Nieuws
Splinter Cell

Ubisoft-directeur legt uit waar nieuwe Splinter Cell-game blijft

Vorige game alweer vijf jaar geleden

Geschreven door Ralph van Dodewaard op
Ubisoft-directeur Yves Guillemot vertelt in een interview dat ontwikkelteams lange tijd niet wilden werken aan een nieuwe Splinter Cell-game, vanwege de hoge druk van fans. Wél zijn er mensen die zich op het moment bezighouden met de franchise.

Het is al meer dan vijf jaar geleden sinds ontwikkelaar Ubisoft een officiële aankondiging heeft gedaan over de Splinter Cell-franchise. In Splinter Cell: Blacklist, het meest recente deel in de serie dat in 2013 werd uitgebracht, wordt Sam Fisher aangesteld als hoofd van een nieuwe elite-eenheid, waarmee hij een terroristengroepering genaamd 'The Blacklist' moet opsporen en uitschakelen.

Yves Guillemot, directeur van Ubisoft, heeft nu in een interview met IGN verteld waarom een volgende Splinter Cell-game zo lang op zich laat wachten. Hij legt uit dat ontwikkelteams binnen Ubisoft niet aan een nieuw deel in de serie wilden werken omdat er te veel druk was van fans. "Wanneer je een spel maakt, wil je komen met iets vernieuwends. Fans zeiden echter dat veel dingen niet veranderd mochten worden", aldus Guillemot.

Splinter Cell

Guillemot onthult dat er wél mensen zijn die zich bezighouden met de Splinter Cell-franchise en dat er in de toekomst nieuws is om bekend te maken. Echter voegt hij toe dat er veel werknemers zijn die werken aan Assassin's Creed en andere merken die het momenteel goed doen. Guillemot zegt dat ontwikkelaars op het moment liever werken aan andere projecten en dat Ubisoft hier gehoor aan geeft.

In Assassin's Creed Odyssey werd nog gehint naar een nieuwe Splinter Cell-game. De bril van Sam Fisher is namelijk te vinden in het spel. Ook Ghost Recon: Wildlands en Far Cry: New Dawn bevatten Easter Eggs die refereren naar Splinter Cell.

Wellicht wordt er een aankondiging gedaan tijdens de E3-presentatie van het bedrijf in juni. Bekijk alvast het overzicht met alle tijden van de persconferenties.

Dit artikel delen:

Lees meer

Win twee kaarten voor Europese League of Legends-finales! Mortal Kombat 11 op Switch krijgt Day One-patch van 16GB
17

Reacties op: Ubisoft-directeur legt uit waar nieuwe Splinter Cell-game blijft

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • BertThaBest

    • 9 april 2019 16:20
    Dan moet ie misschien eens gaan praten met Cory Barlog van God of War zou ik zeggen. Santa Monica heeft er ook iets anders van gemaakt met de reeks en dat pakte subliem uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shinjite

    • 9 april 2019 17:14
    @BertThaBest ik heb liever dat cory barlog werkt aan een vervolg op god of war. Laat splintercell maar een tijdje in de koelkast.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 9 april 2019 22:55
    @Shinjite Parkeer Far Cry of Assassins Creed maar eens in de vriezer en haal Splinter Cell en Prince of Persia er maar eens uit.. @Ubisoft

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 9 april 2019 23:19
    @clandestine666

    FC mag van mij in de vriezer maar laat ze AC maar lekker elke 2 jaar maken. 2020 mag van mij weer helemaal in het teken staan van AC.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 9 april 2019 17:14
    De voor en nadelen van een fanbase.

    Ze spelen je games, geven er geld aan uit maar owee als iets veranderd aan hun geliefde serie.

    Ook gelijk mijn punt met mensen die zich zelf als fan bestempelen maar klagen als een franchise nagenoeg het zelfde blijven maar ook hondsdol worden als het veel afwijkt van de voorgaande delen (assassin's creed origins/Odyssey vergeleken met Black Flag /Syndicate). Wat de dev ook doet het is nooit goed.

    Nee Ubisoft moet gewoon een nieuw deel maken op de manier die zij willen en de fanbase moet het imho maar slikken en met de Flow mee gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • D4rKy28

    • 9 april 2019 18:31
    @coola ja want zo werkt het ook in het dagelijks leven ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hiss

    • 9 april 2019 18:46
    @coola Dit doet me gelijk weer denken aan die artikelen over Bioware van de afgelopen dagen. Als zij nu eens niet op zoek waren gegaan naar vernieuwing en gewoon hadden gedaan waar ze goed in waren; het maken van een actie rpg's met ijzersterke verhalen, dan zouden ze nu niet in de positie zijn waar ze nu in zitten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shinjite

    • 9 april 2019 19:16
    @coola ben zelf voorstander van om developers zelf te laten kiezen wat in de game komt en wat niet. Laat ze maar een game ontwikkeling die hun voor ogen hebben. Als die game minder bevalt so be it.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chrichtonsworld

    • 14 april 2019 10:37
    @coola En jij gelooft dit excuus? Het is een geld ding. Splinter Cel verdient gewoon niet genoeg zeker vergeleken met Far Cry en Assassins Creed.

