Halo zorgt voor een nieuwe FPS-revolutie

Bovenstaande is een uitspraak van IGN, de gamewebsite die tien jaar geleden al van mening was dat Halo een net zo grote invloed zou gaan hebben op first person shooters als Half-Life destijds in 1998. De lovende woorden werden bijgestaan door een interview met John Howard en Joseph Staten, respectievelijk lead designer en director of cinematics van de eerste Halo. In het interview werd onder meer ingegaan op zaken als de kunstmatige intelligentie van computergestuurde teamgenoten, en hoe vijanden slim genoeg zouden zijn om zelf dekking te zoeken, zich terug te trekken of de speler te flankeren.

Achteraf praten, zoals nu, is altijd makkelijker dan vooraf al een voorspelling doen. Als we nu terugkijken, dan mag gezegd worden dat IGN het bij het juiste eind had. Tien jaar en vijf first person shooters in het Halo-universum later en het is duidelijk dat de serie het genre flink veranderd heeft, al is het alleen maar om de verplaatsing van zijn gebruikelijke uitvalsbasis. Tegenwoordig verschijnen shooters steeds vaker op de console, terwijl er voor Halo maar weinig shooters grote successen wisten te boeken op een ander platform dan de PC. 

Halo leverde niet alleen een belangrijke bijdrage aan de opmars van shooters op de console, het hielp Microsoft ook om zijn eigen spelcomputer, de Xbox, van de grond te krijgen. Als lanceergame vormde Halo een van de belangrijkste redenen om een Xbox te kopen in plaats van een PlayStation 2 of Nintendo GameCube, die al wat langer te koop waren. Of Halo in de toekomst nog een soortgelijke revolutie teweeg kan brengen is nog maar de vraag, nu Bungie zich niet langer bemoeit met de serie. 343 Industries, een interne studio van Microsoft neemt het roer over, maar heeft tot nu toe nog geen van zijn projecten uit de doeken gedaan.