Nieuws
Elden Ring

The Last of Us-maker gefascineerd door verhaalvertelling van Elden Ring

'Games die niet zoveel leunen op een traditioneel narratief om toch een verhaal te vertellen'

Geschreven door Michel Musters op
Naughty Dogs Neil Druckmann geeft aan dat hij gefascineerd is geraakt door subtiele verhaalvertelling in games, zoals in het vorig jaar verschenen FromSoftware-spel Elden Ring.

Dat meldt hij in een interview met The Washington Post. De bedenker van The Last of Us werd gevraagd over zijn mening over verhaalvertelling in games en hoe het zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld.

"Ik ben tegenwoordig vooral gefascineerd door games als Elden Ring en Inside, die niet zoveel leunen op een traditioneel narratief om toch een verhaal te vertellen. Ik denk dat veel van de beste verhaalvertelling in The Last of Us niet alleen in de tussenfilmpjes plaatsvindt, maar ook in de gameplay, het rondlopen in een ruimte en de geschiedenis van een ruimte leren door het te onderzoeken."

Hij vervolgt: "Dat geeft mij veel plezier in games - spellen die er op vertrouwen dat spelers zelf dingen kunnen achterhalen en die niet constant hun hand vasthouden. Daar ben ik op dit moment er gefascineerd door."

In games als Elden Ring en Inside zitten nauwelijks tot geen tussenfilmpjes. In plaats daarvan vertellen de diverse omgevingen en de aanwezige gameplay vaak het grootste deel van het verhaal, al is de beschrijving van items in Elden Ring ook uitgebreid, wat extra achtergrondinformatie kan bieden.

Druckmanns fascinatie met dit soort verhaalvertelling hoeft echter niet te betekenen dat de verhaalvertelling uit The Last of Us of Uncharted helemaal verdwijnt uit toekomstige Naughty Dog-games. "Het betekent niet dat we nooit meer dialogen of tussenfilmpjes zullen gebruiken. Dat zijn nu eenmaal gereedschappen in je gereedschapsdoos. Het gaat erom hoe je al die verschillende aspecten gebruikt - sommigen afkomstig uit andere vormen van media, sommigen via gevonden notities en de omgeving die een verhaal vertelt."

Druckmann kon geen details geven over de projecten waar men bij Naughty Dog op dit moment aan werkt. Het is bekend dat de studio een multiplayerspel gebaseerd op The Last of Us ontwikkelt, maar men heeft ook een andere game in ontwikkeling waar nog niets over bekend is. "Ik kan je wel vertellen dat de teams erg enthousiast zijn over de verschillende projecten die we hebben lopen."

Vanaf 16 januari verschijnt er wekelijks een aflevering van de verfilming van The Last of Us op HBO Max. Lees hier de Gamer.nl-review van het eerste seizoen. Het interview met Druckmann dat hierboven wordt aangehaald, is hieronder in zijn geheel te bekijken.

Dit artikel delen:

Lees meer

Ontwikkeling MSI Afterburner in zwaar weer door oorlogssancties AMD lijkt Company of Heroes 3-bundel voor cpu's voor te bereiden
16

Reacties op: The Last of Us-maker gefascineerd door verhaalvertelling van Elden Ring

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    poklaan

    • 10 januari 2023 16:39
    De eerste The Last of Us had hier al een heel goed voorbeeld van met Ish en de andere in het riool. Geen cutscenes maar als je goed op de omgeving let kom je erachter dat daar mensen met kinderen woonde maar nadat een geinfecteerde toch binnen wist de komen zijn ze allemaal overleden en als ik het me goed herrinnen hebben ze zelf de kinderen vermoord om hun een ergen lot te besparen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Rachid.H

    • 10 januari 2023 19:16
    @poklaan van heel dat spel wat eigenlijk ongelooflijk goed was, is mij dat zo lang bijgebleven. Nu je er over begint denk ik van ojaaa. Dat hebben ze echt briljant gedaan. Door beetje bij beetje te ontdekken/onderzoeken kwam je erachter wat het lot van ze was.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 10 januari 2023 20:17
    @Rachid.H
    Het was zo goed dat HBO en Sony van mij best een mini-serie erover mogen maken van mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkSlide.nl

    • 10 januari 2023 17:42
    Ik kan beide manieren van vertellen wel waarderen. Bij de Fromsoft games is het wel prettig dat het verhaal meer op de achtergrond ligt, degenen die er behoefte aan hebben kunnen zich er dan in verdiepen. Het verhaal van Elden Ring en Dark Souls boeit mij eigenlijk niet zo veel vanwege de vaagheid en het hoge fantasiegehalte maar dan is er nog de verslavende gameplay en multiplayer waar ik me uren mee kan vermaken. Bloodborne is de enige From game waar ik in het verhaal gedoken ben omdat de spelwereld me er helemaal in trok.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TiRamySu

