Nieuws

Verticale plaatsing PlayStation5 toch niet schadelijk

Een misverstand

Geschreven door Cody Dakota op
Het is toch niet schadelijk om de PlayStation 5 in een verticale houding te plaatsen.

Kortgeleden waarschuwden technici voor mogelijke schade aan de PlayStation 5 bij het rechtop neerzetten van de console. De reden hiervoor zou zijn dat de 'seal' tussen de koeling en de apu-chip kan barsten waardoor er vloeibaar metaal in de console kan lekken. Nu blijkt dat de bevindingen op een misverstand berusten en dat het seal echt niet zomaar kan breken.

Het nieuws was in eerste instantie afkomstig van de website Wololo.net, maar dezelfde website heeft nu aangegeven dat het bepaalde resultaten verkeerd geïnterpreteerd hebben uit een YouTube-video van The Cod3r, en dat het gevaar niet bewezen kan worden.

Sony heeft echter nog geen officiële uitspraken gedaan over het probleem. De console kan officieel in ieder geval zowel horizontaal als verticaal geplaatst worden - de bijgeleverde standaard is voor beide opties geschikt. 

Dit artikel delen:

Lees meer

Saoedi-Arabië heeft meer Nintendo-aandelen gekocht Multiplayertest Company of Heroes 3 nu beschikbaar via Steam
18

Reacties op: Verticale plaatsing PlayStation5 toch niet schadelijk

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    coola

    • 12 januari 2023 12:37
    Of course not. Was van af de eerste publicatie iets wat tot het rijk der fabels behoorde

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jai

    • 12 januari 2023 13:04
    De console staat ongeopend toch ook verticaal!? Dan zou je het allang gehoord hebben als dit daadwerkelijk een probleem was.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 12 januari 2023 13:08
    @Jai Als ie ongeopend is wordt ie niet warm dus dan gebeurt er niet zoveel.
    Het ging er volgens mij juist om dat als ie warm werd dat na langdurig gebruik vloeibare metalen zouden gaan lekken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Darkness2K7

    • 12 januari 2023 13:33
    zo kunnen we de kassa/radar uitzendingen herinneren dat er krassen op de CD's ontstonden als je je playstation verticaal neer zette…
    valt me op dat deze klacht nog niet naar voren is gekomen…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 12 januari 2023 13:42
    @Darkness2K7 je bedoelt de xbox 360 …

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Darkness2K7

    • 12 januari 2023 20:05
    @ali3n8tor dank….

    was de xbox…
    er stond me iets van bij dat de ps er ook last van had vandaar ik gewoon horizontaal blijf gamen :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    do365nic

    • 13 januari 2023 11:55
    @Darkness2K7 Dit was inderdaad bij de 360. als ie horizontaal stond en hij was een disc aan het lezen en je zette hem dan verticaal, had je echt kans dat de disc in stukken uiteen sprong in je systeem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 12 januari 2023 13:41
    Ik neem aan dat de beste man het niet uit zijn duim had gezogen. Wellicht zijn de aantallen niet groot genoeg om als serieus probleem gezien te worden. Productiefoutjes treden altijd en overal op

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 12 januari 2023 15:09
    @Riyakuya verkeerde conclusie trekken of uit duim zuigen zijn twee verschillende dingen. Of is dat ook weer moelijk te begrijpen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 12 januari 2023 21:05
    @Liquidshake ik zou je vriendelijk willen vragen om je constante commentaar op mij voor je te houden. Bedankt alvast.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkSlide.nl

