Op de Game Developers Conference heeft zopas de presentatie 'The Technologie of Final Fantasy' plaatsgevonden, een titel die ervoor zorgde dat zowat alle aanwezigen opeens op dezelfde plek te vinden waren. Tijdens deze presentatie sprak Taku Murate, de general manager in het research & development-team bij Square Enix, over de drijvende kracht achter de aankomende Final Fantasy-titels: de White Engine. Die benaming mag je vanaf nu trouwens vergeten, want voortaan zal de bekende code door het leven gaan als de Crystal Tools.

Geen wereldschokkend nieuws, was het niet dat wat later tijdens de presentatie Murata opeens enkele interessante weetjes over de Crystal Tools liet vallen. Zo kwamen de aanwezigen te weten dat de engine niet enkel zonder problemen op de Playstation 3 draait (de PS3-exclusive Final Fantasy XIII maakt gebruik van de Crystal Tools), maar dat de code ook gebruikt kan worden om games voor de Xbox 360 én de PC te ontwikkelen. Het is zelfs zo dat bepaalde delen van de Crystal Tools compatibel zijn met de Wii, al wou Murata daar liever nog niet te diep op ingaan.

Final Fantasy XIII, een game die gebruik maakt van de Crystal Tools

Na de presentatie kwamen er nog een paar vragen uit het publiek waarop Murata met plezier antwoord gaf. Op de vraag of de Crystal Tools, net zoals bijvoorbeeld de Unreal Engine 3, gebruikt kunnen en mogen worden door andere ontwikkelaars gaf Murata als antwoord dat dat op dit moment nog toekomstmuziek is. Volgens de man is er nog te weinig degelijke documentatie voor handen waarmee teams die de engine nog niet kennen aan de slag kunnen gaan.