Het is een gewaagde uitspraak van Blizzard maar volgens een interview met Chris Sigaty, producer van StarCraft II, zal het vervolg op een van de pittigste RTS-games ooit gemaakt ook speelbaar moeten zijn voor wat minder ervaren spelers (spelers zoals je moeder of je vriendin).

StarCraft was en is nog steeds een populaire game onder pro-gamers. In Zuid-Korea wordt de game nog dagelijks op grote schaal en op professioneel niveau gespeeld. Het is dan ook opvallend dat Blizzard de game toegankelijk wil maken voor, met alle respect voor moeders en vriendinnen wereldwijd, mensen die amper een videogame spelen.

"Het is een erg dunne lijn tussen een game maken voor pro-gamers en voor een groot publiek. We willen er zeker van zijn dat de game perfect gebalanceerd is voor bijvoorbeeld E-sports, maar luister, ik wil dat ook mijn moeder het spel kan spelen. Ik begrijp ook wel dat ze niet op hetzelfde niveau kan spelen zoals de pro-gamers dat doen, dus we zijn nu aan het kijken hoe we het micromanagementgedeelte van het spel kunnen omdraaien. Zodat een totale leek ook kan genieten van de coole dingen in StarCraft II", aldus Sigaty.

Een gedurfd plan van Blizzard, want er zullen genoeg gamers zijn, die juist die hoge moeilijkheidsgraad van StarCraft zo plezierig vonden. Aan de andere kant is het streven van Blizzard om een populaire game zoals StarCraft voor iedereen speelbaar te maken bewonderenswaardig.