    • 12 januari 2023 16:08
    @Riyakuya in het vorige artikel was al te lezen dat het om consoles ging die al schade hadden door vallen of eerdere reparatie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 12 januari 2023 16:27
    Ik dacht laatst te lezen dat dit ook door meerdere mensen was bevestigd, klinkt nu bijna zo van we hebben van Sony een reactie ontvangen dat als we niet corrigeren dat we voor de rechter gesleept worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 13 januari 2023 08:00
    @DarkraverX ik heb ook gelezen dat het door meerdere mensen bevestigd is dat dit kon gebeuren, het is dus niet zomaar verzonnen.
    Maar ik denk eerder dat het om een klein percentage gaat vanwege een productie fout oid.
    Het in de doofpot stoppen zou niet handig zijn van Sony want als het alsnog een groter probleem blijkt staan ze mooi voor aap.
    Ze kunnen het beter grondig onderzoeken en het dan oplossen voor de mensen die dat probleem hebben. Levert meteen goeie reclame op, niet zoals Apple doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 13 januari 2023 09:31
    @fonsrutte Eens, alleen denk ik niet dat ze dat gaan doen dat toegeven of uitzoeken, vind Sony al een klote service hebben met hun 1 jaar garantie.

    Dat terwijl als een Playstation kapot gaat na 1 jaar heb je nog steeds garantie in NL, alleen moet je als koper zelf aantonen dat hij kapot gegaan is bij normaal gebruik en moet je de verkoper aansprakelijk stellen, oftewel Sony komt overal mee weg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CroniC

    • 14 januari 2023 03:40
    @DarkraverX
    In EU kan je gewoon wettelijk 2 jaar claimen op elektronica bij de verkoper. Maar je moet wel zelf actie ondernemen, en je niet laten afschepen met muh Sony.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 14 januari 2023 04:24
    @CroniC In nederland kan je geen 2 jaar claimen op elektronica bij de verkoper.

    Nederlandse wetgeving hanteert geen EU 2 jaar garantie termijn.

    Leuk verhaal maar je bent duidelijk niet op de hoogte hoe de Nederlandse wetgeving in elkaar steekt. :D

    Vergeet de www niet :D rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product#:~:text=De%20wettelijke%20garantie%20betekent%20dat,mee%20gaat%20dan%20het%20andere.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CroniC

    • 14 januari 2023 19:59
    @DarkraverX.
    Je mag er in NL vanuit gaan dat je product langer dan een jaar meegaat. In de EU is het wettelijk 2jaar maar NL is dat niet vast gelegd.
    Neemt niet weg dat je niet akkoord hoeft te gaan met 1jaar garantie. En je zal naar de verkoper moeten, die het zelf met de fabrikant op moet lossen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 15 januari 2023 01:04
    @CroniC eeeh volgens mij zei ik dat al lol.
    Dat van de EU geld niet in NL.

    Zo ging afgelopen zomer mijn jacuzzi na 3 jaar kapot, na contact met verkoper kwamen we eruit dat ik bij hun een nieuwe zou kopen (zelfde die ik had maar dan nieuw model) voor 50 euro meer, de oude werd netjes opgehaald en de nieuwe werd netjes geplaatst.
    Hoe de verkoper dat oploste met de fabrikant zal me een worst wezen, zelfde als met Sony, ik heb geen fluit te maken met Sony.
    Echter gaat de Playstation na 1 jaar kapot dan moet ik aantonen dat de Playstation bij normaal gebruik kapot is gegaan dus ik moet naar een onafhankelijke reparateur en die zet op papier wat er kapot is en of dat bij normaal gebruik is en dan moet ik de winkel verantwoordelijk stellen, echter hoeft de winkel niet de volledige reparatie op zich te nemen.
    Dus er zijn wel kanttekeningen aan die garantie bepaling, zo zou je bijvoorbeeld 25% zelf betalen en de verkoper 75, echter ik raad iedereen bij deze garantie voorwaarden een goede rechtsbijstand aan.

    Nogmaals ik had dit allemaal al gezegd dus volg je 1e opmerking niet. :P

    *Dat terwijl als een Playstation kapot gaat na 1 jaar heb je nog steeds garantie in NL, alleen moet je als koper zelf aantonen dat hij kapot gegaan is bij normaal gebruik en moet je de verkoper aansprakelijk stellen, oftewel Sony komt overal mee weg.*