Nieuws
HTC Vive

VR-bril HTC Vive vanaf april beschikbaar voor 899 euro

Bril kan vanaf vandaag worden besteld

Geschreven door Redactie Gamer.nl op

HTC's virtualrealitybril Vive komt in april naar Nederland met een adviesprijs van 899 euro. De bril kan vanaf vandaag worden besteld.

De bril is daarmee 200 euro duurder dan concurrent Oculus Rift. Hoewel die bril geleverd wordt met een Xbox One-controller, bevat de Vive ook accessoires zoals koptelefoontjes en specifiek voor de vr-headset ontwikkelde controllers.

Eerder werd al bekend dat de Vive in de VS zou worden verkocht voor 799 dollar, maar een Europese prijs ontbrak nog. In de VS kost de Oculus Rift 599 dollar, dus de brillen hanteren in beide regio's hetzelfde prijsverschil.

HTC maakt de Vive in samenwerking met Valve, bekend van PC-gameplatform Steam. De virtualrealitybril van HTC moet worden gebruikt in combinatie met een pc.

Het is mogelijk om met de bril rond te lopen door een woonkamer. Als de drager bijna tegen een muur of ander object aan loopt, worden beelden van de echte wereld getoond via een camera aan de voorkant van de bril.

Het is ook mogelijk om de Vive te koppelen aan een smartphone, waarna het mogelijk is om telefoontjes binnen de virtuele wereld te beantwoorden via een ingebouwde microfoon. Ook verschijnen kalendernotificaties en is het mogelijk om sms'jes te lezen en hierop te reageren.

Door NU.nl

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Ontwikkelaars Superhot werken aan vr-ondersteuning Machinarium komt mogelijk naar PlayStation 4
31

Reacties op: VR-bril HTC Vive vanaf april beschikbaar voor 899 euro

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • alex201

    • 29 februari 2016 10:03
    Koop ik liever een nieuwe PC van. Ik wacht nog wel even een paar jaartjes totdat het betaalbaar is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aka-NiN

    • 29 februari 2016 11:14
    @alex201
    Nou, een nieuwe videokaart misschien.. ;-)

    Maar ik ben het er wel mee eens dat het voor iets in de kinderschoenen nog een vrij hoog bedrag is. Wellicht dat ik het er later voor over heb, als het goed doorontwikkeld is en er een groot aanbod aan spellen is. Niet nu, nu het nog het nieuwe 3D zou kunnen worden..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Slagroomtaart

    • 29 februari 2016 12:16
    @Aka-NiN Dingen die nog in de kinderschoenen staan, zijn vaak juist wat duurder toch? Voor mij wordt het nog een paar jaar wachten denk ik. Als het een keer 300 euro kost ga ik er nog eens over nadenken. Hopelijk kan ik het wel een keer proberen ergens. Ik hou erg van racesimulators en ik denk dat het daarvoor echt perfect is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aka-NiN

    • 29 februari 2016 12:30
    @Slagroomtaart
    Dat is zeker waar en in die zin is de prijs begrijpelijk. Zelf heb ik daar dan alleen het geld weer niet voor over, dat is eigenlijk meer wat ik wilde zeggen, het komt alleen inderdaad anders over.

    Met nieuwe ontwikkelingen sta ik eigenlijk nooit zo te springen om er de hoofdprijs voor de betalen om het als eerste te hebben. Zo heb ik ook nog geen Ultra HD televisie, ik wacht eerst wel tot de prijs daalt en het aanbod stijgt.

    Het concept van Virtual Reality spreekt me wel erg aan, maar ik zou vooral graag zien dat er verder nog aan de randzaken ontwikkeld wordt. Om nu zo'n ding op mijn hoofd te hebben en alsnog een controller te moeten gebruiken, lijkt me dan weer niks. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik al het nieuws rondom VR maar met een schuin oog volg, dus alle details van de ontwikkelingen ken ik niet. Wellicht zijn er allang plannen of mogelijkheden voor andere manieren van spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • unimatrix0030

    • 29 februari 2016 13:00
    @Aka-NiN
    Gewoons eens proberen op zo'n gaming beurs, echt een aanrader.
    Dat ding op je hoofd vergeet je zo. En je moet het niet geloven, probeer het eens!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The Chosen One

    • 29 februari 2016 13:06
    @unimatrix0030 Ik hoop dat ze met Oculus en Rift op Dota 2 ESL Frankfurt staan. Nog maanden weg maar dat is ieg een goede kanshebber.

    Vorig jaar hadden ze boogschieten en weet ik wat voor gedoe er allemaal bij dus dan is een VR booth/setup toch wel een must dit jaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 29 februari 2016 10:30
    Dat is een sloot geld. Kan ik veel andere dingen mee doen. Niet uitgeven aan een gimmick.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Cornish

    • 29 februari 2016 11:32
    @bigds9fan Inderdaad, voor deze prijs sla ik VR graag over.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 29 februari 2016 10:30
    " maar wordt in tegenstelling tot die bril wel geleverd met accessoires zoals koptelefoontjes en controllers. "
    Ja daar irriteerde ik me al aan toen ik het las op Nu.nl, wat een bagger reporter….. De Oculus rift wordt OOK met controllers geleverd, een kleine en een xboxone controller, en de Oculus Rift heeft gewoon ingebouwde koptelefoon (en schijnbaar geen elcheapo) die je los kunt maken als je liever je eigen koptelefoon wilt gebruiken…

    En om dan dus hier ook nog eens gewoon een 1 op 1 kopie van nu.nl te plaatsen zonder te corrigeren vind ik al helemaal schandalig, want als jullie als gaming site dat niet wisten, dan wordt het toch tijd om mensen in te huren die wel verstand hebben van gaming en gaming hardware..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The Chosen One

    • 29 februari 2016 10:45
    @SuperDre De eigen rift controllers zitten er nog niet bij. Een Xbox One controller wel.
    Dus ze hebben het alsnog niet helemaal goed want er mist wel wat.

