Diverse nieuwe previews op internet wijzen hier op. Zo wordt er door IGN gemeld dat de game veel wegheeft de Splinter Cell-reeks, met de nadruk op zo soepel mogelijk rondsluipen. De gameplay zou minder vaak onderbroken worden door lange vooraf geregisseerde filmpjes. In plaats daarvan wil bedenker Hideo Kojima de gameplay leidend maken in de verhaalvertelling.

Hoofdpersonage Big Boss lijkt daarnaast zogeheten regenerating health te hebben. In voorgaande games moesten spelers hun gezondheid handmatig herstellen met ration-items. Ook nieuw is dat de game kort naar slow-motion overstapt wanneer spelers ontdekt worden door een vijand, zodat zij hun tegenstander nog binnen één of twee seconden kunnen uitschakelen. Verder bevat Metal Gear Solid 5 de mogelijkheid vijanden te ondervragen. Ook dit schijnt veel weg te hebben van de gameplay uit Splinter Cell: Conviction.

De diverse websites kregen een presentatie van het Ground Zeroes-gedeelte van Metal Gear Solid 5, dat als tutorial en prequel op The Phantom Pain dienst doet. Het is dan ook niet bekend of de rest van de game hetzelfde speelt als Ground Zeroes. Op de Tokyo Game Show deze maand toont ontwikkelaar Hideo Kojima de next-gen versie van The Phantom Pain. Deze zou op 60 frames per seconden draaien.