Nieuws
Stadia

Stadia-regisseur: 'Streamers moeten betalen voor gebruik van games'

Google neemt afstand van uitspraak

Geschreven door Jacco Peek op
Alex Hutchinson, creative director van Stadia Games en Entertainment Montreal, vindt dat contentmakers moeten betalen voor het streamen van games. Google heeft afstand genomen van de uitspraak.

'Streamers die zich druk maken over dat hun content wordt verwijderd omdat ze muziek gebruiken waar ze niet voor betalen zouden zich meer zorgen moeten maken over het feit dat ze gameplay streamen waar ze ook niet voor betalen', zegt Hutchinson op Twitter. 'Het is allemaal weg zodra uitgevers het gaan handhaven.

De echte waarheid is dat streamers ontwikkelaars zouden moeten betalen voor de games die ze streamen. Ze zouden een licentie moeten kopen zoals in elke echte industrie en betalen voor de content die ze gebruiken.'

De tweets veroorzaakten veel ophef op Twitter onder contentmakers, media een uitgevers. Een woordvoerder van Google zegt in een conversatie met website 9to5google dat Hutchinsons tweets 'niet die van Google Stadia representeren.'

Ook Ryan Wyatt, hoofd van YouTube Gaming bij Google, meldt dat uitgevers een streamers een 'prachtige symbiotische relatie hebben'.

Alex Hutchinson was eerder regisseur van Assassin's Creed 3, Far Cry 4 en Journey to the Savage Planet. De ontwikkelaar van die laatste game, Typhoon Studios, werd in 2017 gekocht door Google.

Dit artikel delen:

Lees meer

Xbox-hoofd hint naar xCloud-ondersteuning voor ‘streaming sticks’ De Quantum 200 en 600: een greep uit het grote aanbod gameheadsets van Jbl
20

Reacties op: Stadia-regisseur: 'Streamers moeten betalen voor gebruik van games'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    wokkel

    • 23 oktober 2020 15:11
    Wat een gelul hè, mafkees.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    HunterSeeker

    • 23 oktober 2020 15:29
    snap zn punt wel, want muziek en films mag je ook niet streamen. Alleen hoe ver wil je het laten gaan? Mag je ook geen bordspellen meer spelen? of die dan wel maar digitale versies dan weer niet? Waar trek je de lijn.
    Denk dat ontwikkelaars het eerder kunnen zien als gratis reclame voor hun game. Als je dan de redenering van meneer Hutchinson gaat volgen dan zouden ontwikkelaars eigenlijk de streamers moeten betalen. Gaat eigenlijk ook op voor muziek en films als je toch bezig bent.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Omnikon

    • 23 oktober 2020 15:32
    Tjah, je gebruikt andermans content om er zelf baat bij te hebben… als je super ouderwets denkt heeft hij een punt…

    Ik zou het eerlijk gezegd zelf toch meer als gratis reclame zien maar goed…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 23 oktober 2020 15:34
    Elke noemenswaardige uitgever zal waarschijnlijk 1x in de zoveel tijd onderzoeken wat voor een impact het uploaden en streamen van hun games heeft op hun inkomsten, en ik durf goed geld te wedden dat die onderzoeken laten zien dat het uploaden en streamen van hun games in feite gratis reclame is en alleen maar voor hogere verkoopaantallen zorgt. Het zegt al veel dat steeds meer en meer uitgevers de grote YouTubers en Twitch streamers goed geld betalen om hun games op de dag van release of soms zelfs al een paar dagen eerder te streamen/uploaden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 23 oktober 2020 16:27
    @poklaan dat denk ik ook. Waar films en muziek de ervaring al geweest is bij het luisteren of zien is dat bij games natuurlijk anders. Dan zie je iets wat je leuk lijkt te spelen en dat zet aan tot aankoop. Het spelen is toch een groot deel van de ervaring bij games en dat ontbreekt bij deze streams.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 23 oktober 2020 16:35
    Google moet mij maar eens gaan betalen voor het gebruik van al mijn data.

    Serieus, dit soort mensen verneuken de industrie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 24 oktober 2020 04:56
    @ali3n8tor eens met je 2e punt. Maar je 1e punt sla je de plank mis. Jij bent akkoord gegaan dat google mag doen met jouw data wat ze willen. Wil je dat niet, dan moet je geen gebruik maken van hun diensten.

    Ik zeg niet dat ik het leuk vind of zo hoor. Maar wettelijk is dat wel hoe t zit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Minoesh

    • 23 oktober 2020 18:12
    Ligt aan het type spel en aan wat en hoeveel de streamer van het spel laat zien.

    In de omschrijving van Fair use staat dat content genoeg transformerend moet zijn en er niet toe mag leiden dat mensen wanneer ze naar de gameplay/ video kijken, ze niet meer de originele content gaan bekijken/ spelen.

    Bij games die het vooral van het verhaal of de puzzels moeten hebben kan een volledige let's play serie of lange gameplay stream die regels overtreden.

