EA gokt op de Playstation2

Eén van de grootste uitgevers ter wereld, Electronic Arts, liet tien jaar geleden weten zich vooral op de PlayStation 2 te gaan richten. EA zou wel games voor alle platformen gaan maken, maar beschouwde PlayStation 2 (die in 2001, in tegenstelling tot GameCube en Xbox, al wel verkrijgbaar is) als het hoofdplatform voor ontwikkeling. Wel zou de uitgever alle platformen goed in de gaten houden, omdat het de potentie in zowel de Xbox, PS2 als GameCube zag. "We geloven er sterk in dat Sony de leider wordt", zo meldt de uitgever.

EA kreeg uiteindelijk natuurlijk helemaal gelijk. Terwijl zowel de GameCube als Xbox tussen de 20 en 25 miljoen exemplaren verkochten, zit de PlayStation 2 inmiddels al boven de 150 miljoen, een ongelooflijk verschil. De PlayStation werd voor de meeste games inderdaad het belangrijkste platform, en GameCube en Xbox ontvingen ports van het systeem, of ontvingen veel games zelfs helemaal niet.

De huidige generatie is wat dat betreft heel anders. Xbox 360 is duidelijk het hoofdplatform waarvoor ontwikkelaars hun games maken, die veelal ook naar PlayStation 3 worden geport. De Wii is qua hardware zo anders dat games veelal exclusief voor het systeem gemaakt moeten worden, wat natuurlijk een stuk minder big budget-titels oplevert. Sony heeft in ieder geval niet zijn dominantie van de afgelopen twee generaties vast weten te houden.