Onderzoekers van de Duitse Eberhard Karls-Universiteit Tübingen werken aan het Mario AI Project, zo tonen zij in een video. De kunstmatige intelligentie is zo ingesteld dat die zowel van de spelwereld als van spraakcommando’s kan leren. Zo kan Mario worden verteld dat als hij op de vijandige Goomba’s springt, die sterven. Mario onthoudt dit, en past dit toe als hij een volgende taak krijgt. Ook kan hij zelfstandig rondspringen door zijn spelwereld, en zo leren wat er gebeurt als hij muntjes oppakt.

Honger en angst

De kunstmatige intelligentie is zo ingesteld dat muntjes de honger van Mario stillen. Op de achtergrond lopen verschillende emoties, die veranderen door wat Mario in zijn spelwereld doet. De emoties beïnvloeden bovendien wat Mario doet, en hoe hij vragen beantwoordt.

Heeft hij honger, zal hij zelfstandig op zoek gaan naar muntjes. Wanneer zijn emoties stabiel zijn, gaat hij op onderzoek uit. Komt hij daarbij een vijand tegen, zal hij bang zijn en hem proberen te doden door er op te springen. Als Mario wordt gevraagd hoe hij vijanden moet doden, zal hij reageren dat dat waarschijnlijk gebeurt door op ze te springen.

De kunstmatige intelligentie maakt gebruik van Sphinx, spraakherkenningssoftware van de Amerikaanse Carnegie-Mellon Universiteit. Zo kan Mario woorden herkennen die gekoppeld zijn aan zijn spelwereld.

Door NUtech.