Nieuws
Yves Guillemot

Ubisoft-CEO: 'Nog maar één generatie consoles en dan streamen we alles'

Krachtige hardware de deur uit?

Geschreven door Arran Winmai op
Volgens Ubisoft-CEO Yves Guillemot komt er na de volgende generatie consoles geen nieuwe meer.

Dat vertelt hij aan Variety. "Ik denk dat we nog een generatie mee gaan maken," vertelt Guillemot, "maar de kans is groot dat we langzamerhand steeds minder hardware gaan zien. Uiteindelijk denk ik dat streaming steeds toegankelijker wordt voor iedereen en uiteindelijk is grote hardware niet meer nodig."

Guillemot is van mening dat de mogelijkheid om AAA-titels te streamen op meerdere schermen een van de grootste innovaties is in de game-industrie. "Hierdoor zal de AAA-game-industrie veel sneller kunnen groeien," aldus Guillemot tegen Variety.

Ubisoft

De CEO gelooft dat de technologie om games te streamen steeds toegankelijker wordt voor game-ontwikkelaars naar mate anderen er meer gebruik van maken. Dit zorgt voor een vicieuze cirkel wat gamemakers uiteindelijk toelaat geheel zonder console te werken.

Volgens Variety zijn er al bedrijven die aan het experimenteren zijn met technologie om zware spellen speelbaar te maken op simpele laptops. Zo is Nvidia's Geforce Now nu in gratis bèta. Volgens Nvidia "transformeert de technologie elke Mac en pc in een high-performance gamemachine". Guillemot denkt hij dat het een trend is die verder gaat groeien.

Variety nam contact op met Nintendo, Sony en Microsoft over dit onderwerp. Sony gaf geen commentaar en Nintendo hoopt dat zijn consoles, waaronder de Nintendo Switch, voorlopig nog op de markt blijft. "De Switch heeft net zijn eerste verjaardag gevierd," vertelt Nintendo of Amerika-baas Reggie Gils-Aime, en "het heeft nog veel meer te bieden op het gebied van unieke ervaringen".

Microsoft lijkt meer naar de toekomst te kijken ten opzichte van het overkomen van hardware-obstakels. "Wij richten ons meer op de vraag: wat kan Microsoft doen voor gaming?" vertelt Executive Vice President Phil Spencer. "Het gaat mij er niet om dat spelers Minecraft kunnen spelen op de Xbox, maar dat ze het spel kunnen spelen ongeacht wat voor apparaat ze hebben."

Dit artikel delen:

Lees meer

Live om 20:00: Warhammer 40,000: Inquisitor - Martyr Dit kan je op Gamer.nl verwachten tijdens E3 2018
21

Reacties op: Ubisoft-CEO: 'Nog maar één generatie consoles en dan streamen we alles'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Dokter Caspari

    • 7 juni 2018 17:37
    Denk eerlijk gezegd dat consoles niet na 1 generatie verdwenen zijn. Mochten ze verdwijnen, dan zie ik ze ook in een later stadum weer terugkeren. Mensen houden van hardware omdat het tastbaar is, het is een gadget en een hebbeding net als games in hoesjes. Bedrijven als Nintendo zie ik niet snel overstappen op puur streamen. Hardware verkopen tellen voor hen ook, en gezien Nintendo met haar games een gigantische USP heeft, blijven mensen hun hardware toch wel kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geeMc

    • 7 juni 2018 17:55
    @Dokter Caspari Dat werd/wordt ook heel veel gezegd over spelletjes. Toch zie je veel mensen die ze alsnog gewoon online, als code kopen. Ik ben het wel met je eens dat consoles niet na nog een generatie gaan verdwijnen, maar dat heeft naar mijn inziens meer met technische beperkingen te maken dan met principes (al die ook gewoon blijven bestaan tot mensen de keuze niet meer krijgen).

