Sierra aangeklaagd over nieuwe Massive Multiplayer Online RPG

Tien jaar geleden werkte Sierra samen met ontwikkelstudio MM3D aan een MMO gebaseerd op de Lord of the Rings-trilogie van Tolkien. De fantasiewereld leent zich natuurlijk fantastisch voor een MMO, dus gamers keken er enorm naar uit. Na een aantal jaar ontwikkeling bleek het echter allemaal niet koek en ei te zijn: Sierra had onenigheid met ontwikkelaar MM3D. Laatstgenoemde zou namelijk niet de winst krijgen die Sierra beloofd had. MM3D startte vervolgens een rechtszaak tegen de uitgever. Sierra gaf aan alsnog met MM3D te willen samenwerken aan een MMO gebaseerd op LotR.

De ontwikkeling van Lord of the Rings Online verliep echter heel anders. In 2003 kondigde Vivendi aan samen te werken met Turbine aan Middle-earth Online, dat in 2004 uit had moeten komen. In 2005 kondigde Turbine echter aan dat het zelf de rechten had gekocht om een MMO rondom de trilogie te bouwen en dat de studio zelf Lord of the Rings Online uit zou geven. In 2007 kreeg de game dan eindelijk een open bèta.

Je kunt filosoferen over hoe het MMO-landschap er uit zou zien als Lord of the Rings Online gewoon zoals gepland in 2004 uit had gekomen. In datzelfde jaar verscheen namelijk World of Warcraft, een game die eigenhandig het MMO-genre populair maakte en nog altijd de dominante game in het genre is. LotRO is volgens velen een prima alternatief, maar de game had mogelijk nog veel groter kunnen zijn.