De moeilijkheidsgraad, met de naam ‘Casual Auto’ neemt spelers een deel van het werk uit handen, zodat zij zich op de ervaring kunnen richten, die volgens Shinji Mikami, hoofd van Platinum Games, “verrassend leuk” is. “Voordat we begonnen, was ik niet erg hoopvol. Toen we het echter eenmaal draaiend hadden, moest ik gelukkig toegeven dat ik wat dat betreft fout zat. Als je eenmaal je vijand in het vizier hebt, is de rest kinderspel. Als ik het op die manier breng, klinkt het vast niet erg interessant maar als je het een kans geeft, zul je zien dat je laaiend enthousiast wordt van het tempo dat het spel hiervan krijgt”, aldus Mikami.

Eerder kende Bayonetta al eenzelfde soort optie, de ‘1 button-mode’, waar spelers alleen het personage hoefden te besturen en de andere acties aan de hand van één knop gestroomlijn uitgevoerd konden worden. Mikami liet verder weten dat er ook aan het andere uiterste van de moeilijkheidsgraad een extra optie toegevoegd wordt, de ‘God Hard’-modus. Deze is volgens hem alleen geschikt voor de ervaren spelers en kan daarom pas geselecteerd worden nadat spelers het spel op zijn minst één keer hebben uitgespeeld.

Beschutting

Vanquish is een futuristische shooter, die draait om snelheid. Spelers besturen het personage Sam, die een raketaandrijving in zijn futuristisch gevechtspak heeft zitten. Spelers kunnen zich daardoor razendsnel over het slagveld bewegen, op zoek naar een volgende plek die beschutting biedt.