    Dat gezegd er wordt jammer genoeg wel vaker informatie of zelfs woorden gemist en ook niet gecorrigeerd later. Foutje kan gebeuren een keertje natuurlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • smoothy101

    • 29 februari 2016 11:42
    VR is al lang geen gimmick meer als je op YT zoekt naar games zijn er genoeg games die VR wel correct geimplenteerd hebben. Het enige nadeel is de prijs maar VR is pretty much done de prijs zal over de jaren wel zakken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The Chosen One

    • 29 februari 2016 12:03
    Eerst persoonlijk ervaren, maybe nieuwe Kaby Lake pc kopen en dan Oculust Rift waarschijnlijk. Hoor er toch gewoon betere verhalen over, vooral controller wise.
    Wat meer duidelijke info/beeld bij de Vive features en het daadwerkelijke nut en implementatie ervan nog ff afwachten etc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GoRightAhead

    • 29 februari 2016 12:05
    Ik denk dat dit niet succesvol kan worden als het meer dan 300 euro kost.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mikmak

    • 29 februari 2016 12:23
    Duure prijs of niet, ik heb al zins ik klein was gedroomd van VR en ik heb de playstation VR en de DK1 of 2 op me kop gehad en had bij alle twee het grootste wouw effect gehad die ik had kon hebben. Nu alleen kijken wat het beste je kan krijgen voor deze prijzen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipfo

    • 29 februari 2016 13:00
    Ik ga hem dadelijk pre-orderen. Consumer VR here I come!!!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RIO21

    • 29 februari 2016 13:34
    @pfipfo

    Flink bedrag heb je er dan voor over, persoonlijk wacht ik tot er eens wat spellen worden aangekondigt en dan bedoel ik niet die zooi wat ze laatst lieten zien, playstation vr heeft toch wel de voorkeur hier gezien ik niet zo van htc ben en ja uiteraard is ook nog de rift.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • domineur

    • 29 februari 2016 13:46
    @RIO21
    Dit is nu eenmaal de kostprijs, die dingen zijn heel duur om te fabriceren, vooral de twee schermen en de 70 sensoren. Als je geen PC gamer bent (high end) dan is de Rift of de Vive een enorme stap en biedt de PSVR natuurlijk meer mogelijkheden als je voor 270 euro al een console hebt. Maar 899 voor het vlaggenschip onder de VR, is voor iets wat nieuw in de markt gezet wordt nog betaalbaar te noemen. De AR bril van microsoft gaat 2750 euro kosten. Ik ga in ieder geval voor de VIVE met steamvr, omdat ik al een stuk of dertig spellen in mijn library heb die VR compatibel zijn. En daar zitten A-titels tussen, en daarnaast nog de nodige techdemo's. Dus geïmplementeerd is het al, mits je natuurlijk niet van platform hoeft te veranderen, dan komt dat nog eens boven op de kostprijs. In die 899 euro zitten overigens 166 euro aan belasting der Nederlanden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Cornish

    • 29 februari 2016 14:53
    @domineur Hoe komt toch iedereen bij "Dat is de kostprijs!". Er is echt nul bewijs dat dat het geval is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • domineur

    • 29 februari 2016 15:26
    @Cornish
    Door te kijken naar de smartphone markt. OLED schermen in Full HD resolutie zijn erg duur. Vooral als je er twee nodig hebt. Ter vergelijking de PS vita v1.0 had ook een Oled scherm, maar veel minder pixels. Reken dan ook eens mee alle sensoren, controllers en componenten van de lighthouses. Dat fabriceer je echt niet goedkoop. Samsung moet er ook nog aan verdienen en andere toeleveringspartners doen het ook niet voor niks. Plus HTC heeft een economische boost nodig door hun smartphone marktverlies, dus laag inzetten op winst lijkt me niet verstandig. Ik denk dat de fabricage kosten tussen de 4 en 500 euro ligt. Daar komt nog verscheping bij, btw en winst en terugverdienen onderzoekskosten. Dan zit je al op die 899 euro. De gemiddelde Iphone gaat voor dat bedrag over de toonbank en die hebben niet eens zoveel componenten (1 touch scherm, gewone LED). Sterker nog als we sommige activisten mogen geloven, worden Iphones voor de helft van een eerlijke kostprijs (kinderarbeid etc.) verkocht. Denk maar niet dat HTC de daadwerkelijke kosten gaat prijs geven natuurlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Cornish

    • 29 februari 2016 15:41
    @domineur Met andere woorden je weet niet wat 'kostprijs' betekent en roept maar wat? Het is allemaal prima dat jij dat zo inschat, maar hopelijk begrijp je dat ik dat met een flinke korrel zout neem.