouwen spelen een game waarin de realiteit van het dagelijkse leven in terug komt, games als Ultima Online etc. zijn dan ook uitermate populair onder de vrouwelijke gamecommunity.

De internet versie van de New Yorkse krant The Ney York Times schreef een uitgebreid en interessant artikel over vrouwen in de online werelden van de role-playing games:Although the games are booming, with more than 600,000 people worldwide paying $10 a month to play, their appeal to women may be the most important aspect of their success. Computer gaming is a $7 billion annual business, but industry leaders have been keenly aware that half their potential market — women and girls — has been only partially tapped. "The gateway for getting women into gaming is going to be through these role-playing games," said Gordon Wrinn of Sony Online Entertainment, which produces EverQuest.

While the characters in traditional computer games tend to be fighters, here players choose from a variety of professions — tailor, chef, blacksmith, carpenter — and then devote hours to building their skills and strengths. Characters can steal from and even kill one another, but they can also be law-abiding artisans or shop owners. In plaats van elkaar vermoorden kan het ook anders volgens menig developer:

"You're not competing necessarily against other people.

You're all engaged in an experience together."

Om het hele verhaal te lezen moet je jezelf eerst wel registeren voor een gratis account bij New York Times.com. Ga hier heen om de pagina eens flink te bestuderen.