Nieuws

Square Enix onthult Final Fantasy 16

Voor PS5 en pc

Geschreven door Jacco Peek op
Square Enix heeft Final Fantasy 16 aangekondigd tijdens de PlayStation 5 Showcase.

Square Enix deelt nog weinig informatie over de game, die een meer middeleeuwse setting kent. Producer Naoki Yoshida geeft aan volgend jaar meer over de game te onthullen.

Het vorige volwaardige Final Fantasy-deel, Final Fantasy 15, verscheen in 2016. Dit jaar verscheen ook het eerste deel van Final Fantasy 7 Remake voor PlayStation 4. Beide games staan los van het verhaal van Final Fantasy 16.

Final Fantasy 16 komt naar PlayStation 5 en pc. Een releasedatum is nog niet bekend.

Dit artikel delen:

Lees meer

PS5-game Spider-Man: Miles Morales in actie Bekijk vanavond om 22:00 uur de PlayStation 5 Showcase-presentatie
28

Reacties op: Square Enix onthult Final Fantasy 16

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    ShadowKiller

    • 16 september 2020 22:12
    Kreeg er een Final Fantasy 15 gevoel bij. En dat was voor mij niet zo positief. Ik hoop snel op meer informatie!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 16 september 2020 22:19
    Teleurstelling van het jaar. Square Enix is volledig vergeten wat Final Fantasy zo gaaf maakte. Hoopte eerst nog dat het een spin-off van FFXV was, maar helaas. De richting die ze met FFXV zijn ingeslagen wijkt, voor mij, zo ver van het eerdere Final Fantasy af. Ik hoopte dat ze weer richting de roots zouden gaan maar dit lijkt nog veel meer richting het serieuze te leunen. En dat vechten….mijn God.

    Het is uiteraard nog veel te vroeg om er iets zinnigs over te zeggen maar ik zie het somber in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ShadowKiller

    • 16 september 2020 22:27
    @niqomipa
    Ik dacht serieus dat het een DLC voor FFXV was. Toen ik de naam Final Fantasy 16 zag was ik ontzettend teleurgesteld. :(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 16 september 2020 22:29
    @ShadowKiller
    Ik had precies hetzelfde 😔 Dit was alles wat ik NIET zoek in een Final Fantasy game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Streepje X

    • 16 september 2020 22:50
    Nou ik deel jullie mening niet hoor. Dit zag er een stuk interessanter uit, ook qua tijdperk, dan 15. Wat in mijn ogen meer een vakantie simulator was… We wachten het af tot we meer nieuws horen en beelden te zien krijgen. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 16 september 2020 23:23
    @niqomipa was voor mij dus precies andersom, dit was ALLES wat ik WEL zocht in een FF game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 17 september 2020 08:21
    @darkmanwls
    Smaken verschillen (gelukkig) 😉 Ik werd er niet vrolijk van, helaas.

    Jij vond XV ook wel oké toch? Doe vond ik echt verschrikkelijk en daar deed deze trailer me erg aan denken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 17 september 2020 09:06
    @niqomipa ik vind 15 wel ok, maar vond t hele high tech aspect minder. Dat is nu niet meer aan de orde

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Crono

    • 16 september 2020 22:50
    Zal wel aan mij liggen maar ik vond dit heel vet. Het heeft naar mijn inziens wel wat van ff15 en ff7 remake kwa mix. Voor de rest kunnen we er niks over zeggen maar ik vind het wel episch.

