Tien jaar geleden: hoe spelen we MMORPG's in 2011? | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Hoe spelen we MMORPG's in 2011?

Soms komen we nieuwsberichten in ons archief tegen die haast gegoten zijn voor deze rubriek. Zo treffen we op 10 oktober 2001 het bericht 'hoe spelen we MMORPG's in 2011?'. De website Slownewsday vroeg onder meer Mark Jacobs en Scott Jennigs (Dark Age of Camelot), John Smedley (Everquest) en Raph Koster (Star Wars Galaxies) naar MMORPG's in 2011.

De ontwikkelaars verwachtten vooral veel grafische vooruitgang. Destijds stelde John Smedley dat "we dingen gaan zien die we ons nu niet kunnen voorstellen". Smedley dacht daarbij niet zozeer aan virtual reality, maar eerder aan ongelofelijk gedetailleerde en slimme computergestuurde personages. "Stel je een winkeleigenaar voor die zich herinnert dat jij twee jaar geleden iets van hem hebt gestolen. Hij roept dan de beveiliging zo gauw je hem nadert", stelde de ontwikkelaar die tegenwoordig bij Sony werkt. De manier van besturen zou volgens de MMORPG-ontwikkelaars eveneens radicaal veranderen. Met name stembesturing en het functioneren van mobiele platformen als controller zou belangrijk worden in 2011.

Opvallend genoeg zitten de ontwikkelaars er niet geheel naast. Er is grafisch en technisch inderdaad veel vooruitgang geboekt, hoewel computerpersonages tegenwoordig nog niet zo slim zijn als Smedley opperde. Wel spelen mobiele platformen in 2011 een veel grotere rol en zijn zij inderdaad inzetbaar als bestruingsmethode. Zo fungeren bij de Wii U en Remote Play op de PlayStation 3 mobiele platformen als controller.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou