De site HomeLan Fed heeft een informatief interview afgenomen met de grote baas van Epic Games, Tim Sweeney, over de volgende generatie van de Unreal engine. Na het nog maar kortgeleden uitbrengen van hun nu al zeer succesvolle multiplayer shooter Unreal Tournament 2004 en de aankondiging van de Xbox exclusive, op melee gevechten gerichte Unreal Championship; zal Epic Games aankomende week de derde generatie van hun succesvolle Unreal engine gaan tonen op de Game Developers Conference in San Jose.

Deze nieuwe generatie Unreal engine welke voor het gemak ook wel UnrealEngine3 wordt genoemd, zal een geheel nieuwe rendering engine gaan kennen, alsmede een nieuw physics systeem welke beide nog niet eerder in het openbaar zijn getoond. De engine wordt gericht op high-end DirectX9 kaarten, toekomstige GPU's en ook de volgende generatie spelcomputers. Het niveau van grafische details zou vier tot zestien keer zo groot worden vergeleken met DX9 games welke dit jaar op de markt verschijnen. Ook zal er bij gebruikte grafische technieken, kwalitatief gezien veel vooruitgang geboekt gaan worden vanwege een volledige herziening op de wijze waarop 3d games gerenderd worden.

Ook interessant om te lezen is dat UT2k4 gebasseerd is op UnrealEngine2.5, een geupdate versie van de tweede generatie Unreal technologie. Daarnaast zou Unreal Championship 2 gebaseerd zijn op een volledig voor de Xbox geoptimaliseerde tweede generatie Unreal engine, welke luistert naar de naam UnrealEngine2X. Deze laatste versie is zelfs nog verder geëvolueerd dan de engine versie voor UT2k4, wat wel iets zegt over de performance van Microsoft's spelcomputer.HomeLAN - How do you think your next generation engine compares to other game engines such as id's Doom 3 and Valve's Half Life 2 (Source) engine? Tim Sweeney - UnrealEngine3 is essentially one generation ahead of the hybrid DirectX7-9 engines shipping in 2004. We've designed UnrealEngine3 from the bottom up with 100% focus on DirectX9 and later hardware and the kind of graphics and CPU specs we're expecting from next-generation 2006 and later PC's and next-generation consoles. By throwing out compatibility with past hardware, we've been able to create a much purer and more general renderer that's not constrained by old fixed-function and 8-bit-per-pixel rendering architectures, and this fact really shows up when you look at the engine's visual fidelity, support for very detailed outdoor as well as indoors environments, and very open and unrestricted shading and lighting system.

Mogelijk kunnen we met de derde generatie Unreal engine graphics zoals dit gaan verwachten rond het jaar 2006

UnrealEngine3 loopt één hele generatie voor op de engines welke dit jaar uitgebracht gaan worden zoals van Doom 3, Far Cry en Half-Life 2. De focus van deze vernieuwde Unreal engine ligt (in tegenstelling tot de nu aankomende engines) volledig op DirectX9, waardoor hardware gebasseerd op voorgaande versies van deze instructieset buiten de boot vallen. Dit hoeft echter geen problemen te geven, gezien de engine volledig ontworpen wordt voor hardware en consoles vanaf het jaar 2006 en verder.

Tijdens de GDC volgende week zal de engine getoont worden op huidige generatie grafische kaarten, welke er dan echter nog lang niet alles uit halen wat mogelijk is. Waar Epic zich namelijk op richt zijn GPU's welke pas over 18 maanden op de markt verschijnen. Hiermee zal de engine dan ideaal zijn voor next-gen spelcomputers en high-end hardware rond het jaar 2006.

Wil je nog meer weten over de engine en dan met name de wat meer technische details, klik dan hier voor het gehele interview. *Met dank aan EdgeCrusher voor het melden van dit nieuws en PvtRyan voor het aanleveren van het mooie gerenderde plaatje*