EverQuest spelen zonder creditcard

De doorgewinterde World of Warcraft-speler met wellicht wat lichte ontkenningsverschijnselen herkent het beeld wel: vijf dvd-doosjes met daarin reeds gebruikte codes om de speeltijd weer met een aantal maanden te verlengen. De gamecards zoals we die nu kennen liggen gewoon in iedere elektronicazaak en vormen daarmee een prima alternatief voor het maandelijks betalen via creditcard. Tien jaar en een beetje geleden was die mogelijkheid er nog niet en moest je dus ook meteen officieel achttien jaar of ouder zijn om een betaalde MMO te spelen.

Sony Online Entertainment kwam als eerste het concept van de game card, voor zijn nog altijd populaire MMORPG EverQuest. "We zien een wereldwijde toename in de vraag naar onze game en hebben met het uitbreiden van ons betalingssysteem een manier gevonden om deze nieuwe markt aan te boren", zo sprak de toenmalige vice-president marketing bij SOE over de introductie van de kaarten. Het is wat dat betreft ook niet zo gek dat het bedrijf naar een manier zocht om gamers met de online wereld van EverQuest kennis te laten maken, zonder dat hun leeftijd dit in de weg stond. Hoewel de gemiddelde gamer nu misschien iets ouder is, bestond de doelgroep tien jaar geleden toch vooral uit consumenten die nog niet gerechtigd waren voor een creditcard.

Nu is het als tiener niet zo moeilijk meer om in een MMO te stappen, en belangrijker nog, daar te mogen blijven nadat de eerste gratis maand is afgelopen. Je hoeft enkel een winkel in te lopen, daar een kaart te kopen en je kunt weer enkele maanden vooruit. Het marktpotentieel dat een willekeurige MMO tegenwoordig kent is om die reden zeker groter geworden. Of het ook echt vooruitgang genoemd mag worden dat ook twaalfjarige jongens en meisjes zich in online werelden kunnen storten, dat laten we in het midden.