Halo zorgt voor een nieuwe FPS-revolutie
Bovenstaande is een uitspraak van IGN, de gamewebsite die tien jaar geleden al van mening was dat Halo een net zo grote invloed zou gaan hebben op first person shooters als Half-Life destijds in 1998. De lovende woorden werden bijgestaan door een interview met John Howard en Joseph Staten, respectievelijk lead designer en director of cinematics van de eerste Halo. In het interview werd onder meer ingegaan op zaken als de kunstmatige intelligentie van computergestuurde teamgenoten, en hoe vijanden slim genoeg zouden zijn om zelf dekking te zoeken, zich terug te trekken of de speler te flankeren.
Achteraf praten, zoals nu, is altijd makkelijker dan vooraf al een voorspelling doen. Als we nu terugkijken, dan mag gezegd worden dat IGN het bij het juiste eind had. Tien jaar en vijf first person shooters in het Halo-universum later en het is duidelijk dat de serie het genre flink veranderd heeft, al is het alleen maar om de verplaatsing van zijn gebruikelijke uitvalsbasis. Tegenwoordig verschijnen shooters steeds vaker op de console, terwijl er voor Halo maar weinig shooters grote successen wisten te boeken op een ander platform dan de PC.
Halo leverde niet alleen een belangrijke bijdrage aan de opmars van shooters op de console, het hielp Microsoft ook om zijn eigen spelcomputer, de Xbox, van de grond te krijgen. Als lanceergame vormde Halo een van de belangrijkste redenen om een Xbox te kopen in plaats van een PlayStation 2 of Nintendo GameCube, die al wat langer te koop waren. Of Halo in de toekomst nog een soortgelijke revolutie teweeg kan brengen is nog maar de vraag, nu Bungie zich niet langer bemoeit met de serie. 343 Industries, een interne studio van Microsoft neemt het roer over, maar heeft tot nu toe nog geen van zijn projecten uit de doeken gedaan.
Reacties op: Tien jaar geleden: Halo zorgt voor nieuwe FPS-revolutie
343GuiltySpark
Krijg persoonlijk geen genoeg van de serie.
Wel erg jammer dat Bungie geen HALO meer ontwikkelt :(
Kocht de game destijds voor mijn xbox1, na de befaamde 10 van EDGE,
Was in het begin wat teleurgesteld, maar toen de Chief eenmaal aankwam op HALO werd ik stukje bij beetje weggeblazen. CE is voor mij persoonlijk nog altijd het beste deel van de serie.
Hoop dat de remake me weer weet te vermaken.
Jester79
Sgt.NightFire
GoofyZ3
alexvkan
Eglaerinion
Ricje
ems
Dus nah, ik begrijp niet wat er zo speciaal aan is, ook niet als je het 'in de tijd plaats waarin het uitkwam'.
melody
The Chosen One
Shield, maar 2 wapens dragen, goede besturing etc. Daarnaast gewoon geweldige sfeer, combat, vehicles, multiplayer etc.
Vichan
fragfreak
fragfreak
El Grave
pimpkees
Maar mooi voorbeeld om het verschil te zien van pc vs console shooters.
Dat dit spel een revolutie was op de consoles zegt genoeg.
Tegenwoordig is het nog steeds drama om nou echt een shooter op de console te spelen.
[CyW]-=BigBear=-
Qua verhaal en gameplay was Halo best goed, maar wat bij mij sterk overheerst zijn alle negatieve zaken wat het verschuiven van het FPS-genre naar de consoles heeft gebracht, vooral wat betreft de online multiplayer.. Ik noem, geen eigen servers meer kunnen draaien, geen mods meer en geen gratis extra content meer zoals vele community-made en officiele custom maps etc.. In de plaats daarvoor verplichte matchmaking en betaalde servers en DLC.. Weg is de vrijheid, fun en creativiteit.. Nou wat een revolutie.. Eerder de teleurgang van het FPS genre..
pimpkees
Het is gewoon om het geld dat er voor de console ontwikkeld wordt, verder niet.
Als ze de beste shooters willen maken, zullen die voor de pc gemaakt moeten worden.
Pas als dat gebeurt, gaat het shooter genre weer leven op hardcore niveau en zullen we innovatie zien. Tot die tijd zijn shooters RIP.
Het is echt te jammer van de afgelopen jaren dat er zoveel slechte games zijn uitgekomen, puur door verschuiving naar de consoles. Veels te veel mainstram casual troep met hoog uitmelkgehalte.
343GuiltySpark
343GuiltySpark
Wilc0