Oorspronkelijk bericht: Dead Space 4 zou in ontwikkeling zijn geweest, maar is volgens VideoGamer geannuleerd vanwege de tegenvallende verkopen van Dead Space 3. Dat heeft een anonieme bron aan de website gemeld.
Volgens deze bron was Dead Space 4 al in preproductie bij ontwikkelaar Visceral Games. Een klein team binnen Visceral Montreal zou prototypes voor de game hebben ontwikkeld en meegewerkt hebben aan ideëen voor het verhaal. De tegenvallende verkopen deden EA er echter toe besluiten het project stop te zetten en de Montreal-vestiging te sluiten, meldt de bron althans.
De anonieme bron van Videogamer meldde ook dat Dead Space 3 meerdere keren bijna was geannuleerd tijdens de ontwikkeling. Ook zou het budget van de game meer dan eens zijn teruggeschroefd. Dead Space 3 moest een breder publiek aanspreken en de ontwikkelaar zou zich meer op actie hebben moeten richten om het spel meer als Mass Effect aan te laten voelen.
Vorig jaar gaf Frank Gibeau aan dat Dead Space 3 zo'n 5 miljoen keer moest verkopen om de serie voort te laten leven. Uitgever EA heeft nog niet gereageerd op de geruchten en tot op heden zijn er nog geen exacte verkoopcijfers van het derde deel bekend.
Reacties op: Update: 'Dead Space blijft belangrijk voor EA'
-JK-
ShadowSaiyan
zanderb
lupusyonderboy
Sermiosa
insomaniac87
marcopanolli
EA koopt licenties van games om ze te mogen uitgeven, als producent van een game kan je kiezen daar mee akkoord te gaan of niet.
De grootste geldwolven en game verneukers zij dus niet de mensen bij EA maar de makers van een game.
Dit gaat overigens op voor alle studio's / franchises binnen EA.
De reden dat ik hier op reageer is dat deze vergissing vaak wordt gemaakt, en het nogal kortzichtig is. Je gaat tenslotte ook niet de uitgever van een slecht boek kritiek geven, je geeft de schrijver
kritiek.
Heinster
CEO's hebben zo weinig verstand van wat het publiek wil.
Reanimationist
Blasterr
Nou EA, durf eens risico's te nemen en breng een geheel nieuwe game uit, en geen sequels. Dat doen uitgevers alleen maar de laatste tijd in deze crisis. Wie durft eens risico's te nemen..
eduardkhil
LordObsidianBBT
Aquemini
blazingfirehawk
brandonW
XOVSquare
Tevens gaat het hier niet om de kwaliteit van de game, die wat mij betreft overigens prima is, maar de verkoopcijfers. Dat komt deels door de marketing, en laat EA dat nou net verzorgen. Net als bij een (boeken)uitgeverij zeg maar.
OT: erg jammer, vind het een erg toffe franchise, een van de lekkerste IP's van deze generatie.
innerchild
hoe blind zijn ze geweest. deel 2 was zoveel minder en deel 3 heb ik 3 uur gespeeld en de drang om verder te gaan was compleet weg. helaas…
BlubBloob
Laten kortweg maar eerlijk zijn met elkaar: EA is een geldwolven bedrijf eerste klas met zoveel mogelijk uitbraken van middelmatige games die met marketingbudget aan de man worden gebracht maar vrijwel altijd tegenvallen. De hype naar de releasedatum van een game is heftiger dan de uiteindelijke game-ervaring.
Wanneer Dead Space survival horror was gebleven waren de verkopen in verwachting wellicht ook niet fantastisch geweest ten opzichte van de actie-shooter die het is. Echter was het dan een van de weinige games geweest in een verloren genre wat ook voor waardering van fans had kunnen zorgen met wellicht een trouwe community in plaats van zo'n dertien in een dozijn shooter.
Maar het verbaasd me niets EA durft niet om te gaan met en in te spelen op verloren spelgenre's. Zonde.
Sneakybasterd
Teknootje
Ze hoopte gewoon door er meer actie in te stoppen dat ze de actie fan ook hiermee konden bereiken. Helaas is dat niet (helemaal) gelukt.
Wel spijtig, gezien ik deel 1 met veel plezier heb gespeeld. Deel 2 daarentegen nooit uitgespeeld en daardoor eigenlijk niet eens overwogen om deel 3 te gaan halen. Misschien ooit nog eens in een aanbieding op Origin om te kijken of het echt zo slecht is :)