Tien jaar geleden: Hoe we gamen in 2006 | Gamer.nl

Tien jaar geleden: Hoe we gamen in 2006 | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Hoe we gamen in 2006

Op 14 april 2001 berichtten we op Gamer.nl over een artikel in het maart-nummer van PC Gamer. In dat artikel werd via analyses en interviews met mensen uit de industrie vijf jaar vooruit gekeken om te bepalen hoe het gamelandschap er in 2006 uitziet.

Nu we in 2011 zitten, is het leuk om naar deze voorspellingen te kijken en te zien dat sommige voorspellingen wel degelijk uit zijn gekomen. De beste voorspelling in het artikel was van niemand minder dan Gears of War-ontwikkelaar Cliff Bleszinski, die voorspelde dat breedbandinternet in 2006 ma aal gebruikt zou worden om game-ervaringen naar de ma a te brengen. Hoewel breedbandinternet nog lang niet overal de norm is (in de Verenigde Staten loopt men bijvoorbeeld achter op Nederland), is online gaming inmiddels niet meer weg te denken en worden ook complete games ter download aangeboden. Wel werd als kanttekening opgemerkt dat online games mogelijk in "chatrooms voor kinderen" zullen veranderen. Ook dat klinkt vrij herkenbaar...

Andere voorspellingen zijn een stuk minder geloofwaardig. Zo verwachtte men in 2001 dat we in 2006 games zouden spelen die de beelden van films als Toy Story en Final Fantasy: The Spirits Within evenaarden. Hoewel games als Crysis werkelijk prachtig zijn, komen ze nog altijd niet in de buurt van de vloeiende animatie uit bovengenoemde films. Ook de voorspelling dat geluid en muziek in games naar 10.2 surround sound zou gaan, is iets te positief ingeschat. Of wat te denken dat de snelheid van de CPU naar 10GHz zou gaan? In plaats daarvan zijn we de CPU in verschillende cores gaan verdelen, aangezien 10GHz verschrikkelijk veel stroom zou verbruiken.

Een hele intere ante voorspelling was dat er verschillende manieren van games besturen zouden ontstaan, specifiek toegespitst op verschillende genres. Hoewel deze voorspelling voor de PC werd gedaan en het vooral ging om verschillende besturingen voor genres, zat de voorspelling er toch niet zo ver naast: in 2006 kregen we wel degelijk nieuwe manieren van games besturen dankzij Nintendo, namelijk het touchscreen van de DS en bewegingsgevoelige besturing in de vorm van de Wii-controller. Inmiddels doen ook Microsoft en Sony mee met respectievelijk Kinect en Move.

Als we vandaag de dag weer nieuwe voorspellingen zouden doen voor over vijf jaar, zouden we er waarschijnlijk weer net zo vaak naast zitten als dat we dingen correct zouden raden. Het toont maar aan dat de ontwikkeling van technologie en de game-industrie zich niet zomaar laten voorspellen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou