Dat Tribes 2 uit is, is geen wereldnieuws meer. Dat GarageGames de V12 engine-licenties (V12= Engine van Tribes 2) voor $100 per stuk verkoopt is ook al eens langsgekomen. Maar hoe zit het nou precies, want $100 is zeker niet voor niks, maar toch zeker wel een koopje voor een state-of-the-art engine als de V12. Spelspion wilde ook weleens het fijne weten en liet Jeff Tunnell (oprichter Dynamix - maker Tribes 2) aan het woord.GameSpy: Initially, when you announced the V12 engine licensing, there was quite a bit of concern from game developers that the EULA would be too restrictive. What are your thoughts on this issue?

Jeff Tunnell: There were a couple of vocal individuals on our forums that were concerned about our EULA, but the concerns have died down. Our EULA is simple. If you choose to use the V12 for $100, you agree to publish your game on the GarageGames site and we split the revenue 50/50. We get the electronic publishing rights only for five years. The developer retains the IP. The developer owns all the source code they create as well. If a product is good enough to be picked up by a publisher for box distribution, we give the developer 80% of the revenue received from the publisher. We feel this is a pretty good deal. Many agents are charging close to this fee, yet they do not provide technology. Gegeven het bekende 'addertje onder het gras'-principe is deze constructie toch zeer redelijk en schappelijk te noemen. 50% van de inkomsten krijg je sowieso als je op GarageGames gehost mag worden. En als er een uitgever langskomt die jouw creatie wel ziet zitten dan krijg je 80% van de inkomsten die normaal de ontwikkelaar van het spel zal toebehoren. (al zal dat als beginneling wel 80% van heel weinig zijn )

Alle spelontwikkelaars in spé moeten dit artikel eens lezen, en vervolgens aan het werk gaan!