Nieuws
Ubisoft

Ubisoft-CEO zou zich verontschuldigen voor controversiële e-mail

'Het spijt mij dat het op deze manier wordt geïnterpreteerd'

Geschreven door Michel Musters op
Ubisoft-CEO Yves Guillemot zou zijn verontschuldigingen hebben uitgesproken naar werknemers vanwege een vermeende e-mail die hij vorige week zou hebben uitgestuurd.

Kort nadat vorige week bleek dat Skull and Bones uitgesteld was, meerdere games geannuleerd waren en het bedrijf in twee jaar tijd 200 miljoen euro wil gaan besparen, zou Guillemot een e-mail naar werknemers hebben gestuurd. Hierin vroeg hij naar verluidt onder andere om de volledige inzet van zijn werknemers. "Ik wil jullie vragen enorm voorzichtig en strategisch te werk te gaan bij jullie initiatieven en uitgaven, om er voor te zorgen dat we zo efficient en slank als mogelijk zijn. (...) Het is aan jullie om deze line-up op tijd en van het verwachte niveau te leveren, en iedereen te tonen wat wij kunnen."

De e-mail zou bij veel werknemers in het verkeerde keelgat zijn geschoten. Een Franse vakbond riep na het uitlekken van de e-mail zelfs werknemers op om volgende week vrijdagmiddag te gaan staken. "Op meerdere momenten probeert meneer Guillemot de schuld (wederom) bij de werknemers te leggen. Hij verwacht dat we in actie komen, 'alles geven' en 'zo efficient en slank mogelijk zijn'. Deze woorden staan voor overwerken, druk van managers, burnouts, en ga zo maar door. Meneer Guillemot vraagt veel van zijn werknemers, maar geeft daar niets voor terug."

Kotaku meldt nu dat Guillemot een meeting heeft gehouden met werknemers. Hij zou het volgende hebben gezegd: "Ik hoor jullie feedback en het spijt mij dat het op deze manier wordt geïnterpreteerd. Toen ik zei dat 'het aan jullie is' om onze line-up op tijd en van het verwachte niveau te leveren, wilde ik overbrengen dat we jullie talent en energie meer dan ooit nodig hebben. Dit is een gezamenlijke reis die natuurlijk bij mijzelf en het leiderschap begint. We moeten een situatie creëren van waaruit we allemaal kunnen slagen."

De mogelijke staking van 27 januari werd volgens Kotaku niet besproken. Chief people officer Anika Grant zou echter wel diverse eisen van de vakbond hebben afgeslagen. Een werkweek van vier dagen wordt niet geïntroduceerd, en ook een loonsverhoging om de huidige inflatie tegemoet te komen zou op dit moment niet worden overwogen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Tweede seizoen CoD: Modern Warfare 2 en Warzone 2.0 uitgesteld Europees Parlement wil impact van lootboxes onderzoeken
15

Reacties op: Ubisoft-CEO zou zich verontschuldigen voor controversiële e-mail

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Ryme

    • 19 januari 2023 10:38
    Beetje vroeg nog maar pak alvast de popcorn er bij voor het hier weer losbarst

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 19 januari 2023 10:40
    "Sorry dat je er boos van werd".

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ashalar

    • 20 januari 2023 08:43
    @gimbal2 Ja, excuses van het niveau Channel Awesome.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 19 januari 2023 10:59
    Ze zien gelukkig zelf ook dat ze niet goed bezig zijn. Ubisoft is aardig van z’n voetstuk aan het vallen. Tijd voor reorganisatie en zelf denk ik ook inkrimpen om weer gezond te worden. Maar goed, ligt buiten mijn expertise gebied om hier iets zinnigs over te zeggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ashalar

    • 20 januari 2023 08:46
    @Jumpman Ik geloof dat youtuber Jack Sather een aardig voorspellende blik had bijna een jaar geleden, met zijn video Sick of Ubisoft. Daar legde hij de problemen van Ubisoft aardig bloot. De huidige situatie komt mij dan ook niet als verrassing.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Rachid.H