    • 10 januari 2023 19:16
    @DarkSlide.nl het interesseert mij wel maar kan niet wijs worden uit die vaagheid. Moet al dedicated genoeg zijn voor de difficulty laat staan nog het verhaal uit te gaan pluizen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkSlide.nl

    • 10 januari 2023 22:27
    @TiRamySu Zelfs ik, als elite die-hard Fromsoft godgamer, ben niet gezegend met het inzicht om de verhalen volledig te kunnen bevatten. Alleen de alwetende oppergod Hidetaki Miyazaki zelf heeft de absolute kennis en wijsheid in pacht betreft de heilige waarheid. Wij zullen ons geduld op de proef moeten stellen en wachten op een gebaar van boven. Wellicht in de vorm van een goddelijke tussenkomst (lees DLC), de antwoorden die daarmee op ons neerdalen kunnen ons dichter bij de waarheid brengen.

    Amen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Rossellini

    • 11 januari 2023 00:13
    @DarkSlide.nl
    Weetje, ook al ben je grappig aan het doen, denk ik, heb ik het idee dat er heel veel type gamers zijn zoals jij die die game de hemel hebben geprezen en dat iedere gamer onder een soort van groepsdruk ervaart om die game fantastisch te moeten vinden.

    Na een jaar niet veel tijd te hebben gehad om aan een open wereld game te beginnen was het een maand geleden eindelijk zover dat ik me er volledig aan wilde geven te beginnen aan Elden ring. Ik twijfelde ook tussen Ghost of tsushima maar omdat iedereen Elden Ring zag als game of the year was de keuze snel gemaakt.

    Maar man, heb me een maand lang iedere dag alleen maar zitten ergere n. Wat een depressief gedoe is dat zeg. Iedereen maar aan het jammeren en iedereen die je maar "dood" wilt hebben. Verhaal waarvan ik nog steeds niet weet wat wat is.

    Een wereld wat super groot is wat normaal gesproken alleen maar goed zou zijn, maar je hebt niet eens tijd om te genieten van de omgeving omdat je opeens paar skeletten heb die tegen je aan lopen te porren. En dan weer al je runes kwijt ben en helemaal in de stress het weer moet zien te vinden voordat je het voorgoed kwijt bent.

    Nee joh. Dus dan maar allerlei youtube filmpjes bekijken hoe je snel kan upgraden want anders zit je alleen tegen dezelfde skelletjes te vechten ipv wat grotere monsters.

    Dus vandaag maar begonnen aan Ghost of tsushima. Man, wat een verademing zeg. Ten eerste een veel mooiere wereld. Eindelijk wat npc's die ook vriendelijk zijn en waar je rustig kan genieten van de wereld. En niet alleen hack en slash maar doordacht vechten of sluipen en stealth gaan.

    Nee sorry, die game of the year award kan echt niet. Al vond ik in elden ring die reusachtige wezens wel echt indrukwekkend gemaakt moet ik zeggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TiRamySu

    • 11 januari 2023 19:31
    @DarkSlide.nl ik doe de moeite niet meer voor het verhaal als de dlc komt. Overigens alle fromsoftware games vind ik de verhaalvertelling juist ruk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Heer Mida

    • 10 januari 2023 20:10
    FromSoftware's narratieve stijl vind ik meer weg hebben van een op hol geslagen museum. Het verhaal is al verteld, en de speler moet met voorwerpbeschrijvingen er wijs uit maken. Ik zie niet hoe je er emotioneel veel engagement mee kan krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Agent 4125

    • 10 januari 2023 21:09
    @Heer Mida Precies mijn gedachte. Daardoor voel ik 0 connectie met de gebeurtenissen, boeit het me ook niet hoe het verder gaat en haak ik af.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Akira

    • 10 januari 2023 23:33
    @Heer Mida
    Dit vind ik nou echt oprecht de beste omschrijving die ik hierover ben tegengekomen.
    Die ga ik nog wel eens van je quoten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JaccoPeek

    • 11 januari 2023 08:54
    Ik heb de homofobe reacties hier verwijderd en de gebruiker geband.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Agent 4125

    • 11 januari 2023 10:44
    @JaccoPeek Fijn, top dat je hebt ingegrepen. Ik ben op zich niet zo'n voorstander van reacties verwijderen / bannen, maar dit was absurd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JaccoPeek

    • 11 januari 2023 13:43
    @Agent 4125 Geen dank, voor dit soort dingen is geen plaats op de site natuurlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ShadowKiller

    • 11 januari 2023 11:27
    @JaccoPeek
    Dank je wel, Jacco.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 11 januari 2023 13:24
    @JaccoPeek Top Jacco, sorry voor mijn taalgebruik maar hij raakte echt even de verkeerde snaar.