    En ja dit is niet jrpg maar meer erpf of beter gezegd wrpg. Dit is wat grote gros aan westerse mensen willen en minder old school rpg maar meer dit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ShadowKiller

    • 16 september 2020 23:10
    @Crono
    Mijn voorkeur gaat uit naar een JRPG als ik Final Fantasy speel. Dit voelt voor mij te geforceerd aan om het westerse publiek maar aan te spreken.
    Final Fantasy 7 remake vond ik erg leuk. Ik hoop dat dit deel meer die kant op gaat.
    Final Fantasy 15 vond ik tegenvallen. Op een gegeven moment afgehaakt omdat het verhaal mij totaal niet aangreep. Terwijl ik bij de vorige Final fantasy dat altijd wel heb gehad.
    Bij het zien van de trailer kreeg datzelfde gevoel en ik weet niet hoe dat kwam. Misschien omdat de karakters te westers eruit zagen of door de sfeer die werd neergezet. De muziek wel mooi. Dat was een pluspuntje. Zoals ik al zei: ik hoop snel op meer informatie en gameplay. Wellicht dat ik nog van mening kan veranderen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 16 september 2020 23:20
    @ShadowKiller Wat zie jij als een jrpg dan? turn based battles? want ff7 remake was ook niet turn based.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ShadowKiller

    • 17 september 2020 09:12
    @darkmanwls
    Lastig uit te leggen. :) En het gaat om het gevoel wat ik had bij het zien van de trailer. Ik wil Final Fantasy 16 ook niet verder afkraken, totdat ik meer heb gezien. Maar mijn eerste indruk was niet positief. Smaken verschillen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 17 september 2020 09:46
    @ShadowKiller dat is zeker waar. Ik wil om dezelfde reden ook nog niet direct de lof trompet uitsteken. Ik was aanvankelijk ook mega positief over ff13 bij de 1e beelden, en dat vind ik echt een draak van een game, kom er niet door.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 16 september 2020 22:53
    Ik weet echt niet waar iedereen hier het over heeft, ik ben ENORM enthousiast over ff16. Weer een middeleeuwse fantasy setting. combat die mij een beetje deed denken aan een flashy dark souls, en godzijdank niet dat kiddie. Dat was vroeger leuk, maar ben ik inmiddels behoorlijk ontgroeid. En het was ook een stijl om met 8 bit en 16 bit graphics om te gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Streepje X

    • 16 september 2020 22:56
    @darkmanwls Ik heb dus exact de zelfde gedachte als jou! :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 17 september 2020 05:39
    @darkmanwls waar Final Fantasy groot mee is geworden en waar mensen van zijn gaan houden zijn juist het tactische met de turn based battles, alles in command menu’s selecteren, stappen vooruit denken, de aanvallen van je tegenstanders inschatten en naar anticiperen. Als ik dit zo zie dan is het meer een volwassenere kingdom hearts (battle style wise) of een Devil May Cry meets final fantasy cloon. Dus ik snap best dat mensen hier niet direct enthousiast over zijn. Dan kan het nog steeds een hele goede game worden overigens. Zelf heb ik voortaan meer plezier met Dragon Quest en games als Octopath traveler dan met de laatste Final Fantasy’s puur omdat deze elementen ontbreken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 17 september 2020 07:27
    @Jumpman waar jij zegt dat final fantasy groot mee is geworden was een teken van de tijd, en Final fantasy heeft daar altijd al vanaf willen stappen, dat zag je al toen met van echt turn based ging naar Active time battle, en al sinds deel 12 is de game niet echt turn based meer.
    De tijden veranderen, die turn based battles hebben ook een heleboel mensen juist weg gehouden van de serie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 17 september 2020 09:13
    @darkmanwls snap ik maar dat was het antwoord op je vraag 😉, althans zo komt het voor mij over.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • RoyVG

    • 16 september 2020 23:04
    Ik ben gematigd positief. Deze producer heeft FFXIV van de ondergang gered en in een van de meest geliefde MMOs veranderd. Ik hoop dat Yoshida hier een top game van weet te maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 16 september 2020 23:07
    Ik vind dit er best heel tof uitzien. Ben Final Fantasy speler sinds de NES en vond 15 ook niet echt een geweldig deel. Maar deze setting spreekt mij zeker aan. Ik ga deze in de gaten houden.