    Het is namelijk best een kunst om low-latency, lossless beeld over een internetlijn te drukken. Daarvoor heb je thuis een beste lijn nodig en is wireless (op dit moment) geen optie. Daarnaast maak je dan ook singleplayer games volledig afhankelijk van je internetverbinding, wat voor een hoop mensen een gigantische letterlijke gamebreaker gaat worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rohirrimdwarf

    • 7 juni 2018 17:53
    Zal vast een keer gebeuren. Maar niet na nog eens 3 generaties lijkt me.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vriess

    • 7 juni 2018 17:58
    Het is redelijk om er vanuit te gaan dat de volgende console generatie begint in 2021. Misschien dat de markt voor het streamen van games in de jaren daar na flink groeit, vooral met de opkomst van 5G, maar in 2026-2028 heeft nog lang niet iedereen een vaste internetverbinding die snel genoeg is om 4K games zonder problemen te streamen. Ik denk zelf dat we nog zeker 2 console generaties. krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 7 juni 2018 18:04
    Maar verdwijnen consoles dan wel?
    Hij zegt dat we alles streamen. Dat kan natuurlijk ook betekenen dat Sony niet zomaar gaat toelaten dat we hun games op elk apparaat kunnen streamen.
    Ik zie wel gebeuren dat we gaan streamen maar niet dat dan ineens geen consoles meer zullen zijn. Maar dat zullen dan kleine apparaten worden met opslag mogelijkheid( voor eventuele filmpjes of foto’s enzo).
    Tenminste ik kan me niet indenken dat er geen apparaatjes meer verkocht worden waar dan de gecodeerde stream mee gespeeld kan worden.
    En als dat dan merk eigen games zijn net zoals nu ook de exclusives dan kun je op zich nog steeds spreken van consoles. En dan kunnen ze in theorie wel lager mee dan 1 generatie. Maar er is een factor die hier ook in meespeelt. Inkomsten. Als je maar 1 decodeer apparaat per 40 jaar kunt verkopen dan ga je snel ten onder. Dus of ze gaan heel snel stuk, of er komen toch constant veranderingen waardoor men toch mee moet.

    Ik ben benieuwd of die CEO gelijk heeft.
    Hij zal misschien wel meer marktkennis hebben en al meer weten dan dat ik doe. Toch zou het mij heeeeeeel erg verbazen als er geen dingen meer verkocht worden om merkgerelateerde games te spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ajantha1992

    • 7 juni 2018 18:12
    Als ik nou Goed internet had ja dan zou het fijn zijn

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 7 juni 2018 18:43
    Gaat nog lang niet gebeuren… hoewel in de Benelux het internet aardig goed voor elkaar is, leven ze in Amerika nog met 56k modem snelheden dankzij een achterhaalde infrastructuur en monopolie van maar twee internet providers. Nu is Google Fiber hard aan het werk om daar verandering in te brengen, maar voordat een land van dat formaat op Benelux standaard is zijn we wel een paar decennia verder.

    Er zijn wel meerdere landen die het zo slecht voor elkaar hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dutcharjan

    • 7 juni 2018 19:28
    @Qinneth Hoe kom je er nou weer bij dat Amerika 56k snelheden hebben met maar 2 grote provides? Ja natuurlijk, in the middle of nowhere is internet toegang lastiger maar dat is in Nederland ook zo. Sommige platteland huizen zijn afhankelijk van slechte en/of verbindingen.
    Ik woon op dit moment in een klein dorpje vlakbij Cleveland en de verbindingen zijn super, zelfs op de country om mij heen.
    Sommige gebieden zijn gebonden aan 1 of 2 providers maar voor de meeste is de keuze reuze.
    Haalt niet weg dat Nederland voorloopt op totale dekking.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 7 juni 2018 23:28
    @Dutcharjan Dat 56k modem snelheden was bij wijze van spreken, maar in vergelijking met de enorme grote van games tegenwoordig, moet je wel een behoorlijke internetverbinding hebben om een beetje goed te kunnen streamen. En een groot gedeelte van Amerika (en andere gedeeltes van de wereld) hebben een gebrek aan snel internet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dutcharjan

    • 8 juni 2018 17:27
    @Qinneth Absoluut, er zal zeker een grote doelgroep buiten de boot vallen. Persoonlijk sta ik er zelf ook niet voor open met het huidige netwerk, zelfs in goede conditie maar dat is persoonlijk.

    Ik zie het wel gebeuren dat fysieke games gaan verdwijnen in de volgende 10 jaar.
    Ik heb altijd geroepen dat ik liever een fysieke disc heb dan een download licentie die ik niet kan door verkopen maar het gemak van een game online uit de store downloaden maakt het toch aantrekkelijker.
    Ik weet niet hoe dat zit met de NL prijzen nu maar de Amerikaanse prijzen liggen vaker gelijk of iets lager zelfs dan de winkelprijzen.

