Nieuws
The Game Awards

The Game Awards hadden dit jaar 103 miljoen kijkers

Een stijging van twintig procent ten opzichte van vorig jaar

Geschreven door Michel Musters op
The Game Awards werden dit jaar door 103 miljoen mensen bekeken.

Dat heeft organisator en presentator Geoff Keighley aangekondigd. De show werd vorige week in de nacht van donderdag op vrijdag uitgezonden. Het betreft een stijging van twintig procent aan kijkers ten opzichte van vorig jaar, toen 85 miljoen mensen live keken.

Tijdens The Game Awards werden diverse gameonthullingen gedaan en nieuwe trailers getoond. Zo werden Death Stranding 2, Hades 2 en Armored Core 6 aangekondigd. Ook werden de releasedata van Street Fighter 6 en Final Fantasy 16 onthuld. Elden Ring won de award voor game van het jaar.

Dit artikel delen:

Lees meer

Horizon Chase Turbo nu gratis verkrijgbaar via Epic Games Store John Carmack gaat weg bij Meta
19

Reacties op: The Game Awards hadden dit jaar 103 miljoen kijkers

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    ali3n8tor

    • 17 december 2022 11:26
    103 miljoen… en dan besluiten als bedrijf dat het beter is om maar niets te tonen daar.. want timing is key. :cries: lol

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 17 december 2022 13:40
    @ali3n8tor Ach vorig jaar was Nintendo ook afwezig. Maar daar hoorden we helemaal niemand over. En nu besluit Xbox een jaar over te slaan en is het raar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 17 december 2022 23:23
    @Snoop213

    Nou het is denk ik vooral raar omdat Microsoft het brengt alsof ze vele malen beter een eigen show kunnen maken met meer aandacht. En dat betwijfel ik ten zeerste

    Nintendo met hun Nintendo directs maken altijd veel aandacht. Om de een en of andere reden zijn altijd vrijwel alle console gamers toch wel benieuwd. Ook Sony en Xbox fans.
    Dus die direct krijgt toch wel aandacht en is het dus logisch dat Nintendo kiest voor hun eigen. Tot nu toe is dat succesvol gebleken.

    Bij Xbox voel ik dat niet. Hun eigen showcases waren zelden heel succesvol. En kregen matig aandacht of in ieder geval weinig hype naderhand.
    En wie bereiken ze?
    Een Sony fan gaat niet kijken. Puur een Nintendo speler ook niet. En Xbox is de kleinste user base van allemaal.
    Dus daarom vind ik het wel gek dat zij in hun beleving een veel beter moment denken te kiezen dan een event waar 103 miljoen mensen keken. En ja dat is nu, vorig jaar waren dat er 20 procent minder maar dan heb je het nog over een 85 miljoen. Met die gedachte van vorig jaar is dat toch genoeg reden lijkt me.

    Dat noem ik wel een gemiste kans ja. En ik geloof ook nooit dat hun showcase volgend jaar dat aantal gaat halen.
    Nu moeten ze vooral doen wat ze willen hoor. Maar ik zie dit als een gemiste kans om niet een klein beetje uit de doeken te doen als soort van marketing naar je eigen showcase.

    Een paar kleine trailers met daarbij een vermelding dat er veel meer informatie komt ergens begin volgend jaar zou hele vele hype kunnen maken.
    Nu zit men als fan eerder gewoon vervelend te wachten op nieuws.
    Dat is overigens bij Nintendo ook zo maar zodra die een direct aankondiging doen gaat de hele hype trein al draaien en dat stukje mist Xbox momenteel nog.
    Dus die zouden zoveel mogelijk events moeten pakken zou ik zeggen. Al is het dus maar om de fans gerust te stellen dat volgend jaar alles goed gaat komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Deadspacer

    • 18 december 2022 02:28
    @watashi wa maurice desu. wederom goed gezegd!

    Vooral dat stukje nintendo direct daar ben ik altijd wel gehyped voor en de state of plays van Ps daar weet je ook dat er iets goeds getoond word.

    Vroeger keek ik gewoon uit naar e3 daar kon je bijna zonder twijfel verwachten dat je wat ging zien van een aankomende game van elk bedrijf! Achja mee gaan met de tijd haha!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 18 december 2022 10:50
    @Deadspacer Nou de laatste 2 State of plays waren van een uitstekend niveau. Maar die daarvoor waren vaak niet om aan te gluren. Nintendo directs heb er altijd hype voor. Maar ze zijn ook vaak niet om aan te gluren. De vele headlines games die er niet uitzien. En vooral de laatste keren teveel Jrpg in plaats van hun eigen ips.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 18 december 2022 21:41
    @Snoop213 die jrpgs zijn soms ook hun eigen Ips.
    Zoals fire emblem is ook Nintendo. Ze hebben mee geholpen bij de ontwikkeling en zijn altidj de uitgever geweest. Dus ga er maar vanuit dat dit op in hun handen is.

