Nieuws

Vr-mod Horizon Zero Dawn uitgebracht

Voor het eerst speelbaar in first-person

Geschreven door Jacco Peek op
Bekende modder Luke Ross heeft een vr-mod voor Horizon Zero Dawn uitgebracht.

Daarmee is de game voor het eerst speelbaar vanuit het eerstepersoonsperspectief. De ontwikkelaar maakt het onder andere mogelijk om Aloys model te verwijderen om te voorkomen dat het haar van het personage constant in beeld komt. De mod is te downloaden voor Patreon-leden.

Luke Ross ontwikkelde eerder mods voor onder andere Red Dead Redemption 2 en de Mafia Trilogy. Bekijk hieronder acht minuten aan gameplay van UploadVR.

Dit artikel delen:

Lees meer

'Ubisoft heeft meer plannen voor NFT's in games' Acht mobiele games verdienen meer dan een miljard dollar in 2021
4

Reacties op: Vr-mod Horizon Zero Dawn uitgebracht

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    SuperDre

    • 19 december 2021 16:46
    Dit wordt leuk over een paar jaar als de GPU's dit simpel kunnen draaien en het spel ook motioncontrollers ondersteund. Zie natuurlijk liever gewoon dat Sony zelf VR in deze games inbouwt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 19 december 2021 19:18
    @SuperDre Ik heb GTA5 in VR geprobeerd met 3080 waar je met 1200x1200 resolutie ongeveer 90 fps steady haalt. Dat klinkt goed alleen in VR ziet het er super pixelachtig uit wat behalve het begin element om de game in VR te spelen tof is om te ervaren na enige tijd zeer vervelend wordt.

    Er zijn echter veel iets oudere games die grafisch te doen zijn en op hoge resolutie kunnen draaien waar je wel al een strakke VR ervaring mee kan hebben waar voor nu beter de focus op kan liggen denk ik. Of custom gemaakt voor VR zoals je zegt kan ook natuurlijk. Over enkele jaren als de GPU`s weer krachtiger zijn geworden zijn dit soort AAA titels hopelijk wel goed te spelen indd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 20 december 2021 12:58
    @004 Nouja, de beelden die ik heb gezien van GTA5 in VR laten gewoon een standaard beeld zien, helemaal niet pixelachtiger dan een hoop andere VR games. Dus ik vraag me af hoe zeer je meer verwacht en ik ken genoeg mensen die gewoon snobs zijn als het om graphics aan komt (ik zeg dus niet dat jij dat ook bent, maar ik ken er teveel die snel al over 'lage graphics' praten als het op VR aan komt). Zelf heb ik de HTC Vive Pro, maar nog met een 2060Super omdat de huidige kaarten gewoon krankzinning zijn wat betreft prijs. Maar mij maakt het dus niet zo uit, als de ervaring maar goed is (en dus relatief vloeiend), voor mij is 'lage graphics' niet immersion breaking, stotterig en artifacts rondom bewegende delen dan weer wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 5 januari 2022 17:11
    @SuperDre Late reactie/update.

    Er zit wel degelijk een groot verschil tussen het aantal pixels en de helderheid op je platte scherm of in VR. Er moeten 2 beelden gerenderd worden wat 2x zoveel kracht kost. Daarnaast heb je ook nog eens een hogere resolutie hiervoor nodig omdat je het beeld op een paar centimeter van je ogen hebt en de onhelderheid toeneemt. Het grootste probleem daarnaast is dat er grafische problemen ontstaan omdat de game niet gemaakt en getest is voor en in VR. Ik ervaar zelf wel degelijk verschil in scherpte tussen veel games die voor VR gemaakt zijn of een VR mod die gemaakt is voor GTA5 bijvoorbeeld.

    Ik ben aan het tweaken geweest met GTA5 VR settings en heb de helderheid een stuk omhoog gekregen zonder grote performance loss. Omdat de game niet gemaakt is voor VR zijn vele gebreken erin doordat het ergens fout gaat in het beeld naar je VR bril vertalen.

    Met andere woorden betekent dit vanuit mijn eigen ervaring dus dat high end videokaarten dus AAA titels kunnen draaien op medium tot ultra graphics met een acceptabele resolutie. Dit is fantastisch nieuws. Ik heb vervolgens Red Dead Redemption 2 ook geprobeerd en kwam met enige tijd tweaken uit op zo`n 70-80 fps wat voor mij voor VR net acceptabel is. Liever 90 tot 120 fps natuurlijk alleen dat red je niet met een 3080, misschien een 3090 wel.

    Ik speel momenteel Red Dead Redemption 2 dus door met een mix van medium tot ultra settings in VR met een resolutie van 2700x2700 en het is een fantastische ervaring moet ik zeggen. Hoewel het beeld redelijk scherp is zou ik het nog wel veel scherper willen alleen dit is zeer goed te doen en de wereld ziet er fantastisch uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.