    2 Jaar geleden in NL merkte ik dat digitale prijzen hoger lager dan fysieke winkel prijzen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 8 juni 2018 02:19
    @Dutcharjan

    Dat het bij jou goed loopt wilt niet zeggen dat de rest van Amerika ook goed internet heeft. Er zijn grote gebieden in dat land dat echt 10 jaar achter liggen op ons en waar data-pakketten van bv 20GB per maand vrij normaal zijn tegen behoorlijk hoge kosten. Heb ik het niet eens over andere landen gehad.
    Streaming van games als service a la Netflix zal er zeker nog van gaan komen, maar verwacht dit niet uit de hoek van Nitendo en PlayStation die zichzelf onderscheiden met First Party games. Ik zie Steam of Microsoft hier wel mee van start gaan overigens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dutcharjan

    • 8 juni 2018 17:31
    @rreloaderr Dat is ook zo, er zijn gebieden waar het minder is, net als in NL maar buiten dat was ik verbaasd over de internet dekking, vooral omdat ik aardig in de country woon.
    Pakketen zoals jij noemde van 20 gb heb ik niet voorbij zien komen in de verschillende staten waar ik gezeten heb maar ze zullen vast bestaan.
    In dat geval zullen mensen inderdaad nooit overgaan op games streamen.

    Ik denk dat Sony ook langzamerhand de streaming kan op wilt gaan. Vooral omdat ze in het verleden het bedrijf On Line hebben overgenomen en kijk naar hun playstation now service.
    Het zou mij niets verbazen als dit tegelijkertijd dient als trial voor de toekomst.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 7 juni 2018 18:47
    Ubisoft praat weer eens bullshit. Dit is bij lange na niet het geval. Er zijn genoeg landen met datacaps, dus dat wordt een probleem. Plus Ubisoft houd van geld dan is dit wel te verwachten van ze. Ze mogen een keer kappen met hun overpriced dlc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 7 juni 2018 19:15
    Streamen geeft alleen maar meer invloed aan de industrie dan naar de consument. Een keer de servers offline, want het moet ergens vandaan komen, en BAM kun jij je game niet spelen wanneer jij wilt en hoelang je het wilt. Dat risico zal altijd blijven bestaan.

    Natuurlijk is dat met een console net zo, maar die kan je zelf (laten) repareren wanneer het jou uitkomt en zijn andere spelers er niet afhankelijk van.

    Het lijkt mij dus een zeer slechte ontwikkeling als we dalijk alleen maar via streaming aan het gamen zijn en juist vandaar geloof ik ook niet dat dit snel de standaard zal zijn.

    Er is trouwens ook nog steeds niet wereldwijde en stabiele internet toegankelijkheid, laat staan de stabiliteit ervan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Teknootje

    • 7 juni 2018 19:19
    Zowiezo bied Streaming weer een hoop verdeeldheid waarschijnlijk. Ze hebben allemaal al hun eigen "Store". Zal je zien dat ze straks ook nog eens met hun eigen Streaming dienst komen, daar zit ik al helemaal niet op te wachten. Mocht het ooit zover komen uiteraard.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LordLuc

    • 7 juni 2018 19:57
    Nooit. Stop die stream maar waar het licht niet schijnt!!
    Ik wil gewoon lekker gamen zonder te bufferen of haperende shit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • poklaan

    • 7 juni 2018 20:05
    Streamen als optie naast disc/digitale download? Prima
    Streamen als enige optie? Laat me niet lachen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 7 juni 2018 21:01
    De volgende generatie is er binnen een paar jaar en die gaat dan nog enkele jaren mee. Daarna geloof ik best dat we gewoon streamen ipv lokaal spelen, dan zijn we bijna weer 10 jaar verder..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LogiForce

    • 7 juni 2018 23:52
    Ik zie streaming niet als de toekomst. Zeker niet met hun eigen game "Rocksmith 2014" waarbij latency tussen gitaar en geluid toch al zo'n gevoelig ding is.

    Maar ook met shooters en race games. Met die eerste wil je niet elke keer mis schieten, omdat jij de frames te laat binnen krijgt terwijl de tegenstander al lang weer de hoek om is bij wijze van. Met die tweede wil je ook niet te laat de bocht insturen.

    Internet latency is gewoon veel te hoog, tenzij ze bij elke provider in het netwerk een gamestreaming server park neer gaan zetten. Wat veel te kostbaar zou zijn, en dan nog blijft latency een punt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 8 juni 2018 00:09
    Als we ooit gaan streamen, dan niet met de servers van Ubisoft :)