Hoe we gamen in 2006
Op 14 april 2001 berichtten we op Gamer.nl over een artikel in het maart-nummer van PC Gamer. In dat artikel werd via analyses en interviews met mensen uit de industrie vijf jaar vooruit gekeken om te bepalen hoe het gamelandschap er in 2006 uitziet.
Nu we in 2011 zitten, is het leuk om naar deze voorspellingen te kijken en te zien dat sommige voorspellingen wel degelijk uit zijn gekomen. De beste voorspelling in het artikel was van niemand minder dan Gears of War-ontwikkelaar Cliff Bleszinski, die voorspelde dat breedbandinternet in 2006 massaal gebruikt zou worden om game-ervaringen naar de massa te brengen. Hoewel breedbandinternet nog lang niet overal de norm is (in de Verenigde Staten loopt men bijvoorbeeld achter op Nederland), is online gaming inmiddels niet meer weg te denken en worden ook complete games ter download aangeboden. Wel werd als kanttekening opgemerkt dat online games mogelijk in "chatrooms voor kinderen" zullen veranderen. Ook dat klinkt vrij herkenbaar...
Andere voorspellingen zijn een stuk minder geloofwaardig. Zo verwachtte men in 2001 dat we in 2006 games zouden spelen die de beelden van films als Toy Story en Final Fantasy: The Spirits Within evenaarden. Hoewel games als Crysis werkelijk prachtig zijn, komen ze nog altijd niet in de buurt van de vloeiende animatie uit bovengenoemde films. Ook de voorspelling dat geluid en muziek in games naar 10.2 surround sound zou gaan, is iets te positief ingeschat. Of wat te denken dat de snelheid van de CPU naar 10GHz zou gaan? In plaats daarvan zijn we de CPU in verschillende cores gaan verdelen, aangezien 10GHz verschrikkelijk veel stroom zou verbruiken.
Een hele interessante voorspelling was dat er verschillende manieren van games besturen zouden ontstaan, specifiek toegespitst op verschillende genres. Hoewel deze voorspelling voor de PC werd gedaan en het vooral ging om verschillende besturingen voor genres, zat de voorspelling er toch niet zo ver naast: in 2006 kregen we wel degelijk nieuwe manieren van games besturen dankzij Nintendo, namelijk het touchscreen van de DS en bewegingsgevoelige besturing in de vorm van de Wii-controller. Inmiddels doen ook Microsoft en Sony mee met respectievelijk Kinect en Move.
Als we vandaag de dag weer nieuwe voorspellingen zouden doen voor over vijf jaar, zouden we er waarschijnlijk weer net zo vaak naast zitten als dat we dingen correct zouden raden. Het toont maar aan dat de ontwikkeling van technologie en de game-industrie zich niet zomaar laten voorspellen.
Reacties op: Tien jaar geleden: Hoe we gamen in 2006
Thewisbone
wesszzel
BlackRush
pimpkees
Zoals een real life mmo heb je al, zoals Second Life.
Er zullen vast wel een soort GTA MMO's komen, maar dan moeten ze eerst een goed concept verzinnen. Als er 1 was, kunnen ze er nu ook wel 1 maken. :-)
maikelsteneker
Stroom is nog het minste probleem. Als je een processorchip sneller wilt laten draaien dan 3 GHz wordt het al snel erg lastig om ervoor te zorgen dat de data überhaupt te verwerken is. Stroom moet over een bepaalde afstand getransporteerd worden binnen de processor. 10 GHz is dus nooit haalbaar, omdat de draadjes dan minder dan een molecuul breed zouden worden en de snelheid boven de lichtsnelheid zou moeten liggen.
Overigens zaten jullie er niet ver naast met die voorspelling. Inmiddels zijn quadcores de normaalste zaak van de wereld, en als je even grof rekent door 4x 2,5 GHz te doen zit je toch al aan de 10…
XtraLink
Een ander idee is een RTS/FPS met 3 kampen. Scavengers in het midden van de map. 1 map, woestijnlandschap en olie etc. 128 man ofzo
melody
Mijn beste gok is dat nintendo over 5 jaar nog steeds dezelfde 100 titels aan het "remaken" is en daarnaast een aantal nieuwe degelijke games maakt zonder baanbrekend concept. Dat de helft van de succesvolle franchises een gooi naar MMO-ïficatie van zijn verzonnen spelwereld doet en dat ik over 5 jaar waarschijnlijk nog steeds het laatste deel van starcraft 2 zit te spelen (die is dan net uit). Ik zie er naar uit wat voor visie anderen hier hebben over de nabije toekomst van gaming.
pimpkees
Maar er was laatst een soort GTA MMO, die was geflopt.
Weet even de naam niet meer…
Dus wel rocksolid concepten bedenken. :-)
XtraLink
Het verbaast me wel dat er nog steeds geen populaire MMO bestaat waarin je "pets" kan verzamelen en die dan tegen elkaar kan laten battelen. Dat soort spellen hebben zo'n enorme verslavings factor dat het WoW zou kunnen overtreffen. En ja dat is het geheim van WoW, vooral grafisch gezien.
Damian0101
MichelMusters
XtraLink
Sorry voor de hoeveelheid posts maar dit soort nieuws berichten zijn een magneet voor mijn vingers.
Streepje X
Streepje X
VinnieNL
VinnieNL
Hopelijk hebben we dan ook eindelijk Dungeon Keeper 3, Roller Coaster Tycoon 4, Elite 4, HL2 Episode 3, Sim City 5 en natuurlijk Duke Nukem Forever. Die laatste komt wel erg in de buurt trouwens, maar hij was zo vaak uitgesteld dat hij gewoon thuishoort in dit soort lijstjes.
Sgthartman
Wat ook een voorspelling van mij is is dat steam ongeveer een kwart van de ruimte van psn gaat innemen als valve haar updates ook direct op de ps3 uitbrengt. Ook zullen beide L4D spellen op ps3 komen, en zullen CoD dlc's binnenkort goedkoper worden, door treyarch.. (die laatste is een erg ruwe schatting)
Thewisbone
Tyspolir
Debster