Is Mario Sunshine een RPG?

Tien jaar geleden was de GameCube nog niet uit (dat zou een klein jaar later pas gebeuren) en wisten we ook nog niet wat 'Mario Sunshine' precies was. Er werd hevig op losgespeculeerd. Het Engelse N64 Magazine vermoedde dat de game een RPG zou worden van ontwikkelaar Camelot, die verantwoordelijk was voor Mario Golf en Mario Tennis op de Nintendo 64 en op dat moment bezig was met Golden Sun voor de GameBoy Advance. Laatstgenoemde game werd absoluut een RPG, maar Mario Sunshine...

Super Mario Sunshine bleek 'gewoon' een 3D-platformer, maar het was bepaald geen vervolg op het klassieke Super Mario 64. Mario ging op reis naar Isle Delfino, een wereld vol met kleurrijke mannetjes die veel weghad van onze wereld: als vakantieresort kwam het meer overeen met de realiteit dan Mario's vaste locatie, Mushroom Kingdom. Ook vreemd: Mario had een pratende waterspuit op zijn rug waarmee hij een stukje kon zweven en muren schoon kon poetsen van graffiti. Sterker nog, dat moest hij doen, omdat hij verdacht werd van het vervuilen van het eiland. Opvallend was dat de kleine minilevels in de game veel leuker waren dan de open werelden waar de game zich grotendeels afspeelde. De kleine levels werden uitgewerkt tot een volledige game: Super Mario Galaxy op de Wii.