    En je kleine tirade over de fans. Er is niks met kritiek. Tuurlijk heb je een aantal mensen die overdrijven en moord en brand schreeuwen om niks. Maar t.a.v. Splinter Cell heeft Ubisoft wel grote fouten gemaakt. De gameplay van Splinter Cell was al vrij revolutionair. Dat kan je niet 123 vernieuwen. De level design bijvoorbeeld wel. De vrijheid die je hebt ook. Hoe meer vrijheid hoe interessanter het wordt om andere manieren uit te proberen. Splinter Cell: Blacklist was dat betreft een stap voorruit na Splinter Cell: Conviction.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Slytex69

    • 10 april 2019 10:23
    De terroristengroepering heet niet "the blacklist". Het zijn "The Engineers".

    Ik zou persoonlijk heel blij zijn met een nieuwe splinter cell. Of deze nu voortborduurd op de huidige personages of niet.
    Ik vond alle delen op hun eigen manier wel leuk. Enige wat ik nooit heb gespeeld zijn de games voor de handhelds of mobiel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chrichtonsworld

    • 14 april 2019 10:42
    @Slytex69 Splinter Cell Essentials is onspeelbaar op de PSP vanwege de slechte controls. Splinter Cell 3D op de 3DS is geweldig. Het is net alsof je het op een console speelt. Zeker aan te raden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Slytex69

    • 28 april 2019 00:38
    @chrichtonsworld ik heb helaas geen 3DS anders zou ik je tip ter plekke uitproberen :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 10 april 2019 10:44
    Een nieuwe splinter cell is volgens mij heel makkelijk.
    Minder hollywood actie, meer stealth en infiltratie. Dat is namelijk wat splinter cell groot maakte. De laatste paar delen proberen te veel jason bourne te zijn.

    Het is niet voor niets dat Chaos Theory door velen wordt gezien als de beste splinter cell game. Daarna ging t toch allemaal steeds meer richting actie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Slytex69

    • 10 april 2019 13:05
    @darkmanwls voor conviction klopt dat, maar blacklist kun je in principe (op een paar verplichte takedowns na) volledig in stealth doorlopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BertThaBest

    • 10 april 2019 10:56
    Ik vind dat artiesten altijd moeten doen wat ze zelf willen, anders is dat hetzelfde als een soort censuur. Ik luister graag naar Steven Wilson bijvoorbeeld, de ene keer brengt hij een top cd uit met jaren 70 prog achtige muziek die ik helemaal te gek vond, daarna doet hij heel iets anders waar ik minder mee heb. Maar als hij alleen maar hetzelfde zou doen dan raak ik er op uitgekeken. Dat heb ik ook met Hitman games en bijvoorbeeld Deus Ex mankind divided. Ik vond eerdere delen heel gaaf, maar als het vervolgens vooral hetzelfde is.. meh. Geef mij maar vernieuwing en heb schijt aan je fanbase. Je krijgt vanzelf nieuwe fans. Ik denk dat je mooiere producten maakt als je vanuit liefde en passie kan werken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • djensen

    • 10 april 2019 12:32
    Persoonlijk vind ik Splinter Cell echt heel tof; een van de series waar ik me nu en vroeger erg mee vermaakt heb. Choas Theory vond ik het beste tot nu toe, maar Blacklist vond ik ook erg vermakelijk.

    Ik snap de schakeling naar meer actie wel, om het interessanter te maken voor meer mensen, al zou ik zelf meer stealth willen zien.

    Maar ik snap de bezorgdheid van fans ook wel. Het lijkt er op dat veel Ubi games van tegenwoordig richting een open-wereld richting krijgen, en ik kan me voorstellen dat je dan vreest dat Splinter Cell daardoor ook zo'n soort game wordt en zijn uniekheid verliest.

    Zelf lijkt het me wel eens interessant eens een soort Splinter Cell in de vorm van de recente Hitmans te zien; een puzzel-sandbox met meerdere manieren om je doelen te bereiken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Slytex69

    • 10 april 2019 13:03
    @djensen dat was bij Chaos Theory wel het geval al hoor. Je kon zelf voor een heel groot deel kiezen waar je heen ging, meerdere routes, meerdere doelen. Op welke volgorde je alles deed was ook nog redelijk te besturen. De missie waarin je die bank beroofd was mijn favoriet. Ik heb dat geld op zoveel verschillende manieren gejat, briljant level.