Black & White wel of geen spyware?

In 2001 werd er onder bezoekers hevig gediscussieerd over de mogelijke aanwezigheid van spyware in de net uitgekomen game Black & White. Het programma zou data over de gebruiker naar uitgever Electronic Arts sturen. Volgens EA zou de data alleen gerelateerd zijn aan de gameplay, bijvoorbeeld voor de multiplayer en om te weten wat de weersomstandigheden in de game moeten zijn. Gamers waren echter bang dat het een manier van EA was om te kijken of een speler de illegale versie van de game in bezit had.

Of Black & White nou wel of geen data van de gebruiker ophaalde en naar EA doorspeelde, iedereen kan het er wel over eens zijn dat het logisch is dat een bedrijf probeert te achterhalen wie op een illegale wijze aan games komt. Daarbij is de angst voor het overdragen van data naar bedrijven in 2001 voor hedendaagse begrippen nogal paranoïde: uitgevers weten nu zo'n beetje alles over ons speelgedrag. Onze consoles staan altijd in verbinding met het internet en alleen al het behalen van Achievements levert bedrijven gegevens op over hoe hun games worden gespeeld.

Door de snelle ontwikkeling van internet binnen de game-industrie hebben we zelfs met nog meer restricties te maken gekregen. Denk bijvoorbeeld aan DRM, waardoor uitgevers bijvoorbeeld controle hebben over hoe vaak een game wordt geïnstalleerd. We kijken er steeds minder van op dat bedrijven restricties opleggen of ons in de gaten houden. Daardoor kun je je afvragen of rechten waar we nu vocaal voor vechten over tien jaar nog wel aanwezig zijn, en belangrijker, of we dat überhaupt doorhebben.