Petitie voor Deus Ex 2 eerst op de PC
Tien jaar en een paar uur geleden maakte uitgever Eidos Interactive bekend dat het Deus Ex 2 en Thief 3 eerst op de consoles uit zou gaan brengen, en later pas op de PC. Slechts enkele uren later werd er al een petitie gestart door fanatieke maar vooral bezorgde PC-gamers, die de twee titels liever eerst op hun platform uit zagen komen. Zij waren bang dat er anders te veel concessies gedaan zouden worden.
Even graven in het geheugen, oftewel spieken op Wikipedia, leert dat de petitie tot op zekere hoogte zijn uitwerking heeft gehad. Zowel Thief 3 als Deus Ex: Invisible War, het tweede deel, kwamen gelijktijdig uit op PC en Xbox. Wel kreeg Deus Ex 2 behoorlijk wat kritiek te verduren om de verminderde aanwezigheid van RPG-elementen, waar zijn voorganger nog vol mee zat. Dat de PC-versie wel op dezelfde dag (en niet later) uitkwam nam om die reden nauwelijks de zorgen van PC-gamers weg dat er voornamelijk voor de console ontwikkeld werd.
Of dat nu ook echt het geval is geweest, of dat er slechts een kern van waarheid in zit, maakt eigenlijk niet eens zoveel uit. Het was duidelijk dat Deus Ex-fans hart hadden voor hun geliefde serie, iets wat ook nu nog goed te merken is. Onlangs kwamen we met een achtergrondartikel over de PC-versie van Deux Ex: Human Revolution, waarin uit de reacties bleek dat er wederom gevreesd werd voor een sterk versimpelde game omwille van de consoles. Gelukkig konden we een gedeelte van die angst wegnemen, en wordt de nieuwe Deus Ex hopelijk met meer enthousiasme ontvangen dan zijn voorganger. Het is tenslotte de nummer 1 van onze top 100.
Reacties op: Tien jaar geleden: Petitie voor Deus Ex 2 eerst op de PC
brandonW
Yosie
Darvo
brandonW
GGB
Jammer dat dit een feit is voor vele games in het heden. Onder andere bij Mass Effect 3 zijn ze van plan om een groter 'target audience' te pakken (terwijl ik dacht dat ze een niet grotere target audience konden behalen met ME2).
jantjegoestobollywood
coenstegeman
Qua spel waren de physics af en toe raar (meubilair dat als strandballen door de kamer sprong enzo), maar ik weet nog hoe tof ik de verschillende routes en augments enzo vond. Misschien is dat ook wel de reden waarom Invisible War die indruk op mij heeft kunnen maken: omdat ik deel 1 nooit gespeeld heb…
(ja, ik weet het, *schaam, schaam*)
Darvo
Darvo