    Ik weet dat jij niks hebt met die stijl en die anime influenced role playing. Maar Nintendo zal echt wel weten wat ze doen. Als jij de baas van een bedrijf was en jij ziet dat bepaalde genres in de lift zitten ga je ook daarop inzetten. Helaas voor oudere franchises maar zo werkt zaken doen nu eenmaal.
    Het is geen liefdadigheid dat Nintendo maar moet doen wat een kleinere groep fans verwacht.
    Mogelijk is de verkoop van bijvoorbeeld donkey kong country tropical freeze zo tegengevallen dat het commercieel niet interessant is.
    En dat van star fox durf ik zeker te beweren en Fzero. Volgens mij zijn die laatste games in die series helemaal niet goed verkocht.
    Als jij de baas zou zijn zou je ook niet inzetten op games die langzaamaan minder gaan verkopen en inzetten op die games die wel in de lift zitten.
    En Japanse en Koreaanse pop cultuur dingen zijn echt mega groot tegenwoordig.
    Het is niet normaal hoe vaak ik mensen met een Japanse of Koreaanse artiest zie lopen op zijn shirt.
    En kijk maar eens in een goede platenzaak. Daar hebben ze vaak ook een Koreaanse en Japanse afdeling met albums van die artiesten.
    En in Nederland treden ook steeds vaker grotere Japanse namen op ook in steeds grotere zalen.
    Dus die Japanse/Aziatische stijl is wel steeds groter aan het worden en de beste manier om op die trein te stappen voor hij het station uit is is niet om dan eigenwijs toch maar een Star Wars achtige game te maken die niemand echt nog wil kopen.

    Met alle respect ik mis die games ook he. Ik wil ook donkey Kong, star fox, Fzero.
    Maar ik besef heel goed waarom dit niet in de lijn van logica ligt.
    Met een beetje analyze en kennis van wat er in de wereld speelt zie je al veel.
    En ik zie heel goed wat er speelt in de wereld en hoe Azie kwa cultuur langzaam hierheen komt. En dus games steeds meer verkocht zullen worden.
    En westerse games bij Nintendo steeds minder.
    Dat kan ook een fase zijn maar dat is wel waarin we nu zitten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 18 december 2022 22:30
    @watashi wa maurice desu. Fire emblem Treehouses heeft wereldwijd 3.82 miljoen keer verkocht. Dat is erg weinig als je bedenkt hoeveel Switch systemen er verkocht zijn. Ter vergelijking Donkey Kong Country tropical Freeze kwam op de Wii u uit voordat Mario Kart 8 uitkwam en heeft alsnog bijna 2 miljoen stuks verkocht. Terwijl de laatste fire emblem over bijna 100 miljoen Switch systemen er niet eens 4 miljoen sales heeft gehaald. Je kunt dus niet zeggen dat Fire emblem wereldwijd beter verkoopt. En Star Fox zero kwam uit toen de Wii u opgegeven werd dus ook die franchises verdiend een nieuwe kans . Daarbij kun je niet alleen maar verkoopknalllers maken. Maar moet je soms ook de niche gamer een plezier doen. Zoals met Metroid Dread. Daarbij met het Theme Park en de aanwezigheid in de film van Dk en familie. En de geruchten over een Dk film en serie. Kan met de huidige geruchten over een nieuwe Dk van EPD de serie niet lang meer afwezig zijn .En zeker wanneer het back in house is. Gaat Dk de liefde krijgen die het hoort te krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 18 december 2022 10:47
    @watashi wa maurice desu. Maar ik heb het even nagekeken de laatste showcase van Xbox hadden op yt 4.1 miljoen views via het officiele Xbox kanaal. Nintendo zijn laatste direct in september had via het yt kanaal 5 miljoen views. Dus dat scheelt niet heel erg veel. Daarbij is Nederland de Xbox niet heel populair maar in de landen als de Uk en Usa wel .

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 18 december 2022 21:24
    @Snoop213

    Ik ik snap je punt en daar ben ik het ook helemaal mee eens. Maar afgezien van de kijkers is het dieper dan dat

    Want toch is Xbox wel de kleinste user base. Misschien dat ze nu net zo veel views krijgen omdat iedereen hoopt op leuke aankondigingen. Maar vaak vallen die volgens mij wel tegen.
    Ik kan weinig showcases herinneren die indruk maakten.

    Maar van Sony en Nintendo zijn meerdere game aankondigingen te benoemen die meteen dikke hype kreeg.
    Of ze dan wel of niet veel views kregen.
    En ook al kloppen de cijfers dat Nintendo maar marginaal voorloopt, ondertussen zijn hun verkopen uit of the box. Dus ondanks hun minimale verschil halen ze elke concurrentie nu momenteel in. Dus is blijf er wel bij dat ik Nintendo snap omdat dit blijkbaar succesvol is.
    Zij hebben dan misschien niet veel view maar blijkbaar bereiken ze toch meer mensen. Nieuws, trending topics en dergelijke
    Stukjes geknipt uit de direct en alles samen doet ook wat.

