"Het weglaten van de springknop was een hele bewuste ontwerpkeuze, bijna als een statement tegen andere shooters van die tijd", vertelt technical director Michiel van der Leeuw. "We wilden dat spelers een diepgaande, realistische ervaring hadden, en dat betekent voorkomen dat ze met bunny hopping of rocket jumping door onze wereld reizen. Zelfs toen we springen introduceerden voor de met obstakels bezaaide terreinen van Killzone 2, waren het 'gewichtige' sprongen - geen perfecte bogen, maar het soort sprongen dat een zwaarbepakte soldaat zou maken.

Volgens senior programmer Frank Compagner is er ook een functionele reden om springen niet toe te voegen aan Killzone HD: "Zoiets zou betekenen dat we grote wijzigingen moeten doen aan de levels, om te voorkopen dat spelers uit de omgevingen klimmen." Hoewel er geen springknop is, is de besturing van Killzone HD verder wel aangepast aan die van Killzone 2 en 3.

Killzone HD wordt op 24 oktober samen met Killzone 2 en 3 uitgebracht als de Killzone Trilogy. Deze kost 49,99 euro. Voor 14,99 euro is Killzone HD ook los te downloaden van het PlayStation Network.