Final Fantasy Online gaat multiplatform

De term MMORPG als Massively Multiplayer Online Role Playing Game en exclusiviteit spreken elkaar in zekere zin tegen. Hoe massaal kun je met zijn allen in een spelwereld rondlopen als een deel van het potentiële gebruikersbestand wordt uitgesloten omdat zij niet het juiste platform in hun bezit hebben. Aan de andere kant: vrijwel iedere MMORPG maakt gebruik van meerdere servers met iedere een limiet op het aantal toegestane spelers.

Hoe dan ook werd tien jaar geleden de exclusiviteit van Final Fantasy Online, ook dan wel beter bekend als Final Fantasy XI, overboord gegooid en ingeruild voor een strategie waarbij het spel zou verschijnen op zowel PS2, PC, Xbox en de Nintendo GameCube. Die laatste twee consoles heeft de eerste online Final Fantasy nooit weten te bereiken, wel is het spel later nog op de Xbox 360 verschenen. 

Een MMORPG in het leven roepen was tien jaar geleden nog een ambitieus project. Nu ligt de ambitie vooral in een dusdanig kwalitatieve titel op de markt brengen dat het de concurrentie van World of Warcraft kan overleven. Vroeger was het vooral de vraag of er wel genoeg gebruikers zouden zijn die het konden spelen. Zo had de PlayStation 2-versie van het spel extra accessoires nodig, zoals een netwerkadapter. Dat belemmerde het gemak waarmee een speler de wereld van Final Fantasy Online in kon stappen. Desondanks wist de game een trouwe schare fans voor zich te winnen, zij het pas na een moeizame opstartfase. Het duurde nog enkele jaren voordat de game echt winstgevend werd voor uitgever Square-Enix.

Winstgevend genoeg zelf om te denken aan een vervolgproject, dat er ook kwam in de vorm van Final Fantasy XIV. Zonder daar al te veel woorden aan vuil te maken, durven we alvast te stellen dat we over tien jaar niet op eenzelfde manier op die titel terug kunnen blikken. Waar FFXI nog kon rekenen op positieve reacties, daar is het bij FFXIV toch vooral gebleven bij geklaag. Het is niet wat het had kunnen zijn, zelfs niet wat het op zijn minst had moeten zijn.

En dat kan niet meer in een tijdperk waarin tientallen MMORPG's geld vragen om zich te laten spelen. De mogelijkheid om samen met duizenden anderen te spelen is niet meer zo uniek dat een spel daarmee al bestaansrecht verwerft. Het moet ook goed zijn, en dat was het niet, zeker niet ten tijde van de release. Laten we dan toch maar afsluiten met de hoop dat daar de komende jaren alsnog verandering in komt.