"Het komt erop neer dat de prijzen bijna vijftien jaar niet zijn gestegen, en dat productiekosten zijn gestegen met 200 tot 300 procent", zegt de CEO over NBA 2K21, dat 74,99 euro gaat kosten op de PlayStation 5 en Xbox Series X. "Beter gezegd: niemand geeft om hoe hoog je productiekosten zijn, en wat consumenten met het product kunnen doen is compleet veranderd.
We leveren een veel, veel grotere game voor 60 of 70 dollar dan we vorig jaar deden. De mogelijkheid om online geld uit te geven is compleet optioneel, en het is geen free-to-play-titel. Het is een complete, fantastisch robuuste ervaring, zelfs als je nog geen dubbeltje na je aankoop meer spendeert."
Ook vertelt Zelnick dat hij cloud gaming-diensten als Google Stadia nog geen lucratief platform vindt om Take-Two-titels op te verkopen, met name vanwege technologische obstakels.
"Het tweede probleem is dat je het in de handen van de consument moet krijgen. Ze zijn overgeleverd aan wat voor technologie bestaat waar ze wonen.
We hebben 135 miljoen exemplaren van GTA 5 verkocht, en 32 miljoen van Red Dead Redemption. Ik zou willen kunnen zeggen dat er een moment komt waarop cloud gaming-diensten betekenen dat deze aantallen verdubbelen, maar ik zie het niet."
Reacties op: Take-Two: 'We leveren voor 60 dollar een veel grotere game dan vroeger'
MarzoriuM
AGxKiiNG
Maar ze hebben natuurlijk wel gelijk dat de prijs verder nooit is gestegen.
mhnl1979
Jumpman
Ryme
Rexus
Kan mij voorstellen dat jaarlijks terugkerende titels zoals NBA het inderdaad zwaarder krijgen als je elk jaar aan dezelfde mensen verkoopt.
Het is bijna alsof je vernieuwed moet zijn om een succesvol of concurrerend product af te leveren #suprisedpikachu
Ryme
De rest van je verhaal slaat de spijker op z'n kop 😂
Minoesh
Ik zie het probleem niet. In de gaming industry groeit de winst al 15 jaar. Wat wil hij nou zeggen met zijn 'de prijzen zijn 15 jaar niet gestegen.' Dat ze niet genoeg winst maken?
Overigens wil ik best meer betalen voor games als ze dan de ingame verkopen en lootboxes weghalen, ze hun werknemers betalen voor hun overuren en deze humaan behandelen in plaats van hen onder druk zetten met crunches van maanden.
Zolang ze dat soort waardeloze dingen doen koop ik geen games meer van bedrijven waarvan bekend is dat dit gebeurt. (Bijna alle grote spelers.) En ik weet dat dit betekent dat ik veel games niet meer kan spelen. Er is genoeg interessants te vinden bij indie developers dat ik dat wel overleef :p
ravw
nu betaal je gemiddeld zo 50 Euro voor een game .. dat wil zeggen 100 GLD
en dan maar zeggen dat de prijzen niet gestegen zijn … nee die van de boodschappen en de cafe's ook niet zeker..lol :-(
flameburner
Kan me nog goed herinneren dat SNES games gemiddeld 150 gulden kostte en een verse pc game was al snel 80-100 gulden, al niet duurder. De prijs is niet veel veranderd in alle jaren.
hulstpower
Floks
watashi wa maurice desu.
Je beseft dat Zelda1 vroeger 169 gulden kostte?
Dat is dus in 1986 ofzo.
Nu is dat in een snelle rekensom delen door 2,3 ongeveer 70 tot 73 euro.
Ondertussen zijn we jaren aan inflatie en de overstap naar euro verder, en serieus alles is sindsdien wel 3 a 4 x duurder geworden. Want de omgang van onze oude gulden naar euro ging in het begin wel netjes, maar na jaren inflatie en mogelijk euro crisissen verder is het oude gulden bedrag nu euro of nog hoger.
Behalve bij games.
Die basis prijs is nog altijd dezelfde als de meeste NES games.
.die waren nooit goedkoper dan 119 of 129 gulden.
En de toppers dus nog hoger, zoals de beide zelda games.
Alles is duurder geworden maar de basis prijs van game’s al 35 jaar niet.
Ik heb eens gelezen als je de inflaties zou meetellen nu zou een game nu minstens 120 euro zijn.
GoofyZ3
Djobba007
In Valorant een skin pack kopen? 71 euro. Maar natuurlijk kun je niet direct 71 euro afrekenen, je moet point packs kopen, dus je zal voor 75 euro moeten kopen, en dan heb je dus nog ongebruike puntjes waar je niks mee kunt. Warzone? Zelfde verhaal. FIFA? 60 euro voor de game, vervolgens gaan veel spelers ook FUT spelen. Ik heb zelf voor honderden euro's aan gold packs gekocht in 2016-2017. Dan heb je nog games als GTA 5, waar een online mode in zit en waar mensen geld uitgeven voor van alles en nog wat. Plus dat ze de game inmiddels op 6 (?) platforms hebben uitgebracht, en ook nog eens op de next gen consoles gaan uitbrengen. Dan heb je nog de subscription games zoals WoW. Dat is helemaal een goudmijn, en dat voor bijna 16 jaar al. $10 per maand om te spelen, aanschaf van game + nieuwe expansions (34,99 per expansion), dan heb je nog de services zoals server transfer, character transfer, etc. etc. En dan nog skins uiteraard.
Wat mij betreft hebben ze weinig te klagen.
Qinneth