    Bij een spel zoals CoD, LoL of WoW zullen mensen niet snel denken: ik kijk hiernaar en ik ga het spel daarna niet meer spelen, want nu heb ik het wel gezien. Daar speelt dat probleem dus niet zo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Chinco

    • 23 oktober 2020 19:11
    @Minoesh daar heb ik zo'n hekel aan, video walkthroughs van Visual Novels en puzzelgames. Geef mij maar gewoon een tekstgebaseerde walkthrough.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 23 oktober 2020 18:32
    Wat een heerlijk impopulaire opmerking is dit.. oei oei oei. Niet handig als je een niet zo lekker lopend product tegelijk aan de man probeert te brengen, zal hem zeker niet in dank worden afgenomen. Niet door zijn (potentiële) klanten en niet door zijn baas Google

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    smoothy101

    • 23 oktober 2020 20:03
    De beste man heeft gewoon gelijk. Een game die je koopt is van jezelf en je bent geheel vrij om die te spelen. Maar zodra je geld gaat verdienen met de game steel je eigenlijk van de developers hoe dom het ook klinkt. Ja de game kan meer bekendheid krijgen en dat is ook de reden dat de meeste het gewoon toe laten meer views kan leiden tot meer sales.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 23 oktober 2020 20:43
    @smoothy101 Ik denk dat als jij een kleine beginnende studio bent je maar wat blij bent dat een bekende streamer jouw game onder de aandacht brengt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 24 oktober 2020 04:59
    Ik heb een gruwelijke hekel aan streams door een vriend van mij die niets anders doet dan de hele dag streams kijken.
    Een game met hem samen spelen is dus geen reet aan. Hij weet alles al.

    En ja ik snap dat dat meer aan hem ligt dan aan de streamer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 24 oktober 2020 11:22
    @darkmanwls dat ligt compleet aan hem, en jou, niet "meer" aan hem. Je kan ook videos op Youtube kijken, heb je ook een hekel aan Youtube?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 24 oktober 2020 14:23
    @Millman7 Ik snap de vergelijking niet helemaal. Het heeft niet te maken met video's. Maar met het feit dat hij dan alles al gezien heeft en alles spoiled. Hoe ligt dat aan mij, en wat heeft youtube daar mee te maken?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoRightAhead

    • 24 oktober 2020 15:09
    Lastig punt. Ik maak me ook wel eens schuldig aan het kijken van een game. Ik betaal hier niks voor, wat economisch gezien niet gezond is voor de developer. Ik zou hier zelf best wat voor willen betalen, maar zeker niet full price. Als de streamer er voor moet betalen is het wat mij betreft ook opgelost, hij verdient er toch al genoeg aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ricje

    • 24 oktober 2020 16:20
    @GoRightAhead
    Tuurlijk verdienen streamers er geld aan maar er hangt ook wat tegenaan.
    Uren van interactie met kijkers (waardoor het spelen van een spel anders wordt dan wanneer je het uit plezier zou spelen). Publieke figuren krijgen ook meer betaald dan iemand die bijvoorbeeld op kantoor werkt toch? Het is behoorlijk mentaal werk ook. Rekening houden met je kijkers terwijl je bezig bent.

    Vee uren onbetaald werk aan videobewerking om hun fans/volgers van entertainment te voorzien wanneer ze niet streamen.

    Dus ja, streamers hebben diverse bronnen van inkomen maar ze doen er ook wat voor EN ze geven gratis reclame waardoor ontwikkelaars meer klanten krijgen.

    Kijk bijvoorbeeld naar Among Us.
    Kwam in 2018 uit en werd een korte tijd geleden ineens behoorlijk populair omdat een aantal grote streamers begon met het streamen van dit spel.
    Zonder deze streamers zou het waarschijnlijk lang niet zoveel hebben opgebracht voor de ontwikkelaars.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ricje

    • 24 oktober 2020 16:11
    Misschien dat hij dan meteen naar het grotere plaatje moet kijken.
    Kookprogramma's? Daar zullen ze boeren voor moeten betalen
    Het dragen van kleding op televisie e.d.? licentie kopen bij de mensen die de kleding maken.
    Auto's in films en series? Licentie kopen

    Hey, laten we overal een licentie aan vast hangen!

    Maar even serieus; streamers geven als het ware gratis reclame. Ze plaatsen de content ook op platforms zoals Youtube, stoppen uren in het bewerken van hun content en rekenen er geen geld voor. In ruil voor mogelijke inkomsten uit views en subscriptions (om te compenseren voor de tijd die ze erin stoppen) vragen ze geen geld voor hetgeen dat zij laten zien. Daarentegen kost het maken en laten zien van reclames geld.
    Ontwikkelaars krijgen gratis reclame voor hun producten en dit leidt tot meer verkopen. Als deze meneer dit niet snapt dan kan hij beter op zoek gaan naar ander werk buiten deze industrie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    mcbrew

    • 24 oktober 2020 18:51
    Ik denk dat streamers juist geld van ontwikkelaars zouden moeten krijgen. Volgens mij is het de beste reclame voor je game als een bekende streamer het speelt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pascal08

    • 25 oktober 2020 13:33
    Gekke wereld is het.