    En ik blijf erbij dat Microsoft daarmee ver en niet een beetje maar mijlenver achterligt. Wat ze naar buiten brengen is marginaal interessant om veel onderwerpen te vullen. En vooral niet genoeg ook lang trending topic te zijn en diepe analyses.
    Voorbeeld.
    Zodra een trailer van Tears of the kingdom komt worden de personages meteen onder een vergrootglas gelegd en vergeleken met Breath of the Wild, en zo gekeken wat er anders is aan Link na zijn vorige avontuur.
    Die hype en die status heeft bijna geen enkele Xbox game. Of ik durf te zeggen gewoon geen enkele.
    En daarom zou Microsoft in mijn ogen dus alles moeten aanpakken om het vuurtje warm te houden. Zo veel mogelijk doen om de hashtags met hun games gevuld houden.
    Een trailer, zo nu en dan een screenshot, een developers diary, een interview met op de achtergrond per ongeluk een scherm open, laat die hype train werken.
    Sony snapt het. Nintendo snapt het. Die Amerikanen, ze denken dat de dat niet nodig hebben.
    Ondertussen hebben ze al meerdere generaties de sterkste console en blijven ze de eeuwige derde in algemene verkoop en succes kwa games.
    Dat terwijl ze met die powerhouses en sterke games de concurrentie zouden moet wegblazen.

    Ik snap je gevoel en dat men in aantal naast elkaar niet veel verschil kwa view, maar Nintendo bereikt met dat kleine aantal views wel iets wat Xbox mist, hype. En ja hype kun je maken.
    Zoals die dingen die altijd achter Phil spencer staan. Dat lijken maar simpele dingen maar dat maakt wel iets los. Onder andere dat mensen gaan hypen, onderzoeken. Veel praten. Speculeren.
    Maar naast die dingen doet Micro niks behalve afwachten en zeggen:

    Nu is niet het goede moment.

    Hahahah

    Maar ik wacht gewoon af hoor. Maar ik vind mijn Series X nu nog niet bepaald een knaller van aankoop. Ik speel vooral back catalog games op ik ook op een Xbox One X had kunnen spelen en die was goedkoper geweest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 18 december 2022 22:34
    @watashi wa maurice desu. Xbox showcases de laatste paar waren prima in orde. Alleen nu moeten ze gaan zorgen dat ze flinke gameplay onthullingen blijven doen. En af en toe een mega verassing. Want als ze idd die rumoured Banjo kazooie game aankondigt gaat dat voor mij echt alles overtreffen wat Sony ooit heeft aangekondigd. Maar dat er ook meer over Nintendo games gesproken wordt. Is omdat er ook veel meer speciale Nintendo gerelateerde kanalen zijn. Xbox moet nu wel gaan leveren maar dat gaat hopelijk beginnen met Redfall.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 19 december 2022 00:52
    @Snoop213

    Ik hoop dat je gelijk hebt en dat k het allemaal wat te negatief inzag.
    We zullen het volgend jaar wel gaan zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 19 december 2022 05:40
    @watashi wa maurice desu. Ja want waarom zou Nintendo een themapark rond Donkey Kong bijbouwen als ze niets meer met het ip van plan zijn. En gezien de verkoopcijfers zijn Xenoblade en Fire emblem niet populairder wereldwijd gezien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Deadspacer

    • 18 december 2022 02:27
    @ali3n8tor onbegrijpelijke keuze idd zeker nu ze eigenlijk wel iets te tonen moeten hebben

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 18 december 2022 10:51
    @Deadspacer Niet als Xbox meerdere Xbox showcases gaat houden in 2023. Dan hoef je spotlight niet met je concurrenten te delen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Deadspacer

    • 18 december 2022 21:15
    @Snoop213 Ja ik hoop wel dat ze zoiets gaan doen waar je dan ook echt iets hoort of ziet van bijv een Fable of Banjo Kazooie game dat hoop ik nog steeds elk jaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkSlide.nl

    • 17 december 2022 11:34
    Was ook een top show. Dat had die Geoff toch weer mooi geregeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    armilo-theus

    • 17 december 2022 13:28
    Hoe bereken ze dat. Op twitch hebben ze totaal 4.2mil en op youtube 5.1mil waar komt de rest dan vandaan?

    Laat maar in zijn tweet komt al voor dat er nog meer websites zijn waar mensen naar keken. Damn dat is echt fcking veel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 18 december 2022 11:19
    @armilo-theus
    Een van de voorwaarden voor het streamen van The Game Awards is om de kijkcijfers door te geven. Nou ja, de piekcijfers* van dat moment.
    Er zijn honderden, zo niet duizenden, streamers die TGA jaarlijks co-streamen. Dat is een knusser gevoel.

    Voorbeeldopgave: 100 mensen co-streamen TGA en hebben ieder een piekaantal kijkers van 1 miljoen. Hoeveel mensen kijken dan naar TGA?
    Het zullen er in ieder geval tientallen miljoenen zijn, dat is duidelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    NrFive

    • 17 december 2022 16:24
    Veel sites deden ook allemaal acties zoals Epic en Steam. Dat helpt ook wel met kijkersaantal :)