Naast Neverwinter Nights en Dungeon Siege staat er nog een RPG op stapel die belooft dé RPG van 2002 te worden. Daar waar Neverwinter Nights vooral zal profiteren van de reputatie van de develloper en de multiplayer optie en Dungeon Siege vooral retegoede Hack & Slash gameplay zal bieden, zal Morrowind een levende wereld aanbieden die je in first-person perspectief kan verkennen.

PC Game Central had een interview met de makers van het spel, en vroeg hun onder andere naar hoe lang het zal duren om het spel helemaal uit te spelen:Well, it's a little hard to say how long the main quest takes to complete. It depends on how much stuff you do off the main quest. It may sound easy enough, but there's so much stuff going on around you that you start to get curious. I wonder who killed that guy? I wonder what's in that ruin? Before you know it, you've become embroiled in half a dozen things and you're having too much fun to notice you aren't working on the main quest. So, anywhere from 50 hours to hundreds of hours.

Plus, the game itself doesn't end. Even after you finish the main quest, you can continue playing the game and experiencing new things. With the plugins that will be available using the TES Construction Set, you'll be able to experience entire games within your game of Morrowind. One guy is doing his version of the entire game of Ultima Underworld, and will release it as a plugin. So you can play almost an entirely seperate game he's created within your existing game. The possibilities are endless. Voor RPG's is het wel normaal dat ze iets langer duren dan de gemiddelde shooter, maar honderden uren spelplezier is toch echt een droom voor de gemiddelde RPG fantaat. Het is een extra prestatie aangezien het hier een spel betreft dat volledig in 3D zal zijn, wat toch meer werk met zich meebrengt dan een bitmap-engine. Jammer genoeg staat Bethesda bekend om hun bugs, en het is te hopen dat ze deze in de laatste maanden van ontwikkeling er nog uit krijgen. De game is zo goed als af, en men is momenteel vooral bezig met het balanceren en bugfixen. Morrowind zou deze lente uit moeten komen voor PC en Xbox. Lees het hele interview hier.