De uitgever laat weten dat de engine wordt ingezet voor zowel casual games als grote titels en dat deze geschikt is voor Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation Vita en PC. Luminous ondersteunt daarnaast DirectX 11 en maakt het mogelijk om kleren en vloeistoffen realistisch te simuleren. Verder biedt het ook real-time weerspiegelingen en nieuwe technieken waarmee 3D-objecten specifieker en makkelijker te bewerken zijn met minimaal gebruik van het geheugen.

De ontwikkelaar heeft meerdere foto's gepubliceerd waarin daadwerkelijke omgevingen worden vergeleken met nagemaakte versies door de nieuwe engine. "Als ik een foto neem en dezelfde objecten namaak in een game met de juiste beschikbare middelen, dan kan ik een weergave bereiken die erg veel op het origineel lijkt, omdat ik de fysieke parameters gebruik van de echte wereld", aldus technology officer van Square Enix, Julien Merceron.

Luminous zou ook de kunstmatige intelligentie van computergestuurde personages moeten verbeteren, omdat zij gebruik kunnen maken van kennis over de wereld om hen heen. Yoshihisa Hashimoto van Square Enix liet tot slot weten dat de kosten voor het produceren van games met de nieuwe engine tot 30 procent lager liggen dan nu het geval is. Ook wordt het ontwikkelproces minder tijdrovend.