Nieuws
PlayStation 5

Uiterlijk PlayStation 5 onthuld, krijgt ook versie zonder diskdrive

Console komt nog altijd later dit jaar uit

Geschreven door Michel Musters op
Sony heeft het uiterlijk van de PlayStation 5 onthuld tijdens de livestream vanavond.

De console heeft net als de DualSense-controller zwarte en witte kleuren. De console lijkt in het midden iets smaller dan aan de boven- en onderzijde. Daarbij lanceren er twee versies van de console: eentje met diskdrive en eentje zonder. De diskdriveloze PS5 laat spelers games alleen digitaal afspelen. Het is nog niet bekend of er een verschil in prijs zit tussen de consoles.

Sony onthulde de officiële prijs en releasedatum van de PlayStation 5 niet. De console moet ergens eind dit jaar lanceren. Wel liet het bedrijf enkele accessoires zien, waaronder een standaard om de console op te zetten, een koptelefoon, een afstandbediening voor het afspelen van media, een camera en een oplaadstation voor de controllers.

De PlayStation 5 heeft qua grafisch geheugen 16GB GGDR6 en een CPU van 3,5 GHz. De GPU draait op 10,28 TFLOP’s met 36 compute units op 2,23 GHz. Belangrijk is dat de PlayStation 5 variabele kloksnelheden heeft, waardoor ontwikkelaars meer kracht voor andere processen kan gebruiken. Ook de snelle laadtijden zijn dankzij de SSD-schijf een belangrijk onderdeel van de console: de PS5 kan 5,5 GB per seconde inladen voor raw data en 8 a 9 GB per seconde voor gecomprimeerde data.

Daarnaast legt het bedrijf de nadruk op 3D Audio, dat mogelijk is dankzij de Tempest Engine. Ook de Dual Sense-controller komt met vernieuwingen: verbeterde haptic feedback laat spelers voelen wat voor wapens ze gebruiken of op welk oppervlakte ze lopen of rijden. Games op de PlayStation 5 kunnen – afhankelijk van waar de ontwikkelaar voor kiest – in 4K en 60 frames per seconde of 8K en 30 frames per seconde worden afgebeeld.

De PlayStation 5-presentatie had eigenlijk vorige week plaats moeten vinden, maar werd uitgesteld in verband met de Black Lives Matter-protesten. Eerder deze week kondigde Sony de presentatie aan voor vanavond.

PlayStation 5

Dit artikel delen:

Lees meer

Astro Bot springt naar PS5 met gratis game Astro's Playroom Live om 21:00 uur: Kijk met ons mee naar de PS5-presentatie
83

Reacties op: Uiterlijk PlayStation 5 onthuld, krijgt ook versie zonder diskdrive

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    wazp

    • 11 juni 2020 23:39
    Ik zal de boot alvast voor zijn:

    Ja mensen hij kan ook horizontaal liggen 😉

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bteqq

    • 11 juni 2020 23:40
    @wazp

    Haha. Vind je hem mooi? Ik vind hem oprecht wel gedurfd eruit zien. Wel heb ik liever een zwarte controller.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 11 juni 2020 23:48
    @Bteqq ja ik vind het wel een cool design. Gedurfd, dus snap dat niet iedereen het mooi vind.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 12 juni 2020 18:35
    @Bteqq Ik heb ook liever een zwarte console. Wit komt er bij mij niet in, staat gewoon niet mooi in de huiskamer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 11 juni 2020 23:40
    Ik zei het onder t vorige artikel al, ik wil een ps5, ik ga m ook zeker kopen, maar t is wel een spuuglelijk apparaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quirinius

    • 11 juni 2020 23:44
    @darkmanwls Ben ik de enige hier die het geen schijt uitmaakt hoe zo'n kastje eruit ziet?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 12 juni 2020 00:18
    @Quirinius Ik zeg ook niet dat t mijn aankoop gaat beïnvloeden, maar of t je nou uitmaakt of niet wil niet zeggen dat je geen mening hebt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kloakaTV

    • 11 juni 2020 23:52
    @darkmanwls ik vroeg me het al af wat PlayStation “fans” er van vinden. Keek net de video en vind het er ook niet erg aantrekkelijk uit zien. Maar als Xbox fan wil ik niet negatief overkomen 😄

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 12 juni 2020 00:17
    @kloakaTV Nou het uiterlijk boeit niet enorm veel omdat ik m toch ergens in t tv meubel zet uit t zicht, maar ja ik vind m niet mooi.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 12 juni 2020 06:35
    @darkmanwls Ik vind het net een modem vooral de disc less.
    Maar ik blijf verlopig bij me pro en series x met gamepass.
    Vond van alle games die ze toonde 4 die mijn aansprak.
    Vond het meerendeel echt games of de game die ze gemaakt heeft aan de lsd zat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 12 juni 2020 06:53
    @darkmanwls ik vind hem wel mooi, past wellicht niet zomaar naast je tv dan heb ik liever iets onopvallends.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheDeeGee

    • 11 juni 2020 23:40
    Ziet er fraai uit, maar de Xbox 5 makkelijker af te stoffen :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quirinius

    • 11 juni 2020 23:45
    @TheDeeGee De seriesX hoef je toch niet lang af te stoffen, die heb je na een half jaar weer verkocht omdat er geen goede games voor te krijgen zijn!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    geeMc

    • 12 juni 2020 00:00
    @Quirinius ja, want de PS presentatie was zoooo boeiend met 2 triple A games en de rest rotzooi :').

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 12 juni 2020 00:16
    @geeMc Er waren tenminste triple A games :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quirinius

    • 12 juni 2020 01:20
    @geeMc Ik wist dat er iemand zou happen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 12 juni 2020 03:20
    @geeMc

    Ehmmm 2??
    Tellen we even mee…

    1. Spider-Man
    2. Ratchet & Clank
    3. HitMan 3
    4. Demon Souls
    5. Gran Turismo 7
    6. Resident Evil
    7. Horizon
    8. Deathloop

    Allemaal stuk voor stuk Triple A games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • jaquesparblue

    • 12 juni 2020 05:36
    @rreloaderr Hitman, RE en Deathloop komen sowieso op andere platformen. Genoemde spellen komt in 2021 of later, met uitzondering van Spider-Man. De stelling was dat de XBox niet genoeg materiaal had op het begin. Dus als het argument is dat de PS5 dit wel heeft heb je het toch mis. Uberhaubt is Horizons overwegend de enige systemseller in het rijtje.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bteqq

    • 12 juni 2020 08:02
    @jaquesparblue

    Vergeet Sackboy niet! Little Big Planet zeg maar.

    Wacht nou even af wat er nog meer komt. The Last of Us 2 zal voor sommigen ook de eerste game worden op ps5 (gok ik). Idem voor Xbox: er komt genoeg moois uit! Geniet ervan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheDeeGee

    • 12 juni 2020 00:27
    @Quirinius

    Geen ervaring mee, ik heb al sinds de eerste Xbox geen console meer.