    • 19 januari 2023 11:02
    Als hij het oprecht goed bedoelde dan is zijn opmerking niet slecht toch? Wellicht had jij beter moeten weten. Maar ik kijk naar de intentie van iemand. Soms doen mensen uitspraken die verkeerd worden begrepen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    mightybundy

    • 19 januari 2023 11:07
    Ik denk dat het Ubisoft heel goed zou doen om volledig te stoppen met de AC franchise en zich weer te richten op de IP's die echt goed waren zoals Splinter Cell en Rayman.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ShadowKiller

    • 19 januari 2023 11:19
    @mightybundy
    Ac games zijn ook goed. Maar voor mij mogen ze wat kleinschaliger. Gewoon een grote stad met mooie gebouwen om te beklimmen. Ubisoft moet er ook meer tijd nemen om de games te ontwikkelen.
    En AC hoeft geen rpg te zijn. Dat moeten ze gebruiken voor een andere franchise, bijvoorbeeld Skull&Bones, maak daar een mooie grote open wereld RPG van in plaats van waar ze nu mee komen.
    Splinter Cell mag van mij ook weer gewoon ouderwets levels doorlopen zijn. Maar ik vrees dat die remake ook open wereld gaat zijn met geforceerde multiplayer en missies waar stealth optioneel is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 19 januari 2023 11:59
    @mightybundy AC is juist heel succesvol, dus ik denk niet dat ze daarmee moeten stoppen. AC Valhalla staat al 2 jaar op een rij in de top20 van meest gedownloade PS5 games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Grimes

    • 19 januari 2023 13:55
    @Aerofox81 Er is ook wel heel veel uit gekomen ja de afgelopen 2 jaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 19 januari 2023 14:16
    @Grimes Als het echt zo kut was dat het nodig is om een hele franchise te killen, dan stond het daar niet, zelfs niet in een belabberd jaar.
    Waarom kunnen sommige hier niet gewoon toegeven dat AC gewoon een heel succesvol product is? Al vind je er niks aan.
    Ik zeg niet dat Ubisoft goed bezig is, want daarvoor ken ik niet genoeg feiten, Maar roepen dat AC geschrapt moet worden is in mijn ogen gewoon onzin en wellicht hopen dat er bepaalde mensen happen op die uitspraak.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Grimes

    • 19 januari 2023 14:27
    @Aerofox81 Enige reden dat Valhalla zo veel gekocht en gespeeld is is omdat het op de rug van de tv show Vikings wordt gedragen.

    Mensen spelen dit spel niet omdat het een AC game is maar omdat het vikings heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Agent 4125

    • 19 januari 2023 17:22
    @Aerofox81 Volgens mij zegt helemaal niemand dat AC geen succesvol product is. Wel wordt er terecht gezegd dat Ubi wel eens een keer wat anders mag gaan maken, wat wel creatief en origineel is, naast AC en FC delen 34 tot en met 89.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tad

    • 19 januari 2023 11:22
    Als ik dit bericht lees is het enigste probleem niet dat hij mensen vraagt hard te werken, maar de verantwoordelijkheid van het uitstellen of niet uitstellen bij de werknemers ligt, niet de deadline zelf

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 19 januari 2023 13:05
    @Tad Precies dit, en het is natuurlijk goed dat hij het nuanceert. Maar aan het einde van de rit zullen de werknemers nadeel gaan ondervinden van het gezwalk van het management. Die vinden dat een game met kerst in de winkel moet liggen, die willen dat er een BR cashcow -game wordt ontwikkeld. De managers maken de beslissingen die de werknemers waar moeten maken.
    En ondertussen is het dan wel zuur voor die mensen dat ze geen inflatiecorrectie krijgen.
    Dus leuk voor Yves dat hij deze rel die hij zelf veroorzaakt heeft heeft opgelost, maar de werknemers schieten er geen reet mee op.